מחזון לרכישה היקרה ביותר בתולדות מדינת ישראל: חברת מובילאיי הישראלית, שנמכרה ב־15 מיליארד דולר, נולדה מרעיון שצץ במוחו של פרופ' אמנון שעשוע ב־1998, בעת שהעביר מצגת ליצרן רכב. ההברקה קרמה עור וגידים לאחר שחבר לזיו אבירם שנה מאוחר יותר, והשניים הקימו את החברה שעשתה אתמול היסטוריה.
צילום: רויטרס
שעשוע, מומחה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, הצליח לפתח מכשיר שיכול לאמוד מרחקים באמצעות מצלמה אחת, במקום שתי מצלמות שנדרשו עד אז כדי לייצר תמונה תלת־מימדית של הסביבה. האפשרות להסתפק במצלמה אחת הוזילה את המערכת והנגישה אותה ליצרני רכב שרצו מערכות התרעה מפני תאונות. שעשוע הצליח לשכנע יבואני רכב בישראל בנחיצות המערכת, והם אלה שביצעו את ההשקעה הראשונה של מיליון דולר, לפי שווי של 6 מיליון דולר.
אחד המרוויחים הגדולים מהעיסקה הוא צבי נטע, הבעלים והמנכ"ל של חברת "מכשירי תנועה" ואחד המשקיעים הראשונים בחברה. נטע סיפר ל"ישראל היום" על הסיבות שגרמו לו לגייס כסף למוצר המקורי של מובילאיי: "ראשית, הוא זיהה את המרחק של הנהג מהרכב שלפניו ווידא שלא יפגע בו אם יבלום. שנית, הוא זיהה אם נמצא לפניו עמוד, אדם, או רכב דו־גלגלי. הפעולה השלישית של המוצר, שעד היום אף חברה לא מבצעת ברמה שלו, היא זיהוי של סטייה מהמסלול".
עד 2021 זה כאן
בשנים הראשונות הסתובב פרופ' אמנון שעשוע ברכב ספורט נדיר של יגואר, ועליו הדגים את הפעולה של המערכת. גם ביגואר הבינו שברכב יקר כזה רצוי שתהיה מערכת שתמנע תאונה. הם לא היו היחידים. וולוו ומרצדס התקינו גם הם מערכות התרעה. בשלב הראשון ההתרעה היתה קולית וחזותית, אך בשלב שני, שהגיע לחלק מהדגמים, המערכות לא רק מתריעות אלא גם עוצרות אם הן מזהות שהנהג אינו מרוכז בנהיגה. השלב הבא היה הסיבה שגרמה לאינטל לחזר אחר מובילאיי עד לרכישתה: פיתוח מערכות החישה של רכב אוטונומי, ללא נהג. בניגוד למערכות ההתרעה שכבר היום משלבים במכוניות, הרכב האוטונומי עדיין לא הגיע לכבישים הציבוריים, אך זו המגמה החדשה שכל יצרני הרכב לוטשים אליה עיניים: כלי רכב שאינם זקוקים לנהג, ומנווטים מנקודה אחת לאחרת באמצעות מערכת חישה אוטומטית. בשנה שעברה החלה מובילאיי לשתף פעולה עם ב.מ.וו ועם אינטל במטרה לפתח רכב אוטונומי עד 2021. שיתוף הפעולה התמקד באיסוף נתונים ממספר עצום של כלי רכב, על מנת ליצור בסיס מידע שיאפשר נהיגה אוטונומית בטוחה.
לאחר שאינטל הפסידה את שוק הסמארטפונים למתחרה הגדולה קוואלקום, היא ביקשה לבסס שליטה בתחום הרכב האוטונומי המתפתח. עבור החברה הרוכשת המיזוג מבטיח שליטה בשוק, שעתיד להגיע לעשרות מיליארדים בכל שנה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו