סורוקה: יולדת במצב קשה לאחר שלקתה ב"חיידק טורף"

דרמה בביה"ח: בת 37 מקיבוץ בדרום מאושפזת בביה"ח זה שבוע כשהיא לוקה בסטרפטוקוק A • התינוק במצב טוב • ייתכן שהיולדת היתה נשאית של החיידק

בית החולים סורוקה בבאר שבע // צילום: דודו גרינשפן

ילדה - וכעבור שלושה ימים אושפזה במצב קשה: יולדת בת 37 מקיבוץ בדרום, שהגיעה לבית החולים ללידה רביעית, מאושפזת זה שבוע בטיפול נמרץ במצב קשה ולא יציב, כשהיא מונשמת ומורדמת. הרופאים נלחמים על חייה לאחר שנדבקה בחיידק סטרפטוקוק A, המוכר בשם "החיידק הטורף". התינוק נולד במצב טוב.

האישה הגיעה ללדת לפני שבוע וחצי והלידה עברה בשלום. היא נשארה במחלקה בשל צהבת שבה לקה התינוק, וכעבור שלושה ימים החלה לסבול מקשיי נשימה וכאבי בטן. בהמשך הידרדר מצבה ומערכות גופה קרסו. כעת היא מונשמת ומורדמת, וסובלת מאי ספיקת כליות וכשל בתפקוד הכבד והריאות. בבדיקות מעבדה מקיפות התגלה בגופה חיידק סטרפטוקוק מסוג A. הרופאים החלו לטפל בה באנטיביוטיקה עוד קודם, מחשש שמדובר בחיידק. לא ברור מה מקור ההדבקה, אך החשד הוא שהיולדת, שהגיעה עם כאב גרון, היתה נשאית של החיידק.

בקיבוץ שבו היא מתגוררת עוקבים בדאגה גדולה אחרי מצבה. מנהל הקהילה בקיבוץ, שבו עבדה בטיפול בגיל הרך, אמר: "הקיבוץ יסייע למשפחה בכל שיזדקקו לו, נעמוד לצידם בכל דבר שיידרש".

סטרפטוקוק A הוא חיידק שנמצא בצורתו הלא אלימה על העור ובדרכי הנשימה של ילדים ומבוגרים וגורם לדלקות גרון. לעיתים נדירות הוא הופך להיות אלים מסיבה בלתי ידועה. אצל יולדות הוא מתפשט באזור הרחם אחרי הלידה. בצורתו האלימה, עלול החיידק לגרום לזיהומים ובהם דלקת פרקים, ובמקרה הנוכחי לזיהום של הרקמות הרכות ולנמק של שרירים ואיברים. בגלל ההתפשטות המהירה שלו, קיבל את הכינוי "טורף". הטיפול המקובל נגדו הוא כמו במקרה הנוכחי, טיפול אנטיביוטי. יצוין כי מדובר בתופעה נדירה, ששיעורה בדרך כלל שישה מקרים לכל 100 אלף לידות. 

בתחילת מארס השנה דווח על יולדת שאושפזה במצב קשה בטיפול נמרץ בשיבא לאחר שנדבקה בסטרפטוקוק A. לפני כשנה וחצי אירעו שני מקרים כאלו במרכז הרפואי שיבא, והרופאים נאלצו לכרות את רחמן של הנשים שנדבקו על מנת להציל את חייהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר