הלשכה המשוחזרת של היטלר // צילום: אי.אף.פי

האטרקציה החדשה בברלין: הבונקר של היטלר

הבונקר המשוחזר שנפתח לאחרונה מושך אליו המוני מבקרים, אך גם לא מעט ביקורות • המתנגדים טוענים: "מי שמבקר בבונקר עשוי לחשוב שהיטלר היה מנהיג כמו כל מדינאי אחר"

האטרקציה האחרונה שנפתחה לאחרונה בברלין, היא מהקטנות שיש לבירת גרמניה להציע: חדר תת קרקעי, בגודל של סלון ברלינאי בינוני, ועל אחד מקירותיו מתנוסס דיוקנו של פרידריך השני, מלך פרוסיה ששלט במהלך המאה ה-18. אלא שאם המיצג החדש לא היה שחזור מדויק למדי של המקום בו בילה אחד הרודנים האכזריים של העת החדשה, אדולף היטלר, הוא וודאי לא היה יוצר רעש תקשורתי ברחבי העולם. 

"הפיהרר-בונקר" נפתח בתחילת השבוע האחרון בברלין, והוא אמור להיות שחזור מדויק של לשכתו של היטלר, בו הוא גם התאבד בשנת 1945, עם התקרבות כוחות הברית לעבר ברלין. אלא שהמיצג של המוזיאון להיסטוריה של ברלין סופג ביקורות רבות בעקבות פתיחת המיצג, שנבנה במקלט תת קרקעי באחד מהרחובות הראשיים של בירת גרמניה. 

בין החדרים ששוחזרו ניתן למצוא את לשכתו של היטלר שהתאבד כאמור ב-30 באפריל 1945. הסיור המודרך מתנהל במקלט שנבנה במהלך מלחמת העולם השנייה, ושבמקור היה אמור לאכלס עד 3,500 בני אדם, אך בסופה של המלחמה אכלס יותר מ-12 אלף ברלינאים. 

הרבה מבקרים - אך גם לא מעט ביקורות // צילום: אי.אף.פי

הבונקר המקורי בו התאבד היטלר על ידי ירייה בראש קבור כיום מתחת למגרש חניה, ומיקומו מצוין רק על ידי שלט קטן המוצב במקום. מבקרי המיצג טוענים כי הבונקר המשוחזר גורם להזדהות עם היטלר, דבר שמצטרף למקרים נוספים בה הועלתה דמותו של הצורר באוב במספר הזדמנויות. 

 

מכירות פומביות של פריטים נאצים וקטעי פרופגנדה של גבלס

כך למשל, בחודש שעבר, נתלה דיוקנו של היטלר על גבי קיר חיצוני של קניון בברלין במסגרת מיצג אומנותי. ברקע הושמעו קטעי פרופגנדה מפיו של ג'וזף גבלס, שר התעמולה הנאצי. מוקדם יותר השנה, התקיימה במינכן מכירה פומבית ובה הוצעו פריטים נאציים, כמו למשל גרביים שלבש היטלר, או את בקבוק הציאניד של גבלס. 

הדיוקן של היטלר על בניין בברלין // צילום: אי.פי.אי

אחד המבקרים, סלומון לוי, דובר פורום יהודי ברלין לדמוקרטיה ונגד גזענות, אמר כי המיצג החדש הוא לא פחות מ"נורמליזציה של הרוע". לדבריו, ביקור בלשכתו המשוחזרת של הצורר הנאצי עשויה להקנות לו דמות של מדינאי ומנהיג לגיטימי. "יחד עם עליית תנועות הימין הקיצוניות בגרמניה ובשאר מדינות אירופה, יש באירועים האחרונים הקשורים לעברה של גרמניה חשש שמא יטשטשו את זוועות הנאצים", אמר לוי והוסיף כי "היום אנשים מודעים לדברים הנוראיים שעשו הנאצים, אבל הם לא מושפעים מזה רגשית". 

המוזיאון להיסטוריה של ברלין מסר כי "המקלט המשוחזר של היטלר, כמו גם דגם מוקטן של כל מערכת הבונקרים התת קרקעיים ששימשו את בכירי המפלגה הנאצית הם חלק מההיסטוריה של ברלין, שהיא בת יותר מ-800 שנים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו