"הגיע הזמן לאישה חזקה"

היום עולה בקולנוע סרט האנימציה "מואנה", שבמרכזו נסיכת דיסני חדשה • מפיקת הסרט, אסנת שורר, מספרת כי יוצריה לא התכוונו לייצר "העצמה נשית", זה פשוט קרה

"מואנה" , צילום: יח"צ

היום עולה על מסכי הקולנוע בארץ הגיבורה החדשה של אולפני דיסני: מואנה.

"מואנה" הוא סרט אנימציה שעוסק בהרפתקאותיה של צעירה פולינזית בשם מואנה וואיאליקי (שאותה מדבבת ילידת הוואי בת ה־16 אאולי'אי קרוואלהו), שעתידה יום אחד לרשת את אביה, המנהיג את תושבי האי שלהם. מואנה יוצאת למסע בלב האוקיינוס השקט כדי למצוא את האבן שנגנבה מאלת האיים טה־פיטי, שאותה לקח חצי האל מאווי (בדיבוב של "דה רוק"). 

"מואנה" כבר הכניס ברחבי העולם כ־200 מיליון דולר מאז עלה בארה"ב לפני עשרה ימים, והוא בדרך להיות אחד מסרטי האנימציה הרווחיים אי פעם. נראה כי אולפני דיסני חוזרים לשלוט בקופות אחרי התחרות שספגו מהסרטים המוערכים והמצליחים של פיקסאר. "לשבור את הקרח" - שיצא לפני שלוש שנים וגרף 1.2 מיליארד דולר - החזיר את דיסני לפיסגה. הוא הפך לסרט האנימציה הרווחי ביותר בהיסטוריה והתשיעי בדירוג הקולנועי הכללי. כך שלא במקרה, אחרי אנה ואלזה, שוב שמים דיסני את מבטחם בדמות של צעירה אמיצה.

את "מואנה" ביימו צמד הבמאים ג'ון מוסקר ורון קלמנטס, שביימו בצוותא קלאסיקות דיסני כמו "בת הים הקטנה" ו"אלאדין". מפיקת הסרט היא אסנת שורר הישראלית.

שורר, ילידת טבריה שמשפחתה מתגוררת בהרצליה, עברה לארה"ב ללמוד קולנוע באוניברסיטת ניו יורק ונשארה באמריקה מאז. היא עבדה כחמש שנים באולפני פיקסאר תחת סטיב ג'ובס והאנימטור ג'ון לאסיטר (מנכ"ל האולפנים), ואז החלה לעבוד כעצמאית. לפני חמש שנים הצטרפה לאולפני האנימציה של דיסני באזור לוס אנג'לס, שם הפיקה שורה של סרטי אנימציה קצרים וסרט באורך מלא לחג המולד, "שירות המתנות החשאי של ארתור".

"כחצי שנה אחרי שהתחלתי בדיסני, הבמאים ג'ון ורון פנו אלי בבקשה שאפיק את 'מואנה'", היא מספרת בראיון לקידום הסרט, "רצינו יחד ליצור גיבורה אמיתית שמושיעה את עמה, לא חשוב מה המגדר שלה. לרוע המזל זה אולי נשמע רדיקלי שמדובר בנערה, אבל בעצם זה לא כזה יוצא דופן כי חצי מהאוכלוסייה הן נשים. אמי, שנפטרה לפני שנה, היתה ממקימי ארגון ההגנה וגדלתי לשוויון. תמיד אמרו לי שמה שארצה לעשות - אוכל. לא באנו לסרט מתוך מחשבה להעצים נשים, אבל גם לא ניצבה בפנינו שום מגבלה מגדרית. לדעתי, הגיע הזמן לאישה חזקה".

שורר (משמאל) עם הבמאים ועם המפיק ג'ון לאסיטר (שני מימין)  //  צילום: Alberto E. Rodriguez

לדבריה, ריבוי סרטי האנימציה בשנים האחרונות מוכיח כי מדובר בז'אנר מאוד רבגוני. "אנחנו רואים באנימציה מדיום ולא ז'אנר. אתה משתמש באנימציה כמו שהיית לוקח נייר לכתוב עליו ספר", היא מסבירה, "אפשר לעשות באנימציה סרטי אקשן, הרפתקאות או דרמות רומנטיות, ולכל הגילים. זה לא מדיום רק לילדים".

יהיה "מואנה 2"?

"רק אם אנשים יאהבו את הסרט מספיק, ואם יש תשוקה ורעיון מקורי להמשך. זה לא משהו מובנה מבחינה שיווקית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר