עכשיו זה מוכח: גברים שוכחים יותר מנשים

בן הזוג שכח את יום ההולדת שלך? תסלחי לו, כי עכשיו זה מוכח מחקרית שגברים סובלים מבעיות זיכרון יותר מנשים

אבות וגברים שוחים יותר מנשים // צילום: Gettyimages // אבות וגברים שוחים יותר מנשים

גברים שוכחים ימי הולדת, את תאריך הדייט הראשון שלכם, ואפילו את יום הנישואים. לפעמים הם סתם שוכחים לקנות את החלב שביקשת. אז האם הם באמת שוכחים יותר מנשים? או שזה נובע מזלזול? מחקרים עדכניים טוענים שזוהי אינה סטיגמה. גברים אכן שכחנים יותר מנשים, וזה נעשה גרוע יותר כשהם הופכים לאבות. על פי המחקר שהתפרסם בכתב העת BMC Psychology,  גברים הם שכחנים יותר מנשים, ונוטים לסבול יותר מבעיות זיכרון, וזאת גם בגיל צעיר.  

1. תשעה מתוך עשרה גברים נוטים לשכוח שמות ויותר משבעה מתוך עשרה גברים, שוכחים תאריכים. כך מצאו חוקרים נורווגיים בראשותו של פרופ' Jostein Holmen במחקר מקיף שהסתמך על כ48 אלף נחקרים מגיל שלושים ומעלה. 

2. מחקר אחר שנערך באוניברסיטת Aston בראשותה של ד"ר Liana Palermo  גילה כי נשים בורכו גם בזיכרון משימתי טוב יותר למילוי משימות ותכניות עתידיות. במחקר נבדקו,  מאה גברים ונשים שקיבלו משימות זיכרון, שבהן היו צריכים לזכור לעשות פעולה כלשהי בעתיד. נשים, יותר מגברים, זכרו לבצע את המשימות העתידיות, בסגנון 'לקנות חלב אחרי העבודה' או להעביר מסר למישהו. 

3. ההשערה הרווחת היא, שההבדל המגדרי בזיכרון קשור להבדלים במבנה המוח הגברי והנשי ובעיקר להבדל בהיפוקמפוס, שאחראי בין היתר על הזיכרון. חוקרים מקינגס קולג' בלונדון בראשותו של פרופ' קרל פיטר גיס משערים כ, מבנה המוח של נשים מעניק להן יתרון בזיכרון, בעיקר בזה הרגשי והמשימתי. ההבדלים נעוצים גם בהורמונים, בעיקר אסטרוגן אצל נשים וטסטוסטרון אצל גברים.  

4. ירידה בזיכרון עלולה להתרחש בזמן דיכאון או חרדה ועם העלייה בגיל. 75% מהמבוגרים מדווחים על בעיות בזיכרון. אצל הנשים,  ההתדרדרות מואצת לאחר הכניסה למנופאוזה. אבל למרות זאת, מחקר חדש שפורסם ב Menopause, the journal of The North American Menopause Society (NAMS מצא כי, נשים בגיל העמידה טובות מגברים בגילן בכל מדדי הזיכרון.

5. ירידה בזיכרון עשויה להתרחש גם עם המעבר להורות. אצל נשים, מופיעה תופעת טפשת ההריון, פחות ידועה התופעה המקבילה אצל גברים. על פי מחקר של אוניברסיטת ייל שהשתמש בטכניקה של סריקת מוח, הפיכה לאבות משנה את מוחם של הגברים ובעיקר משפיעה על אזורי החומר האפור שמתרחבים או מצטמצמים. הגברים אמנם הופכים מצד אחד ליעילים יותר תפקודית בריבוי תפקידים ורמת האמפתיה שלהם עולה, אך המעבר להורות גם פוגם בזיכרון שלהם.

*הכותבת הינה דוקטור לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, מרצה בכירה במכללה האקדמית הדסה, מחברת הספרים "לדעת אהבה", "זוגיות: מדריך למשתמש" ו"הורות ללא מסכות"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר