אישום נגד עבריינים שניהלו רשת סחר באיברים

הנאשמים איתרו ישראלים שנקלעו לחובות כספיים וחולים הזקוקים לכליה • החולים והתורמים הוטסו לטורקיה, שם בוצעה ההשתלה • "הנאשמים פעלו כמנגנון מתואם, ניצלו מצוקות אנושיות של חולים הזקוקים להשתלת כליות מחד"

החולים והתורמים לא לוו על ידי שום גורם במהלך הזמן שאחרי הניתוח // צילום ארכיון: רויטרס

פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר (חמישי) לבית משפט השלום בפ"ת כתבי אישום נגד מיכאל זיס, שלומי ביטון, דניאל פאר וסאהר שלבי, בגין סחר באיברים ותיווך לסחר באיברים, עושק, איומים, שימוש במסמך מזויף בנסיות מחמירות, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות.

מכתב האישום עולה כי במשך שלוש שנים (2013-2016), זיס וביטון קשרו קשר לצורך סחר באיברים בכך שארגנו השתלות כליה בלתי חוקיות בחו"ל. במהלך תהליך ההשתלות הבלתי חוקי, נלקחו איברים מתורמים חיים שקיבלו תשלום תמורת קצירת כלייתם, ואת הכליות השתילו בגופם של חולים ששילמו תמורתה תשלום כספי. הנאשמים הפיקו רווחים כספיים בגין עיסוקם בתיווך וסחר באיברים.

זיס וביטון פנו לבתי חולים בטורקיה ודאגו לקבל את הסכמת בתי החולים לביצוע ההשתלות הבלתי חוקיות על ידי הצגת מסמכים מזויפים.עוד עולה מכתב האישום כי הנאשמים ניצלו את מצבם הפגיע של התורמים לקצירת כלייתם וביצוע השתלה בגופם של חולים הזקוקים להשתלת כליה. החוקרים חשפו את שיטתם של הנאשמים לפיה ביטון נהג לאתר מודעות ופרסומים בהם הציעו אנשים אשר נקלעו למצוקה כלכלית את כליותיהם למכירה תמורת תשלום כספי, ובהמשך יצר עמם  קשר, הציג עצמו בשם בדוי ומסר שהוא מחפש תורם כליה לבן משפחתו תמורת תשלום כספי. 

עוד באתר:

"ערוץ 10 - כלי תעמולה נגד ראש הממשלה"

ספר חדש: קסטנר שיתף פעולה עם הנאצים

הסלברטאיות ומגנוליה מתגייסות למען נפגעות תקיפה מינית

לאחר יצירת הקשר פגש ביטון בתורם הפוטנציאלי, ניהל אתו משא ומתן כספי בנוגע לגובה התשלום הכספי ומועדו, תוך שהוא מציג בפניו מצג שווא באשר ל"סיכונים המינוריים" בנטילת הכליה. במקביל פעל זיס, רופא בהכשרתו, לאתר חולים הזקוקים להשתלת כליה, והציע להם השתלה מתורם חי תמורת תשלום כספי בגובה מאות אלפי שקלים, אשר תבוצע בטורקיה. זיס אף דאג להנחיית מלווים לחולים ולתורמים, ביניהם פאר ושלבי, אשר דאגו לביצוע ההשתלה הבלתי חוקית ואישורה, בין היתר על ידי הצגת מצגי שווא בבתי החולים בטורקיה.

 

זייפו מסמכים רשמיים כדי לקדם את ההשתלות 

לאחר שקיבל תשלום מהחולה, פעל זיס לקידום ביצוע ההשתלה הבלתי חוקית באמצעים שונים, כגון זיוף מסמכים רשמיים, אותם דאג לתרגם לטורקית ולהחתימם על ידי נוטריון, רכישת כרטיסי טיסה עבור החולים, התורמים והמלווה, הנחיית המלווים לצורך  אישור ביצוע ההשתלה הלא חוקית ועוד. ביטון דאג לשלם לתורמים עבור קצירת כלייתם מיד עם שובם לארץ, כאשר באחד המקרים שילם רק מחצית מהתמורה הכספית ואיים בפגיעה בגופו של תורם אשר דרש את כספו.

לאחר ביצוע ההשתלה הבלתי חוקית, לא דאגו הנאשמים לטיפול ומעקב רפואי לתורמים, לא הנחו אותם כיצד לשמור על בריאותם וסיכנו את בריאותם. 

מפרקליטות מחוז מרכז  נמסר: ״קורבנותיהם של עבירות אלה נקלעים למצוקה כלכלית בשל חובות, ונאלצים למכור את איברי גופם תמורת תשלום. הפרקליטות ליוותה חקירה מורכבת ומאומצת של משטרת ישראל. בעקבות החקירה נמנעה קצירת כליותיהם של קורבנות נוספים שנפלו קורבן לאותה רשת. הנאשמים פעלו כמנגנון מתואם, ניצלו מצוקות אנושיות של חולים הזקוקים להשתלת כליות מחד, ושל אנשים צעירים שנקלעו לחובות מאידך, והכל למען בצע כסף". לצד כתב האישום הוגשה גם בקשה למעצר עד לתום ההליכים המשפטיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר