העישון בצה"ל יוריד פרופיל?

תוכנית של ההסתדרות הרפואית ממליצה לצבא להוריד פרופיל על עישון ולהפסיק מכירת סיגריות בבסיסים • "יש לאסור חלוקת סיגריות לחיילים בעת מלחמה"

אילוסטרציה // צילום: רפאל בן ארי // אילוסטרציה

להוריד פרופיל על עישון, להפוך את בסיסי צה"ל לנקיים מעישון ולהפסיק למכור סיגריות בזול - אלו חלק מההמלצות ל"תוכנית חירום להתמודדות עם העישון", שגיבשה ההסתדרות הרפואית.

התוכנית נשלחה לראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, ולקצין רפואה ראשי, תא"ל ד"ר דודו דגן, וצפויה להיות מוצגת בתחילת השבוע בדיון בוועדה לנגע הסמים בכנסת. 

הוועדה תדון בנתונים, שלפיהם שיעור הצעירים המעשנים מזנק ב־40 אחוזים במהלך השירות הצבאי, כאשר בעת השחרור מעשנים כ־39 אחוזים מהחיילים ו־32 אחוזים מהחיילות.

בהסתדרות הרפואית מציינים כי הם חרדים לנוכח מצב העישון בצה"ל. בין השאר, נמצא כי חיילים מעשנים מקבלים יותר ימי מחלה (גימלים) וצורכים יותר שירותי רפואה. במחקרים בעולם נמצא כי ההתמכרות לטבק פוגעת בתפקוד הגופני והקוגניטיבי וביכולתם של חיילים לבצע את משימותיהם הצבאיות, ובפרט בפעילות מבצעית. 

הרופאים מציינים עוד כי העובדה שחיילים מוציאים חלק ניכר ממשכורתם הצבאית הנמוכה על סיגריות תורמת להגדלת הפערים החברתיים והכלכליים.

איסור עישון בבסיסים

בשנים האחרונות הוזנח נושא המניעה בצה"ל. תוכניות לגמילה מעישון הופעלו רק ביוזמות חיצוניות (תוכנית "סמס והפסק" של האגודה למלחמה בסרטן והאוניברסיטה העברית), הפסיקו לאסוף נתונים על שיעור המעשנים, לא היתה אכיפה של איסור עישון בבסיסים ונסגר המדור לקידום בריאות בחיל הרפואה.

התוכנית המוצעת כוללת הקמת גוף מרכזי למאבק בעישון ובניית תוכנית פעולה, הרחבת איסור עישון בבסיסי צה"ל ואכיפתו, בפרט בבסיסים להכשרות מקצועיות, כך שכל המבנים ועד 20 מטר מהכניסות אליהם יהיו נקיים מעישון. עוד מומלץ לתקן את פקודת מטכ"ל, כך שכל השטחים הפתוחים בבסיסים יהיו נקיים מעישון, למעט בפינות עישון מוגדרות, משולטות ונסתרות, באישור חריג.

נדבך נוסף הוא הוספה של סעיף "עישון או עישון בעבר" לספר הפרופילים הצה"לי, מאחר שעישון פוגע בתפקוד הריאות. ההערכה היא שהורדת פרופיל על עישון תעביר מסר חשוב לצעירים הרוצים להתקבל לקורס טיס וליחידות העילית.

בהמלצה לבטל את ההנחות על רכישת סיגריות בחנויות ה"כוורת" נכתב: "יש למנוע ניצול ציני של מצבי דחק בעת מלחמה או מבצע צבאי על ידי חברות הטבק, המנסות לדחוף סיגריות לחיילים במטרה לגרום להתמכרותם, ולאסור במפורש חלוקת סיגריות לחיילים בעת מלחמה". 

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, שחיבר את התוכנית עם איגוד רופאי המשפחה, האגודה למלחמה בסרטן והמועצה הישראלית למניעת עישון, מסביר: "ההשלכות הקשות של העישון בצה"ל על בריאות החיילים וכשירותם ועל בריאות האוכלוסייה בישראל מחייבות השקעה נוספת ומאמץ ממוקד, לרבות הכנת תוכנית חירום כוללנית להתמודדות עם מגיפת העישון בצה"ל".

מצה"ל נמסר בתגובה: ״פירוט התכנית החדשה טרם הגיע לגורמים המוזכרים בכתבה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר