להיות קירח זה סקסי. אסי כהן // צילום: פיני סילוק // להיות קירח זה סקסי

9 עובדות שלא ידעתם על קרחת

חלקלק - אבל לפניך: מחקרים מראים כי גברים קרחים הם בעלי יכולת מנהיגות, חזקים ודומיננטיים

גברים מקריחים, על פי מומחים, בגיל צעיר יותר מאשר לפני דור או שניים. יש שמנסים כל תכשיר, פורום או עצה כדי לגרום לשיער לצמוח. ואילו קיימים גברים שדווקא מגלחים את ראשם בגאווה, גם אם אינם ממש חייבים לעשות כך. 

בעבר נחשבה התקרחות כסממן להזדקנות, ואכן מחקר מלפני יותר מעשור שערכו ד"ר רות מאיו ופרופ' (אמריטוס) יעקב שול מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, מצא כי אנשים תופסים גבר קירח כמבוגר יותר מגבר עם שיער. אך כיום, נראה שהתפיסה השתנתה וגברים קירחים לא רק שאינם נחשבים לזקנים, אלא אפילו למושכים יותר. 

כל מה שלא ידעתם על התקרחות:

1. מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה על ידי אלברט מאנס, מצא כי גברים שגילחו את ראשיהם נתפסו כיותר חזקים, גבוהים, דומיננטיים ובעלי יכולת מנהיגות מאשר גברים עם שיער מלא או דליל. 

2. 25% מהגברים מתחילים להקריח בגיל שלושים. שני שליש מהם יאבדו שיער עד גיל 35 ואחרי גיל זה, יחוו מעל 80% מהגברים התמעטות משמעותית של השיער.

3. נשים מקריחות גם כן. כמעט מחצית מהן יסבלו מנשירת שיער בשלב כלשהו בחייהן, לעתים באופן זמני (בזמן היריון, לידה ועוד).

4. הנטיה להתקרחות היא בעיקר גנטית.


בר רפאלי ועדי עזרא הקירח // צילום: שוקה כהן

5. סיבות נוספות להתקרחות הן פעולה של הורמונים, מתח, טראומה, תזונה לקויה, חוסר בוויטמינים, קרינת שמש, בעיות בקרקפת ומחלות שונות.

6. מחקר בטוויאן מצא כי יש גם קשר בין עישון להתקרחות מוקדמת.

7. מחקר שפורסם בכתב העת Dermatologica Sinica מצא קשר בין פוריות לבין התקרחות. לפיו, לגברים עם נשירת שיער בינונית עד חמורה יש ספירת זרע נמוכה משמעותית מלאחרים (עד 20 אחוזים במקרים מסוימים).

8. במחקר שהתפרסם ב-Current Medical Research and Opinion ונערך בחמש מדינות אירופאיות דיוחו כ- 70% מהגברים שהשיער מהווה מרכיב חשוב בדימוי העצמי שלהם ו-62 אחוזים אמרו שאובדן שיער עלול להשפיע על ההערכה העצמית שלהם. 21 אחוזים מהם חוו דיכאון עקב ההתקרחות ו-38 אחוזים חשו פחות מושכים.

9. הידעתם? גם שימפנזות מתקרחות באופן דומה לבני אדם וכן קופי המקוק, זכרים ונקבות. 

הכותבת הינה דוקטור לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, מרצה בכירה במכללה האקדמית הדסה, מחברת הספרים "זוגיות: מדריך למשתמש" ו"הורות ללא מסכות" 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו