לא מתביישים, מטפלים // GettyImages // לא מתביישים, מטפלים // GettyImages

לא רק צחצוח: 10 סיבות לריח רע מהפה

נמאס לכם להסתיר את הפה כשאתם מדברים? הגיע הזמן לשים לזה סוף • כל הסיבות לריח לא נעים מהפה • וכמובן: הפתרונות

הגיע הזמן לדבר על זה, למרות שרובינו לא כל כך אוהבים. ריח רע מהפה הוא בעיה שסובל ממנה אחד מכל ארבעה אנשים, כך על פי ההערכות. אז הגיע הזמן להפסיק להסתיר את הפה ולתפוס מרחק מהחברים, בואו נבין למה זה קורה ואיך פותרים את זה. לרוב הריח הלא נעים נובע מעודף גופרית בפה. זה קורה כאשר תאים מתחילים למות ולהירקב כחלק מהתהליך הטבעי של חידוש תאים. 

בנוסף, זה יכול לקרות גם מעודף חיידקים שחיים בפה. לטיב צחצוח השינויים ומצב הפה שלך יש חשיבות משמעותית בדבר הזה. דלקת חניכיים היא הסיבה הנפוצה ביותר לריח פה רע. הדלקת גורמת לחניכיים להתרחב ולהתנתק מהשיניים ובכך נוצרים מרווחים שמגבירים את קליטת החיידקים ומגדילים את כמות התאים המתים בפה. ככל שהגיינת הפה שלך ירודה וקשה לנקות בין השיניים ומסביבן, כך יש סיכוי גדול יותר שתסבלו מבעיות. בכל מקרה, מסתבר שלא חייבים לסבול מדלקת חניכיים או שתהיה בעל הגיינת פה ירודה כדי לסבול מריח רע.

1. הסיבה הנפוצה ביותר לריח פה רע מלבד דלקת חניכיים, היא הצטברות משמעותית של חיידקים על הלשון. לא ברור לחלוטין אם זה בגלל דיאטות, עישון או סיבה אחרת, אבל האיזור שבו מצטברים הכי הרבה חיידקים הוא הלשון.

זה חלק שרבים מאיתנו לא לוקחים בחשבון בהיגיינת הפה שלנו. צחצוח יומי של הלשון צפוי להפחית באופן משמעותי את הצטברות החיידקים. אז לא חייבים ללכת לקנות מברשת מיוחדת ללשון, אפשר להשתמש גם במברשת השיניים בצורה עדינה. 


אל תשכחו את הלשון // GettyImages

2. סיבה מפתיעה נוספת היא דיבור. כל דבר המייבש את הפה מעלה את הסיכון לריח רע. זאת הסיבה שריח הפה בבוקר רע יותר כאשר הרוק כמעט ולא קיים בפה. הדבר הזה בא לידי ביטוי בעיקר אצל אנשים אשר נושמים דרך הפה. הדיבור, כאמור, מוביל לייבוש הרוק בפה. אז מי שצריך לדבר הרבה - מוקדנים, מורים, עורכי דין, שימו לב. הפתרון הוא די פשוט: לשמור על צריכת מים קבועה לאורך כל שעות היממה. 

3. לחץ. לחץ משפיע גם כן על הרוק וגורם ליובש בפה. מחקר חדש שנערך בבולגריה מצא כי הורמוני לחץ גורמים לחיידקים לגדול מהר יותר בפה. אז צחצוח, חוט דנטלי ושטיפות פה הן דבר חשוב מאוד אם אתם נמצאים תחת לחץ.

4. דילוג על ארוחות. מחקר שנערך בשוויץ גילה כי הריח הרע מהפה מגיע לרוב כשעתיים וחצי בממוצע אחרי הארוחה, וזמן רב יותר עם האוכל שאכלתם כלל סיבים תזונתיים. שתייה מרובה של מים ותה עם נענע יכולה לעזור בנושא הזה. 

5. השקדים שלך לא חלקים. אם אוכל נשאר על השקדים שלך הוא יוצר סביבה שבה החיידקיים מתרבים ויוצרים ריח רע. כשהמזון מתקשה, נוצרות אבנים על השקדים ובכך נגרם ריח רע מהפה. 

תתחשבו בסביבה שלכם! // GettyImages

6. חיידק בבטן. "הליקובקטר פילורי" הוא חיידק שנמצא בבטן אצל 40 אחוזים מהאוכלוסיה. הדבר הזה בא לידי ביטוי בעיקר כשיחד עם זה מפתח הבן אדם גם אולקוס, שניהם ביחד יוצרים ריח רע מהפה.

7. סינוסים חסומים. לא מעט אנשים אשר סובלים מבעיית סינוסים מתלוננים גם על ריח רע מהפה. הדבר גורם להצטברות של נזלת, שגורמת לכמות גדולה של פרוטאינים, אשר החיידקים שיוצרים ריח רע מאוד אוהבים.

8. כימיקלים בדם. ריח פה רע עלול להגרם מהצטברות של כימיקלים בדם. זה בדרך כלל קורה במסגרת מחלות בהן רעלים נוצרים בדם ומפרישים ריחות דרך הפה והזיעה. סכרת, לדוגמא, נותנת לפה ריח מתקתק וחולה במעט. מחלת כבד באה לידי ביטוי בריח מעופש.


תיישמו את העצות, ולא תצטרכו לחשוש יותר // איי פי

9. בדקו את התרופות שלכם. ישנן מספר תרופות אשר עלולות לגרום לריח רע - בעיקר כי הן מייבשות את הפה. לדוגמא, תרופות אנדי דיכאוניות ותרופות ללחץ דם. 

10. אתם פשוט מדמיינים. כשמחקר בבלגיה בדק את הנושא על 2,000 אנשים שהגיעו למרפאה לבריאות הפה, הם מצאו כי ל-16 אחוזים מהם אין ריח רע מהפה בכלל, למרות שהתלוננו על כך. התופעה הזאת בדרך כלל מלווה בכיסוי הפה בזמן הדיבור, המנעות מלהתקרב לאנשים והגברת המאמצים להגניית הפה בגלל החשש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו