שחיקה: 14% מכלל המורים עוזבים את המשרה בחמש השנים הראשונות לעבודה

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי שיעור עזיבת המורים עולה לרמה של 18% תוך עשר שנים מתחילת עבודתם

כיתת לימוד // צילום: יהושע יוסף // כיתת לימוד // צילום: יהושע יוסף

14% מכלל מהמורים עוזבים את מערכת החינוך ואת מקצוע ההוראה בממוצע לשנה, בתוך חמש שנים מההשתלבות במערכת החינוך – וזאת עקב שחיקה, חוסר התאמה וחוסר השכלה מתאימה. כך עולה מנתונים שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ניידות ועזיבת המערכת בקרב עובדי הוראה בשנים 1991-2016. שיעורי עזיבת מורים קופצים מעלה לרמה של 28% בתוך עשר שנים. שיעור עזיבת מורים מזנק לרמה של 54% בתוך 20 שנים.  

שיעורי עזיבת מורים גבוהים יותר בחטיבה העליונה לעומת בשלבי חינוך אחרים. מורים גברים נשברים ועוזבים מהר יותר את מערכת החינוך ואת מקצוע ההוראה לעומת נשים.מורים מבוגרים בגיל 50 ומעלה עוזבים את ההוראה בשיעורים גבוהים יותר ממורים צעירים עד גיל 29. ועוד נתון מעניין:  יותר מורים חסרי השכלה אקדמית עוזבים את המערכת. וכמו כן, ככול שהמורים מעורבים יותר בחינוך תלמידיהם ומקדישים יותר שעות להוראה כך הם מאריכים במקצוע ההוראה ובעבודתם במערכת החינוך.   

ומנגד' 85% מהמורים מעדיפים להתמיד בהוראה במוסד בו התחילו ללמד ורק 15% מהמורים עוברים ללמד במוסדות חינוך אחרים. בשנים קודמות רק 75%-80% מהמורים נשארו ללמד במוסד החינוכי בו התחילו ללמד ואילו 20%-25% מהמורים עזבו ללמד בנוסדות חינוך אחרים. במספרים: ב-2015 עברו רק 8,400 מורים ללמד במוסדות חינוך אחרים, לעומת 11,500 מורים שעברו ללמד במוסדות חינוך אחרים ב-2011.  בחינוך הערבי רק 4% מהמורים עוברים ללמד במוסדות חינוך אחרים ו-96% נשארים ללמד במוסד בו התחילו ללמד. 

המעבר למוסדות אחרים, פוחתים משמעותית עם העלייה בגילם של עובדי ההוראה.  בקרב עובדי הוראה צעירים (עד גיל 29), שיעורי המעבר ב-2015 היו כ-11% לעומת כ-3% בלבד בקרב עובדי הוראה מבוגרים (בגיל 50 ומעלה).

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר