מנורמנדי - לנתב"ג

משק כנפי ההיסטוריה: מטוס "דקוטה" בן 77 שנה הגיע לארץ במסגרת "מסע הופעות" עולמי של יצרנית השעונים "ברייטלינג"

מטוס ה־DC-3 בנתב"ג // צילום: אביב חופי // מטוס ה־DC-3 בנתב"ג // צילום: אביב חופי

מי שהזדמן אתמול לנתב"ג בשעות הצהריים המוקדמות, היה יכול לשמוע את משק כנפי ההיסטוריה - פשוטו כמשמעו: מטוס תובלה מסוג DC-3 דקוטה, אשר טבע חותם בתולדות התעופה וזכה למעמד מיתולוגי של ממש, נחת בישראל במסגרת "מסע הופעות" אווירי מסביב לעולם. 

מדובר בחלק מיוזמה של חברת ברייטלינג, יצרנית שעוני היוקרה השוויצרית, שהעלתה רעיון לקיים את המסע לציון 77 שנים לטיסתו הראשונה של מטוס זה. במהלך מסעו, שהחל החודש וצפוי להימשך עד דצמבר, ינחת ה־DC-3 ב־45 מדינות ברחבי העולם.

המטוס נמסר לחברת אמריקן איירליינס ב־1940, ובמלחמת העולם השנייה שימש את צבא ארה"ב. מאז החליף ידיים ועבר סידרת שדרוגים ושחזורים, עד שנקנה ב־2008 על ידי הטייס השוויצרי פרנסיסקו אגולו וחבריו, בתמיכת ברייטלינג. במשך השנים צבר יותר מ־74 אלף שעות טיסה - והיד עוד נטויה. 

טייסים רבים נוהגים לומר כי "התחליף היחיד למטוס דקוטה - הוא מטוס דקוטה אחר". הוא נחשב אגדה עם כנפיים, ולא לחינם: בין השאר נודע כמטוס שהצניח את כוחות בעלות הברית בנורמנדי ביוני 1944, ומלבד זאת שירת גם בחיל האוויר הישראלי כ־53 שנים.

במלחמת העצמאות שימש מטוס תובלה (והפצצה), ובמבצע קדש הטיס כוחות שצנחו במיתלה ובא־טור. פחות מ־150 מטוסי DC-3 עדיין כשירים לטיסה גם כיום, ובהם המטוס של ברייטלינג. 

בקוקפיט של ה־DC-3 של החברה יושב, כאמור, הטייס פרנסיסקו אגולו. "בחרנו את הערים והמדינות לפי החשיבות למותג", אמר אתמול, "אבל גם לפי הזיקה והחיבור שלהן לדקוטה, כמו בישראל". 

יבואנית שעוני ברייטלינג בישראל היא חברת פדני תכשיטים. מנכ"ל החברה, אלון תורג'מן, אמר אתמול כי לרגל המסע השיקה ברייטלינג "סידרה מוגבלת של שעונים מדגם הנאוויטיימר, עם הטבעה מיוחדת של המטוס". 500 שעונים כאלה נמצאים בבטן המטוס לאורך המסע, ובתומו יהיה אפשר לרכוש אותם.

הכותב היה אורח חברת ברייטלינגטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר