יותר מ־120 זמרים, רקדנים, חברי מקהלה ותזמורת של תיאטרון האופרטה הממלכתי מבודפשט יגיעו לארץ ב-15 ביוני כאורחי האופרה הישראלית, ויעלו עד ה-24 ביוני את האופרטה "הרוזנת מאריצה" בבית האופרה בת"א.
האופרטה, שהלחין המלחין ההונגרי אמריך קלמן, מבוססת על ספר מאת אלפרד גרונוולד ויוליוס ברמר, והיא הועלתה לראשונה בווינה ב־1924. עלילתה מתרחשת בחצרות האצולה ובקרב המון העם בטרנסילבניה, והיא משלבת פולקלור טרנסילבני, ריקודים הונגריים ורומניים וואלס וינאי. כמו בכל סיפור טוב, גם פה עומדת האהבה במרכז העלילה: סיפור אהבה בין הרוזנת מאריצה לבין טאסילו, מנהל האחוזה החדש שלה, שהוא למעשה רוזן בתחפושת, המסתיר את השתייכותו למעמד האצולה. וכמו בכל סוף טוב, גם כאן האהבה מנצחת.
כבר 16 שנים ש"הרוזנת מאריצה" רצה בתיאטרון האופרטה הממלכתי בבודפשט, בכיכובה של אותה סולנית, מוניקה פישל, בתפקיד מאריצה. "ההפקה עלתה ב־2001, מאז עברה ארבע תחיות מחדש, כשבכל פעם אנחנו משנים ומחדשים קצת", מספר מנהל תיאטרון האופרטה, ג'ורג' לורנסי. "יש איתנו זמרים שנמצאים מההפקה הראשונה. יש הצגות ברפרטואר שלנו שמככבות עשרות שנים כי הקהל רוצה לראות אותן שוב ושוב, ו'הרוזנת מאריצה' היא אחת מהן".
מלבד שירה אופראית נדרשים הזמרים באופרטה להפגין יכולות ריקוד ומשחק. "באופרה זה מוסיקה נטו, המסר מועבר דרך שירה", מסביר הבמאי מיקלוש גאבור קריני, המכונה קרו. "באופרטה צריך אנשים שיודעים לשחק. באופרה הסיפור לא כל כך מעניין, אבל באופרטה מאוד חשוב מה הסיפור ואם השחקנים טובים. מי שרוצה להיות באופרטה צריך להיות זמר אופרה ושחקן מעולה. לא כל זמר אופרה יכול לשיר אופרטה".
מוניקה פישל מגלמת את תפקיד מאריצה כבר 16 שנים. "אני זמרת סופרן לירי וקשה לסופרן לשיר באופרטה כי צריך לרדת לתווים הנמוכים", מספרת פישל. "זה אתגר עבורי. בזכות האופרטה הצלחתי לפתח את התווים הנמוכים שלי".
איישה קרדפי (18) מגלמת באופרטה את ליסה, אחות של טאסילו. "אני אישית מעדיפה מחזות זמר, אבל רצה הגורל ונפגשתי עם האופרטה", היא מספרת. "חברים שלי שבאים לראות אותי באופרטה מתחברים למוסיקה. זו לא הפקה מיושנת, יש לה קהל צעיר שגדל כל הזמן".

מתוך "הרוזנת מאריצה" // צילום: בית האופרטה הממלכתי של בודפשט
לדברי הבמאי קרו, "אופרטה זה תיאטרון של העם. צריך להביא אותו לכמה שיותר אנשים. מצד אחד אסור לנו לאבד את הקהל המבוגר יותר, ומצד שני אנחנו צריכים להביא את הצעירים. נראה לי שהצלחנו למצוא את שביל הזהב".
מיקלוש מאטה קריני, בנו של הבמאי ומי שמגלם את חברו הטוב של טאסילו, אומר ש"הקהל הישראלי הוא פנטסטי". אנחנו מופיעים בהונגרית, ונראה שיש הרבה מאוד הונגרים כי נראה שהם מבינים הרבה מאוד ממה שאנחנו אומרים. חוץ מזה, לפעמים אנחנו עושים שיר או בדיחה בעברית, והקהל הישראלי מאוד אוהב את זה".
אנשי תיאטרון האופרטה נמנעים מלהיכנס לפוליטיקה. "אנחנו עובדים באמנות כדי שלא נצטרך להתייחס לפוליטיקה ולדברים כאלה", אומר מנהל התיאטרון לורנסי. "אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאם מישהו מזמין אותנו להראות את האמנות שלנו - אנחנו נעשה את זה בשמחה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו