מחקר: לסובלים מבעיות קשב וריכוז עדיף ללמוד מדף מודפס, ולא ממסך

"ההבדל נובע מכך שבלמידה ממסך אנחנו נוטים לרפרף על הטקסט ולא להשקיע בלמידה ובהבנה מעמיקה"

מסתבר שלדף המודפס יש יתרונות // צילום אילוסטרציה: קוקו // מסתבר שלדף המודפס יש יתרונות // צילום אילוסטרציה: קוקו

לתשומת לב הסטודנטים: למידה מטקסט על צג דיגיטלי פוגעת בשיעורי ההצלחה של בעלי הפרעות קשב וריכוז.

תקופת המבחנים של הסטודנטים בעיצומה, ומחקר חדש מראה שלאלו מתוכם שאובחנו כסובלים מבעיות קשב וריכוז כדאי להניח את הטאבלט בצד ולחזור ללמוד מהדפים. המחקר שערכו ד"ר עדי ברן וד"ר גל בן־יהודה מהאוניברסיטה הפתוחה מצא קשר ישיר בין צורת למידת המידע לבין הצלחה או כישלון של התלמידים בהבנת הטקסט - סטודנטים עם הפרעות קשב וריכוז הלומדים בעזרת טקסטים מודפסים יבינו טוב יותר את הכתוב ויתמקדו בהבנתו זמן רב יותר מאשר תלמידים אשר ילמדו באמצעות טקסט על גבי צג דיגיטלי.

במחקר שנחשף השבוע בכנס צ'ייס, שעוסק בחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה, השתתפו 110 סטודנטים. 45 מהם אובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז ו־65 מהם היו ללא הפרעות קשב וריכוז. הסטודנטים התבקשו לקרוא טקסט בפורמט מודפס או דיגיטלי, ללא הגבלת זמן, ולאחר מכן ענו על מבחן ההבנה. כמו כן, ביצעו עוד שתי מטלות לבחינת יכולות ניהוליות: קשב מתמשך וגמישות קוגניטיבית. והתוצאות? בפורמט הדיגיטלי בלבד ציוני הבנת הנקרא של הסטודנטים בעלי הפרעות קשב וריכוז היו נמוכים באופן מובהק מאלו של קבוצת הסטודנטים ללא הפרעות קשב. כמו כן, נמצא שבעלי הפרעות הקשב השקיעו יותר זמן בקריאת הטקסט המודפס בהשוואה לזמן שהשקיעו בקריאת הטקסט הדיגיטלי. 

ד"ר בן־יהודה מסבירה: "ההבדל נובע מכך שבלמידה ממסך אנחנו נוטים לרפרף על הטקסט ולא להשקיע בלמידה ובהבנה מעמיקה, ולכן אצל אלו הסובלים מקושי למקד את הקשב לאורך זמן הקשיים יועצמו בלמידה ממסך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר