על קירות משרדו של ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן, תלויות שלוש תמונות. שלושתן מייצגות את בניין הכוח בחיל. מימין - תמונת מטוס הקרב F-35, שעושה את דרכו לישראל; באמצע - ה"כוכב", מל"ט שבקרוב ייכנס לשירות מבצעי; ומשמאל - מערכת ההגנה האווירית קלע דוד (לשעבר "שרביט קסמים"), שתוכרז בקרוב כמוכנה לפעילות.
Newsenders , משרד הביטחון
לא מעט פרויקטים מעסיקים את קלמן בימים אלה, אך עיקר מרצו מוקדש להגעתם לישראל של שני מטוסי ה־F-35I הראשונים, שצפויים לנחות בארץ ביום שני הקרוב. "היסטוריה", הוא מגדיר זאת בראיון מיוחד ל"ישראל השבוע" לרגל הגעתם.
המטוסים מהדור החמישי, שקיבלו את השם "אדיר", החלו את המסע ביום שלישי השבוע כשהמריאו ממפעלי חברת לוקהיד־מרטין בפורט וורת' שבארה"ב. ביום שני בשעה 14:00 הם ינחתו בבסיס חיל האוויר בנבטים, מלווים בשני מטוסי קרב מסוג F-15I ("רעם"). כ־4,000 איש ימתינו להם על הקרקע, ובהם נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. פחות מ־24 שעות לאחר מכן תירשם היסטוריה נוספת, כשלראשונה יטיסו טייסים ישראלים - מפקד טייסת ה"אדיר" סא"ל יותם וטייס נוסף - את המטוסים המתקדמים ביותר בעולם.
אף שיגיעו כבר בשבוע הבא, רק בסוף 2017 יכריז חיל האוויר על כשירות מבצעית למטוסים. בטייסת עצמה ילמדו להפעיל ולתחזק אותם ויפתחו תורות לחימה; גם מערך הבקרה יכיר את דרכי העבודה החדשות עם המטוסים, והמטה יצטרך ללמוד לתכנן להם משימות. יכולות החתימה הנמוכה של המטוס, שמאפשרות לו לחמוק ממכ"ם האויב, יהיו המאפיין המרכזי שאליו יצטרכו כולם להתרגל.
"המטוס חדש ועדיין לא טס בפעילות מבצעית", ממשיך קלמן, "אני מעריך שנלמד עליו דברים שלא מכירים בעולם, בגלל רמת החיכוך הגבוהה באזורנו".
כבר חושבים על הדור השישי
התהליך המורכב הזה, של הקמת טייסת חדשה בחיל האוויר, לא זר לתא"ל קלמן. בעשור הקודם הוא עמד בראש צוות ההקמה של טייסת "אבירי הזנב הכתום", טייסת הסופה (F-16I) השלישית של חיל האוויר, בבסיס חצרים. ב־2006, חמישה ימים אחרי טקס פתיחת הטייסת וכמעט שנה לפני שהיתה אמורה להתחיל בפעילות מבצעית, פרצה מלחמת לבנון השנייה. הטייסת, על צוותיה והגף הטכני שלה, עברה לבסיס רמון, נטמעה בטייסות הסופה הקיימות ויצאה לכ־600 גיחות במהלך המלחמה.
האם התנהלות דומה צפויה גם כעת, עם הצטרפות ה־F-35 לכוחותינו? נראה שרק בתסריט חריג מאוד ישקול חיל האוויר להפעיל את המטוס בטרם יגיע לבשלות מבצעית. "אם הסיטואציה תהיה מלחמת גוג ומגוג, נשתמש במה שצריך ונדע לעשות דברים שהם לא בסטנדרט", מדגיש קלמן, "אבל אם לא יהיה אירוע קיצוני, נשתדל לא להפעיל את המטוסים, כדי להשלים את בניית הכשירות".
למרות היתרון המשמעותי, קלמן מבהיר כי המטוסים לא יופעלו ככל הנראה במסגרת "המערכה שבין המלחמות" (מב"מ) - שם הקוד לפעולות חשאיות שמטרתן לדחות את העימות הבא. לפי פרסומים זרים, בשבועות האחרונים תקפה ישראל משלוחי נשק בסוריה. זאת חרף העובדה שלאחרונה הגיעו לזירה הצפונית מערכות הגנה אווירית מתקדמות מתוצרת רוסיה, דוגמת S-400, המסוגלות לזהות כל המראה של מטוס ישראלי, אפילו בשטחי הנגב, ולעקוב אחריו ברחבי המזרח התיכון.

"ברמה האישית, זה חלום לטוס על מטוס כזה". תא"ל טל קלמן, ראש מטה חיל האוויר, עם דגם של F-35 // צילום: קוקו
"ה־F-35 הוא לא 'חמקן' מלא, אלא בעל חתימה נמוכה", אומר קלמן, "האיום שביחס אליו פיתחו את המטוס הוא טק"א אסטרטגי, תלת־ספרתי (הכוונה לטילי קרקע־אוויר מסוג S-300 ו־S-400; ל"ש). עם המערכות האלו תוכנן המטוס להתמודד".
עד כמה מטוסי ה"אדיר" ישפרו את יכולת התקיפה בזירת "מעגל שלישי", כלומר איראן?
"לא אפרט. השאלה היא אם למטוס יש יכולות להגיע לטווחים רחוקים. התשובה: כן - הוא יכול להגיע לטווחים מאוד רחוקים, ויהיה קשה לגלות אותו".
איך ישפיע המטוס על החיל כולו?
"אנחנו מכירים את המטוס בצורה טובה מאוד, אבל לא באופן מלא. הוא הולך לשנות הרבה בתפיסה המבצעית של החיל, והוא יודע לבצע את המשימה ברמת יעילות גבוהה ממטוסי הדור הרביעי. אנחנו מתכננים ליצור רישות בין כלל מטוסי החיל. היעד שלנו הוא שה־F-35 יהפוך את שאר מטוסי החיל לדור 4.5 - כי הוא יזין להם מידע, מודיעין ומטרות. יהיה אפשר להפעיל את ה־F-35 במשימות לבד או לחבר אותו למטוסי הדור הרביעי, וכך לשפר את ביצועיהם".
עד סוף 2017 צפויים להגיע לישראל תשעה מטוסי F-35. לאחרונה אישר הקבינט המדיני־ביטחוני רכישת 17 מטוסים נוספים, שמצטרפים ל־33 שכבר נרכשו - כך שמספר המטוסים שיקבל חיל האוויר יעמוד על 50. "מבחינתנו, 50 מטוסים זה לא סוף הדרך", אומר קלמן, "יש אופציה לרכישת 25 מטוסים נוספים, אבל גם זה לא בהכרח סוף הדרך. אנחנו מבצעים עבודת מטה שתוצג לרמטכ"ל, לשר הביטחון ולרה"מ. ה־F-35 בראש סדר העדיפויות".
אז אתם פוסלים רכישת מטוסי F-15 נוספים?
"זה לא פשוט. אנחנו צריכים לחדש את סדר כוחות הקרב שלנו. שתי האופציות הן ה־F-15 וה־F-35, שבתוכו יש שתי אופציות - דגם A (המטוסים שנרכשו עד כה; ל"ש) ודגם B, שממריא ממסלול קצר ומסוגל לנחות אנכית. יש לו יתרונות מבצעיים, אבל גם חסרונות: הוא יכול לשאת פחות דלק ופחות חימוש. אם שואלים אותי, צריך גם וגם".
לדעתך ה־F-35 יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון בעולם?
"אני לא רואה בעשרות השנים הקרובות יכולת בלתי מאוישת שמחליפה יכולות של מטוסי קרב. לא בכמות החימוש, לא בגודל ולא ביכולת התמרון. האמריקנים עוסקים בשאלה מה יהיה מטוס הקרב העתידי, מהדור השישי. אני לא יודע להגיד בוודאות שזה יהיה מטוס לא מאויש. יש גם חלופות של מטוס דואלי, שיהיה אפשר להטיס באופן מאויש וגם בלתי מאויש. ההפעלה הבלתי מאוישת עוד רחוקה".
בימים הקרובים צפוי מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, להמריא לארה"ב ולעבור הסבה להטסת ה־F-35. בכך ירשום היסטוריה כקצין הבכיר בעולם שעושה זאת. בעוד כמה שבועות צפוי גם תא"ל קלמן להמריא לארה"ב ולעבור הסבה דומה. "המפקדים הבכירים בחיל טסים על כל המטוסים", הוא אומר, "וברמה האישית, זה חלום לטוס על מטוס כזה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו