ה־MOAB. שוקלת כ־10 טונות // צילום: אי.אף.פי // ה־MOAB. שוקלת כ־10 טונות // צילום: אי.אף.פי

תיעוד: רגע פגיעת "אם כל הפצצות"

ה־MOAB, הפצצה הקונבנציונלית הגדולה ביותר שיש בידי ארה"ב, הוטלה על "מערכת מנהרות של דאעש" באפגניסטן • 36 נהרגו

משרד ההגנה האפגני (אפגניסטן) הודיע היום (שישי) כי "אם כל הפצצות" שהוטלה על מערכת מנהרות במדינה הרגה 36 לוחמי דאעש.

תיעוד של רגע פגיעת הפצצה:

צילום: רויטרס

 

אמש הפנטגון מסר כי ארה"ב השתמשה בפעם הראשונה בפעילות מבצעית בפצצה הלא־גרעינית הגדולה ביותר שברשותה: ה־43B־GBU, היא "אם כל הפצצות".

דובר משרד ההגנה האפגני, דוולט ווזרי, ציין כי אף אזרח לא נפגע במהלך ההפצצה. "מערכת המנהרות ששימשה את דאעש הושמדה בהפצצה", ציין ווזרי.

אמנם שמה של הפצצה הוא Massive Ordnance Air Blast בשל העובדה שהיא מתפוצצת עוד בטרם פגיעתה בקרקע, אך היא מכונה גם "אם כל הפצצות" (Mother of All Bombs) בשל ראשי התיבות שלה (MOAB). 

"אם כל הפצצות" // צילום: אי.פי.אי

דובר הבית הלבן שון ספייסר אמר כי הפצצה הופלה בסביבות השעה 19:00 (שעון אפגניסטן). "הפצצה כוונה נגד מערכת מנהרות ומערות שבשימוש לוחמי דאעש", פירט, "המנהרות מאפשרות להם לנוע בקלות רבה ולכן גם לפגוע ביועצים האמריקנים ובכוחות האפגניים באזור". בשבוע שעבר נהרג חייל אמריקני באותו מחוז בקרבות עם דאעש. "ארה"ב מתייחסת ברצינות רבה למאבק נגד דאעש וכדי לפגוע קשות בארגון, חייבים למנוע ממנו מרחב מבצעי", אמר ספייסר. בשל גודל הפצצה, נאלצו להשתמש במטוס הרקולס C-130 כדי לשאת אותה. 

הפצצה הופלה אמנם באפגניסטן, אבל נראה כי התזמון של הטלתה נועד בעיקר כדי להרתיע את סוריה, איראן, רוסיה וצפון קוריאה - או לפחות את חלקן, לבל יבחנו את ארה"ב. 

טראמפ. מסר מרתיע // צילום: אי.אף.פי

רקע קצר: צפון קוריאה מראה סימנים כי היא עשויה לבצע ניסוי גרעיני נוסף; איראן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי בסוף ינואר שגרר תגובה זועמת מצד ארה"ב; ולפני כשבוע ממשל טראמפ שיגר מטח טילים על סוריה בעקבות שימוש בנשק כימי נגד אזרחים. 

ה־MOAB היא פצצה מונחית GPS ששוקלת 9,797 ק"ג. על פי ה"אינדיפנדנט" הבריטי, פיצוצה שווה ערך ל־11 טונות TNT, ויש לה רדיוס פיצוץ של יותר 1.5 ק"מ. עם זאת, לטענת העיתון לרוסים יש פצצה קונבנציונלית יותר חזקה. ה־MOAB נוסתה בפעם הראשונה במארס 2003 בפלורידה, ימים ספורים לפני הפלישה לעיראק. בזמנו אמר שר ההגנה האמריקני דונלד רמספלד כי פרסום הניסוי נועד כדי להפחיד את סדאם חוסיין, שליט עיראק דאז, ולגרום לו לקבל את דרישות ארה"ב. דרך אגב, הבריטים השתמשו בפצצה בגודל דומה במהלך מלחמת העולם השנייה. ה"גראנד סלאם" היתה הפצצה הקונבנציונלית הגדולה ביותר שהופעלה במלחמה ההיא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו