אי אפשר להמעיט בגודל ההישגים של מובילאיי בתחום הרכב עד היום. אבל החברה הירושלמית, שמוכרת מערכות בטיחות ליצרני הרכב המטמיעים אותן בדגמיהם (מאז 2007) וגם לבעלי רכב המרכיבים אותן, תשפיע דרמטית על התפתחות המכונית בעשור הבא. המערכות של מובילאיי מהוות בסיס למכונית האוטונומית, הננהגת בעצמה - השינוי המשמעותי ביותר במכונית מאז נוצרה.
מכונית העתיד תתבסס על הנעה ירוקה, יכולת לניהוג עצמי מלא ותקשורת מלאה עם הסביבה ועם מכוניות אחרות. בעוד הנעה ירוקה היא עניין פשוט עקרונית, יכולת תנועה אוטונומית של מכונית מסובכת בהרבה מכיוון שהיא צריכה לזהות מספר גדול מאוד של משתנים, ובעיקר להבין אותם ואת משמעותם, לטובת תנועה יעילה ובעיקר בטוחה. כלומר: מערכת כזאת צריכה להיות בעלת יכולת אנושית בזיהוי ובהבנה. התגובה - האצה, שיוט, בלימה והיגוי - כבר פשוטה בהרבה.
מערכות לזיהוי רכב מלפנים, סימון נתיב ועוד מוכרות מאז אמצע שנות ה־90. אבל מובילאיי הצליחה במשהו מורכב בהרבה: החברה פיתחה מצלמה עם שבב המאפשר לנתח את מרכיבי הדרך, ויודעת גם להבחין לא רק ברכב שלפנים, אלא גם להבדיל בין עצם קבוע (עמוד, תמרור) לבין גוף נע, כמו אדם או רוכב. בגירסה הבסיסית, המערכת יודעת להתריע (צפצוף, נוריות) ואפשר לרכוש אותה בחנות. כאשר היא מוטמעת על ידי יצרן הרכב ומשולבת במערכות המכונית, היא מאפשרת גם תגובה אוטומטית שלה.
החשיבות לבטיחות אדירה - ל־90 אחוזים מתאונות הדרכים אחראי "הגורם האנושי", ו־85 אחוזים מהן מתרחשות בגלל אובדן תשומת לב או טעות בשיקול דעת. במערכות כאלה יש משמעות עצומה לבטיחות והדרישות להן, כמו על ידי ארגון הבטיחות Euro NCAP, רק מתגברות. וכאשר למובילאיי מערכות שאפשר להרכיבן במיליארד המכוניות בעולם, ומערכות מוטמעות ל־90 מיליון המכוניות המיוצרות בכל שנה - הפוטנציאל עצום.
אבל זו רק ההתחלה. גם מערכות כאלה אינן מספיקות ליצירת רכב אוטונומי מלא - להבדיל מ"אוטומטי", כזה שעדיין מחייב את הנהג לשבת ליד ההגה, אם לא לאחוז בו. ורכב אוטונומי הוא הדבר הגדול הבא, כזה שיוכל, בהמשך, לפעול גם ללא נוכחות אדם.
וגם כאן יש למובילאיי הרבה מאוד, כבר כיום. החברה פיתחה מעין אינטליגנציה מלאכותית שתאפשר למכונית לנוע ללא התערבות נהג. וכך, בשיתוף פעולה עם אינטל ועם ב.מ.וו (יוני 2016) יצאה מובילאיי לפרויקט של מכונית אוטונומית שתוצג ב־2021. מובילאיי תייצר את מערכות הליבה של מכונית העתיד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו