לחיים, במשורה: ישראלי שותה רק 5.5 ל' יין בשנה

לקראת החגים הקרבים, בדיקת שוק העלתה שהישראלים הם שתיינים קטנים מאוד • לעומתנו, שותים הצרפתים והאיטלקים כ־60 ליטרים בשנה בממוצע

יקבי ברקן בקיבוץ חולדה // צילום: יוסי זליגר // יקבי ברקן בקיבוץ חולדה // צילום: יוסי זליגר

יין ישמח לבב אנוש? ייתכן, אך נראה שהישראלים מעדיפים לשמוח בדרכים אחרות. מבדיקת שוק שערך יקב הפרימיום יקב 1848 לקראת ראש השנה בנושא שוק היין בישראל עולה כי הישראלי שותה בממוצע רק כ־5.5 ליטרים יין בשנה. לשם השוואה, הצרפתים, האיטלקים והספרדים שותים כ־60 ליטרים יין לאדם בשנה בממוצע.

בסך הכל, צורכים הישראלים כ־35 מיליון בקבוקי יין בשנה. עוד עולה כי כ־20% מהישראלים קונים בקבוק יין בשבוע, וכ־30% קונים בקבוק פעם בחודש. בקרב קהל היעד של בני 25 ויותר, צריכת היין היא לפחות פעם בחודש - כשבחישוב לא מכלילים את היין ששותים הישראלים בקידוש בשישי. עוד עולה מהבדיקה כי בשנה האחרונה חלה עלייה בצריכת היין בקרב בני הגילים 35-25. 

מנתונים שאספנו מכמה יקבים (יקבי ברקן, יקב 1848, יקב פסגות, יקב צובה וחנות האונליין WineMarket), עולה נתון מעניין נוסף על הרגלי הצריכה של הישראלים: 59% מכלל האוכלוסייה בישראל מדווחים שהם צרכני יין. הישראלים אוהבים בעיקר את היינות מהזנים המסורתיים: קברנה סוביניון ביינות האדומים ושרדונה ביינות הלבנים.

גברים ישראלים שותים הרבה יותר יין מנשים: מקרב צרכני היין בישראל, 65% הם גברים, ורק 35% נשים. עם זאת, בשנים האחרונות יותר נשים שותות יין מבעבר. 

כמו כן, רואים עלייה משמעותית בצריכת היין הלבן, שזוכה לפופולריות גבוהה. "הקהל הישראלי למד להכיר ולאהוב את היין הלבן, ורואים זאת בהיקף המכירות של היינות הלבנים של היקב", מציין פול דאב, יינן ראשי ומנהל יקב צובה. לדבריו, "נשים אוהבות יותר יין לבן וגברים לומדים להעריך אותו". 

בישראל פועלים כיום כעשרה יקבים גדולים וכ־250 יקבי בוטיק ויקבי פרימיום, ויינות ישראליים זוכים בפרסים יוקרתיים בתחרויות יין בינלאומיות. שוק היין הישראלי מגלגל בשנה כ־900 מיליון שקלים. בכל שנה יש גידול של כ־2.5% במחזור המכירות של שוק היינות בישראל, ולקראת ראש השנה וחגי תשרי חל גידול של כ־19% ברכישת יינות לעומת הממוצע השנתי. הישראלים נוטים לקנות את התוצרת המקומית: כ־65% מהקונים בוחרים ביינות מיקבים ישראליים ו־35% ביינות ייבוא. 

לדברי יעקב ברג, הבעלים של יקב פסגות, בכל שנה אנחנו רואים עלייה חדה ברכישת היינות לקראת עונת החגים. עם זאת, "אין ספק ששתיית יין בישראל אינה טרנד חולף אלא הרגל שהצרכן הישראלי מתחיל לסגל לעצמו", ציין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר