על הרצפה: האמת המפתיעה על חוק חמש השניות

כולנו תהינו כמה זה באמת נורא לאכול מזון שנפל על הרצפה, גם אם עברו רק כמה שניות • מחקר חדש חושף עובדות מעניינות

לא לאכול מהרצפה, פסטה // צילום: getty images // לא לאכול מהרצפה, פסטה // צילום: getty images

כולם מכירים את חוק ה-30 שניות, או את חוק ה-5 שניות או אפילו את חוק האיגאונה, כולם תוצאה של חוסר המוכנות שלנו לוותר על פיסת מזון שנפלה על הרצפה, מתוך אמונה שלחיידקים נדרש זמן כדי להגיב ו"להידבק למזון".

אך למרבה ההפתעה, שלל החוקים הללו נמצאים בסתירה מעניינת למדע. מחקר חדש שעשוי לשמח הורים לפעוטות וטבחים מגושמים, מראה שמזונות רבים יכולים להימצא על רצפת הבית למעלה מ-30 דקות מבלי להזדהם על ידי חיידקים.

טוסט, אפשר לאכול גם לאחר זמן רב, רק בלי הממרח // צילום: getty images
טוסט, אפשר לאכול גם לאחר זמן רב, רק בלי הממרח // צילום: getty images

טוסט, אפשר לאכול גם לאחר זמן רב, רק בלי הממרח // צילום: gettyimages

מסתבר כי אין סיבה למהר ולהרים חתיכת טוסט או ביסקוויט מהרצפה, זאת משום שהמחקר מראה שמזונות "קשיחים", לא יאספו יותר חיידקים על הרצפה מאשר כשהם מונחים לכם על הצלחת.

אם המבוכה החברתית או שערות חיות המחמד שלכם לא ימנעו מכם להרים ולזלול את פרוסת הלחם שנפלה, גם החיידקים לא צריכים להוות מחסום.

המחקר שבוצע באוניברסיטת בירמינגהם מראה כי דברי מזון "קשיחים" לא צברו רק מעט יותר חיידקים במשך חצי שעה בה היו מונחים על רצפה, ולא קרוב אפילו לרמה שעשויה לסכן את מי שואכל אותן. מזון "רך" לעומת זאת כמו גבינות ופסטה, נמצא כסופג חיידקים במהירות מדהימה ומומלץ לא להרים ולאוכלו מהרצפה. 

בעיה מוכרת להורית לילדים // צילום: getty images
בעיה מוכרת להורית לילדים // צילום: getty images
בעיה מוכרת להורים // צילום: gettyimages

הפרופסור המוביל של המחקר, אנטוני הילטון, המציג את המחקר בכנס מדע עממי בארצו אמר: "אנשים לא מבינים כי מזון קשיח ויבש מסוכן הרבה פחות וחשוף הרבה פחות לזיהום ממזונות נוזליים יותר".

"לא רק שמזונות קשיחים לא צוברים יותר חיידקים כשהם באים במגע עם הרצפה, אלא שהזמן בו הם שוהים על הרצפה אף הוא איננו גורם של ממש לזיהום חיידקי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר