התמנון האיראני | ישראל היום

שישבת

התמנון האיראני

<SPAN lang=HE> <P dir=rtl align=right><FONT class=normal14><STRONG>סידרת הפיגועים בניו דלהי ובבנגקוק בחודש שעבר חשפה לעולם טרור מסוג שונה: לא מכוניות תופת בסגנון חיזבאללה אלא פיגועים נקודתיים מבית היוצר של האייתוללות - נקמה על חיסול מדעני הגרעין • "כוח קודס", שיזם והפיק את הפיגועים, מפעיל 3,000 סוכנים ועוד אלפי סייענים מסביב לעולם, במנגנון מתוחכם ומשומן היטב: מטורקיה ועד תאילנד, מאזרבייג'ן ועד ניגריה • הצצה יוצאת דופן אל הקרביים של זרוע הטרור הבינלאומית של איראן</STRONG></FONT></P></SPAN>
פורסם ב: עודכן ב:
0
  • הנשיא אחמדינג'אד. קשר הדוק לכוח קודס
  • ניו דלהי
  • בנגקוק
  • טביליסי
  • קירקוק
  • דרכוני שניים מחברי הכוח שנתפסו בתאילנד

לא כך ציפה כוח קודס להיכנס לעשור השלישי להקמתו. סידרת ניסיונות הפיגוע שביצע בחודש שעבר ביעדים ישראליים בעולם הסתיימה ביותר נזק מתועלת, אבל היא גם אותתה לישראל ולעולם שהאיום האיראני לא מסתכם בטילים: הוא נמצא בכל מקום. אם עד כה רווחה בשירותי הביון במערב ההערכה שכוח קודס ייכנס לפעולה מאסיבית רק במקרה של תקיפה ישראלית באיראן, האיראנים הוכיחו שהם יכולים להוציא לפועל התקפות טרור גם כשלא מצפים להן, כנקמה על חיסול מדעני הגרעין. במערב יודעים שהתקלות בניו דלהי, בגאורגיה ובבנגקוק היו סוג של נס, והמבצע הבא כבר יצא לדרך. השאלה היחידה שנותרה היא מי יקדים את מי במרדף החתול והעכבר הזה: הטרוריסטים האיראנים או שירותי הביון שרודפים אחריהם.

עם קבלת הדיווחים הראשונים על ניסיונות הפיגוע בדיפלומטים הישראלים בטביליסי ובניו דלהי היו שסברו כי מדובר בפעולה של חיזבאללה, לציון יום השנה הרביעי לחיסול עימאד מורנייה. אבל זה לא היה האירוע היחיד שצוין באותו היום: באיראן ובנציגויות האיראניות בעולם חגגו 33 שנים למהפכה האיסלאמית. למחרת, ב-14 בפברואר, כשרשת הטרור האיראנית התפוצצה (תרתי משמע) בבנגקוק - כבר היה ברור שהראש הוא איראני, וגם הידיים. כי בעוד חיזבאללה מחפש פיגועי ראווה גדולים, לרוב באמצעות מכוניות תופת ("כשנחליט לנקום על חיסול מורנייה, ישראל תדע שזה אנחנו", הבטיח המזכ"ל נסראללה) - האיראנים מעדיפים פיגועים ממוקדי מטרה וראוותניים פחות.

באיראן מאמינים שישראל אחראית לחיסול מדעני הגרעין, והמתקפה בחודש שעבר שיקפה את הנטייה שהלכה והשתלטה בחודשים האחרונים על הצמרת האיראנית: להפסיק להבליג על החיסולים. ביקורת מרומזת החלה להישמע בטהרן גם נגד מנגנוני ביטחון הפנים. חיסולו של פרופ' אחמדי רושאן, הרביעי בסידרה, היה כנראה הקש ששבר את גב הגמל. בעיני טהרן, בכירי הנציגויות הישראליות בעולם הם המקבילים למדענים האיראנים, ומכאן הרצון להעביר את המסר: ננקום בכם באותו מטבע, ובכל מקום.

מטעני ההצמדה המגנטיים שנאספו מזירות הפיגועים בבנגקוק, בטביליסי ובניו דלהי לא היו זרים למומחי הזיהוי הפלילי, שחיפשו את טביעות האצבע של המפגעים. עשרות התנקשויות בוצעו באופן דומה בעיראק בשנה האחרונה, במרביתן הוצמד למכוניות של היעדים מטען חבלה מגנטי כשהמתינו ברמזור או בפקק תנועה. בעקבות גל הפיגועים פשטו כוחות הביטחון העיראקיים על מעבדות חבלה של קבוצות שיעיות, הנתמכות על ידי כוח קודס, ומצאו בהן מאות קילוגרמים של חומר נפץ תקני ועשרות מגנטים המשמשים להכנת פצצות דביקות. "מה שקרה בהודו, בגאורגיה ובתאילנד זה אותו דפוס, אותה פצצה, אותה מעבדה ואותו מפעל", ציין השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון.

ההוראות מגיעות מגבוה

הניסיון להתחקות אחר דרכי הפעולה של איראן (בהתבסס על מקורות גלויים) חושף במלוא עוצמתו את תמנון הטרור, שמתחיל בדרגים הבכירים ביותר של משטר האייתוללות בטהרן ושולח את זרועותיו לכל פינה בעולם. תוכניות הטרור לא יוצאות לפועל ללא אישור יחידת הביטחון במשרדו של המנהיג העליון חמינאי ("מחלקה 101"). הן עוברות לדיון במועצה העליונה לביטחון לאומי, שלה תפקיד חשוב בקביעת המלצות לפעולה, ומשם מגיעות למועצה למבצעים מיוחדים. במועצה חברים חמינאי, אחמדינג'אד, שרי ההגנה והמודיעין, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי ונציג כוח קודס החבר במועצה העליונה. ההמלצות עוברות לטיפולה של תת-ועדה, שקובעת מי יהיה הגוף המוציא לפועל - כוח קודס ו/או מיניסטריון המודיעין, ומאותו רגע עובר תכנון המבצע למחלקה למבצעי חוץ מיוחדים. היא זו שתבחר את טקטיקת הפעולה ואת הגורמים המבצעים.

כוח קודס ("כוח ירושלים") הוקם בסוף שנות ה-80, ולזכותו נזקפת ההצלחה הגדולה של ייצוא המהפכה האיסלאמית אל מחוץ לגבולות איראן. מטה הכוח בטהרן ממוקם במתחם ששימש בעבר את שגרירות ארה"ב. הוא כולל אגף מודיעין, אגף כספים, אגף הדרכה, אגף פוליטי, אגף חבלה ואגף למבצעים מיוחדים, החולש על פעילות השלוחות ברחבי העולם. בכוח משרתים כ-3,000 סוכנים, לא כולל גדודי לחימה המסופחים אליו. הגרעין הקשה מונה 1,000 אנשי מודיעין איראנים ומיעוט של בני לאומים אחרים, והם שמאיישים את השלוחות הבינלאומיות.

מטרתו המוצהרת של כוח קודס היא "ייצוא עקרונות המהפכה ומשימות מיוחדות". תחת הכותרת הזו נכללים תמיכה בארגוני טרור דוגמת חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי; הפעלת רשתות סייענים ותשתיות טרור; תמיכה צבאית וכספית בארגוני אופוזיציה איסלאמיים במדינות מוסלמיות; ופעילות נגד האופוזיציה האיראנית מחוץ לגבולות המדינה. אנשי הכוח נבחרים ממיטב יחידות העילית של משמרות המהפכה ותומכים בקו אידיאולוגי מיליטנטי.

הכוח זוכה ליוקרה רבה בקרב צמרת ההנהגה האיראנית ונהנה ממשאבים רבים. הוא גם שותף לתהליך קבלת ההחלטות הביטחוני-אסטרטגי בסוגיות חוץ רגישות. את מפקד הכוח ממנה האייתוללה חמינאי בעצמו, והוא מפקח עליו באמצעות נציגו במשמרות המהפכה, עלי שיראזי. שיראזי, שנכנס לתפקידו ב-2008, כבר הספיק לפזר כמה הבטחות בנוגע לתגובה הצפויה אחרי מתקפה על מתקני הגרעין בארצו: "איראן תשרוף את תל אביב ואת כלי השיט של ארה"ב במפרץ הפרסי".

מפקדו הראשון של כוח קודס, הגנרל אחמד וחידי, הוא כיום שר ההגנה של איראן. וחידי היה שותף לתכנון ההתקפות נגד מטרות ישראליות בשנות ה-90, ובראשן הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ביולי 94', שבו נרצחו 85 בני אדם ו-330 נפצעו. הוא הוגדר כמבוקש על ידי האינטרפול, ועד היום איש לא הצליח לשים עליו את היד.

ב-14 השנים האחרונות עומד בראש הכוח מייג'ור גנרל (רב-אלוף) קאסם סולימאני (55), אחד האנשים המקורבים ביותר לנשיא אחמדינג'אד. סולימאני נולד סמוך לעיר קום למשפחת פלאחים עניים. בצעירותו התגייס למשמרות המהפכה, ואת עיקר ניסיונו הצבאי והפיקודי רכש במהלך מלחמת איראן-עיראק בסוף שנות ה-70. שם גם הכיר את אחמדינג'אד והפך לאיש סודו. המנהיג האיראני נוהג להיוועץ בסולימאני בסוגיות מבצעיות לפני העברתן לאישור המנהיג הרוחני חמינאי. מייקל היידן, שעמד בעבר בראש ה-CIA וה-NSA, דירג את סולימאני במקום השני ברשימת התומכים בגופים המסוכנים ביותר לעולם. היחיד שהקדים אותו היה שר הביטחון הסיני.

עדיין לא ברור כיצד תשפיע סידרת הכישלונות האחרונה על צמרת הפיקוד של כוח קודס. עד לאחרונה העריכו באיראן כי קאסם סולימאני צפוי לפרוש בשנת 2013, ואת מקומו יתפוס סגנו, תת-אלוף איסמעיל קהני. קהני, בשנות החמישים לחייו, שימש בתפקידים שונים במיניסטריון המודיעין של משמרות המהפכה ועסק במלחמה בסמים שמוברחים מאפגניסטן ובמודיעין נגדי. בחוברת שפירסם המנהיג העליון חמינאי על מלחמת עיראק-איראן צוין קהני כאחד משמונה ותיקי מלחמה ששרדו בהנהגה האיראנית.

קהני נחשב צנוע ופחות כריזמטי ממפקדו הנערץ. השניים כמעט אינם נצפים יחד באירועים שונים, כנראה כאמצעי ביטחון למקרה של ניסיון התנקשות. סולימאני נוטה להופיע מעת לעת בצורה ספונטנית באתרי הנצחה שונים, כשהוא ומאבטחיו לבושים בבגדים אזרחיים ונוהגים ברכב משפחתי רגיל.

התחפשו לחיילים מארה"ב

ההכשרה הבסיסית של לוחמי כוח קודס נמשכת שלושה עד תשעה חודשים ומתנהלת בשלושה מתקנים מרכזיים: בסיס אימאם עלי שליד טהרן, המשמש מתקן מרכזי להכשרת פעילי טרור זרים; מתקן לוחמה בטרור של היחידה המשטרתית למודיעין נגדי (מקבילה לשב"כ) בבסיס ואלי-אי-אסר בשיראז; והמכללה על שם "מבצע ירושלים" בעיר קום, המיועדת להכשיר את המגויסים בעיקר בצד הרוחני-אידיאולוגי. מתקני אימונים ייעודיים נוספים משמשים להכשרת קבוצות התנגדות ממדינות זרות, ובראשן חיזבאללה וארגונים שיעיים מעיראק, מפקיסטן ומאפגניסטן.

אגף מיוחד במשרד החוץ האיראני אחראי על ניוד המגויסים הזרים של כוח קודס ומטפל בנסיעותיהם לאיראן וממנה, וכן בהנפקת דרכונים חדשים כדי להקל את תנועתם בלי להשאיר עקבות בדרכוניהם המקוריים. עם סיום הקורס עוזבים הסוכנים החדשים את איראן דרך מדינות שלישיות וחוזרים להשתמש בדרכונים האמיתיים שלהם בארצות מוצאם או ביעדים שבהם מתוכננות להם משימות. רוב המגויסים נשלחים לכמה חודשים לזירות דוגמת אפגניסטן ועיראק כדי להתנסות בעבודת שטח, לרוב במסווה של עובדים בחברות בנייה איראניות.

אגף המבצעים של כוח קודס פועל באמצעות מחלקות אזוריות, כשכל מחלקה חולשת על גיזרה גיאוגרפית אחרת.

מטה המודיעין של הכוח שמופקד על לבנון, סוריה וישראל ("פלשתין", בלשונם) יושב בדמשק, ומופקד עליו הגנרל מוחמד רזא זאהידי, שנע ונד באמצעות דרכון דיפלומטי על קו דמשק-ביירות. עם פרוץ המהומות בסוריה בשנה שעברה פיצל כוח קודס את פעילות המחלקה לענייני לבנון ומינה גנרל נוסף לגיזרה - איברהים ג'עברי, שאמון על הסיוע האיראני לאסד בדיכוי המהומות ועל פריסת כוחות איראניים להגנה על המתקנים של איראן וחיזבאללה בשטח סוריה. שיתוף הפעולה כולל תחומים רבים, ובהם מימון פעילויות, הקמת תשתיות בינלאומיות, מודיעין, איתור וגיוס פעילים, בסיסי אימונים, הברחות נשק, מבצעים משותפים ופעולות טרור. למנגנון הפיגועים הלבנוני יש מחלקת חבלה מתקדמת, העוסקת בפיתוח מכוניות תופת, מטעני גחון ומטענים מתוחכמים המוטמנים בתוך חפצים קטנים, למשל טלפון סלולרי או רדיו-טייפ נייד.

אגף המבצעים, בראשות הגנרל חמד עבדולי, הוביל ב-20 השנים האחרונות לא מעט התנקשויות באנשי ממשל, בעיתונאים ובאנשי אופוזיציה איראנים גולים. בין הפעולות המיוחסות לו: רצח קאזם רג'אווי בז'נבה ב-1990, פיצוץ שגרירות ישראל בבואנוס איירס במארס 1992; וההתנקשות בחיי היטושי איגרשי, המתרגם ליפנית של הספר "פסוקי השטן" ב-1991.

בראש המחלקה למבצעי חוץ מיוחדים עומד הגנרל עבד אל-רזא שאחלהי ("חאג' יוסף"). המחלקה כוללת את יחידה 5000, הדומה במהותה ליחידת "קיסריה" של המוסד: יחידה קטנה ומאומנת היטב האחראית לחיסולים, חטיפות ומבצעים מיוחדים. אנשיה אינם ממוקמים באתר ספציפי אלא פזורים בבתי מסתור חשאיים. חוליות אלו הופעלו בעבר במדינות מערביות, אולם בשנים האחרונות התרכזה המחלקה בעיקר בהתנקשויות באנשי ממשל עיראקים. מהנדסי החבלה נעזרים בידע שנצבר בעיראק ובאפגניסטן, הודות לשיתוף פעולה עם עמיתיהם מחיזבאללה. ב-2007 התחפשו חברי חוליה של יחידה 5000 לחיילים אמריקנים, פשטו על בסיס כוחות הברית בכרבלא והרגו חמישה חיילים.

צמודים לחיזבאללה

רוב הפעולות של כוח קודס ברחבי העולם נעשות בשיתוף פעולה צמוד עם מיניסטריון המודיעין האיראני. המיניסטריון שעבר ארגון מחדש בשנת 1984, מעסיק קרוב ל-15 אלף איש באיסוף מודיעין ובמעקב אחר עובדי ממשל, מרצים ואנשי דת ברחבי העולם. בראשו עומד חיידר מוסלהי (56), יליד איספהאן, בעל תואר שני במשפט בינלאומי, בעבר נציגו של חמינאי במשמרות המהפכה. לתפקידו הנוכחי נכנס לפני שנתיים וחצי, אולם כבר הספיק להסתכסך עם אחמדינג'אד על רקע מינוי שנוי במחלוקת שביצע.

שותף נוסף של כוח קודס הוא משרד המודיעין של משמרות המהפכה, הכפוף ישירות לחמינאי ומונה כ-2,000 איש. אלה עוסקים, לצד חברי כוח קודס, במשימות מודיעין בעולם המוסלמי. בראש המיניסטריון מכהן מאוקטובר 2009 חוסיין טאיב, איש דת, תלמידו של חמינאי בימי מהפכת 79' ובתפקידו האחרון מתאם הפעולות של משמרות המהפכה במשרדו של חמינאי.

חיזבאללה נחשב שותף מובנה בפעילות כוח קודס. שיתוף הפעולה מתבצע באמצעות מחלקה 2800, המופקדת על ענייני השיעים בלבנון, ובאמצעות המחלקה למבצעים מיוחדים, המקבילה למנגנון הפיגועים של חיזבאללה. לשני הגופים נציגי קישור המתאמים את הפעילויות המשותפות בכל זירה.

משימות בעלות אופי סמי-צבאי מתבצעות במשותף בלבנון, סוריה, עיראק, אפגניסטן ורצועת עזה. לאחרונה נחשפה בכוויית רשת ריגול שהורכבה מחברי מיניסטריון המודיעין של משמרות המהפכה, כוח קודס ופעילי חיזבאללה. שבעת החשודים שנעצרו גילו כי במסגרת עבודתם הוטל עליהם לגייס פעילים למשמרות המהפכה. בביתו של ראש ההתארגנות נמצאו מפות של בסיסי צבא אמריקניים בכוויית, אמצעי קשר מתקדמים ורבע מיליון דולר.

מחלקה דומיננטית נוספת היא המחלקה לענייני צפון אפריקה (מחלקה 6000), המופקדת על מצרים, לוב, תוניסיה, מרוקו, אלג'יריה, גמביה וניגריה. מטה המחלקה פועל מסודן. זו גם המחלקה שהפעילה את מחמד יוסף אחמד מנצור, שעמד בראש רשת חיזבאללה שנחשפה ב-2009 במצרים. מנצור נתפס בדירת מסתור במרחק 100 מטרים משגרירות איראן בקהיר. במהלך המהומות בקהיר אשתקד, סייעה המחלקה לחיזבאללה לחלץ את אנשיו מבית הכלא ליד קהיר ולהבריחם באמצעות דרכונים סוריים מזויפים דרך סודן בחזרה ללבנון.

כוח קודס מנהל בסודן מחנות אימונים למגויסים חדשים מאפריקה, ולאחר קבלת הכשרה עיונית ומעשית הם נשלחים להתמחות בלחימה אמיתית באזורי חיכוך, בין השאר דרום סודן, תימן ורצועת עזה.

שגרירות איראן באבוג'ה בירת ניגריה שימשה את כוח קודס האיראני לא פעם. ב-2004 נעצר דיפלומט איראני על ידי הרשויות המקומיות בעת שעסק בצילום ובתצפיות על בניין שגרירות ישראל. ב-2010 חשף שירות הביטחון הניגרי 13 מכולות של אמצעי לחימה, שהוברחו מנמל בנדר עבאס באיראן ונפרקו בנמל לאגוס; יעדם הסופי היה גמביה, לחברה המנוהלת על ידי נשיא גמביה ושותף לבנוני. החקירה הובילה למעצרם של כמה חברים ברשת ולמרדף אחרי כמה נוספים, ובהם שני בכירים בכוח קודס האיראני - אחד מהם מפקד מחלקה 6000. השניים מצאו מקלט בשגרירות איראן בניגריה. כעבור ארבעה חודשים הוברח מפקד המחלקה מהמדינה בחשאי במטוסו של שר החוץ האיראני, שנשלח לאבוג'ה לחלצו; לא מכבר הוא נצפה בוונצואלה - משם הוא מנהל עתה את זירת דרום אמריקה. הפרשה חשפה כי שגרירות איראן בגמביה שימשה בסיס קדמי של כוח קודס להברחות נשק בנתיב הימי של מערב אפריקה, ובעקבות כך גירשה גמביה את כל סגל השגרירות האיראנית מהמדינה.

מחלקה אחרת בכוח קודס אחראית על חצי האי ערב - בחריין, כוויית, סעודיה, תימן וסומליה. מהמפקדה שלה, בעיר בושהר שבמערב איראן, יצאה ההוראה לרצוח את שגריר סעודיה בארה"ב בסוף שנת 2011, וכנראה גם תכנון הפיגוע בשגרירות ישראל בוושינגטון. לשם כך גויס אמריקני ממוצא איראני, בעל עבר פלילי, עם בן דודו, בכיר באגף מבצעי החוץ של כוח קודס. הם ניסו לגייס מתנקשים מקרטל סמים מקסיקני בתמורה לאספקת סמים בשווי מיליון וחצי דולר. ראש השלוחה, הגנרל גולאם שקורי, מקיים קשר ישיר עם שייח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חיזבאללה, לצורך פעילויות משותפות עם מנגנון המבצעים של חיזבאללה בחצי האי ערב.

נצרה של רימון אמריקני

הבחירה של המודיעין האיראני בניו דלהי, באירוע שבו נפצעה הישראלית טל קורן-יהושע, אינה מובנת מאליה. יחסי החוץ של טהרן עם הודו טובים וחשובים, ולאיראנים יש במדינה תשתיות נרחבות. אבל המודיעין האטרקטיבי שנאסף על שגרירות ישראל היה כנראה שווה את הסיכון, בעיקר לנוכח השימוש בקבלן משנה, שהיה אמור לטשטש את טביעת האצבעות של האייתוללות. ראש המועצה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, נועד השבוע בהודו עם ראשי מערכת הביטחון ההודיים והציג בפניהם הוכחות מודיעיניות חותכות שקושרות את האיראנים לפיגוע.

החקירה בהודו הובילה לעיתונאי הודי ששמו מוחמד קאזמי, העובד בשנים האחרונות עבור המחלקה ההודית של רדיו טהרן ועבור סוכנות הידיעות הסטודנטיאלית האיראנית. קאזמי גויס כבר בפברואר אשתקד, תמורת אלפי דולרים, לשמש איש קשר בין צעירים מקומיים לאנשי המודיעין האיראנים בניו דלהי. אלה התארחו בביתו ונעזרו ברכבו לצורך תצפיות ומעקב אחר רכבי שגרירות ישראל. על פי דיווחים בתקשורת ההודית, המשטרה הצליחה לאסוף ראיות המוכיחות שקאזמי היה בקשר עם קצין מודיעין איראני, וכן נפגש עם האדם שהצמיד את מטען הנפץ למכוניתה של קורן-יהושע. קאזמי נעצר כעשרה ימים לאחר ששב מביקור עיתונאים בדמשק; גם זהותו של מצמיד המטען ידועה להודים. פרטי החקירה נמסרו לעמידרור.

כל ארבעת האיראנים הנוספים שהיו חלק מתשתית הפיגוע עזבו את הודו למחרת דרך מדינה שלישית, אך זהותם ידועה לשלטונות ההודיים. אחד מהם כבר נעצר במלזיה.

גם תאילנד נחשבת קרקע נוחה לפעילות כוח קודס וחיזבאללה, בשל סידורי הביטחון הרופפים והגבולות הפרוצים בינה לבין מלזיה, לאוס וקמבודיה. בתאילנד קל יחסית לקבל סיוע מהתושבים המקומיים, וזרים יכולים לשכור בית או מחסן ללא בדיקות רקע ושאלות מיותרות.

הרשת של כוח קודס, שנחשפה במדינה בעקבות ניסיון הפיגוע בחודש שעבר, יצאה לבנגקוק דרך טהרן ומלזיה. ארבעה מאנשי הרשת שהו בדירת המסתור בבנגקוק בעת שאחד ממנגנוני הפצצות התפוצץ לפתע. בחקירה התברר שהדירה שימשה מעבדת חבלה לייצור פצצות דביקות במכשירי רדיו נייד, שהכינו מהנדסי חבלה שהגיעו לתאילנד במיוחד לשם כך. במהלך הבריחה השליך אחד מחברי הרשת רימון וגרם בטעות לפציעתו שלו. התיק שנשא, דרכונו וחקירתו הובילו למעצרם של שלושה חשודים נוספים ולהוצאת צו מעצר נגד שניים נוספים, שהספיקו להימלט למלזיה.

כל אחד מששת מכשירי הרדיו הממולכדים שנתפסו בדירה הכיל בין חצי ק"ג לשני ק"ג אבקת חומר נפץ וכן כדוריות מגנט - שמאפשרות הצמדה למכוניות, ובנוסף מתפזרות למרחק וגורמות לטווח פגיעה רחב. במכשירים הותקן מנגנון השהיה של חמש שניות עם נצרה של רימון אמריקני סטנדרטי - פרט טכני מעניין, היות שמדובר במוצר לא מסחרי שאפשר להשיג רק מבסיסי צבא אמריקניים או מזירות לחימה כמו עיראק או אפגניסטן.

את רוב החלקים שמהם יוצרו המטענים אפשר לרכוש באינטרנט, דרך זירות מסחר החביבות על אגף הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה. מוצרים דומים נרכשים על ידי אגף הרכש של משמרות המהפכה באמצעות חברות קש. הציוד נשלח באוויר או בים; בתחנה הסופית יחכה לו נציג המודיעין האיראני או נציג חיזבאללה, שיטפל במשלוח ויעביר אותו לדירת המסתור.

המטענים שנתפסו בבנגקוק מזכירים מטענים דומים, ששימשו בניסיון ארגוני טרור בעבר. המודיעין הלובי הטמין ברדיו-טייפ נייד את הפצצה שהפילה את מטוס פאן אם מעל לוקרבי ב-1988. ארגון אל-קאעידה בתימן ניסה בנובמבר 2010 לפוצץ מטוסי נוסעים באמצעות טונרים (קסטות דיו) ממולכדים, שנשלחו במשלוח אווירי למוסדות יהודיים בארה"ב.

מלזיה היא מדינה מרכזית לגיוס ולהפעלת סוכנים וטרוריסטים איראניים, ושימשה ציר מרכזי בתנועת חברי רשתות הטרור שנפרסו בבנגקוק ובניו דלהי. אלפי איראנים השתקעו בה והקימו חברות ומפעלים, ועוד אלפי סטודנטים מאיראן לומדים בה. איראנים המבקרים במדינה אינם נדרשים לאשרות כניסה. לא פלא, אפוא, ששגרירות איראן בקואלה לומפור הפכה למטה הקדמי של המודיעין האיראני במרכז אסיה.

פיגועים תמורת סמים

גם טורקיה היא מדינה נוחה לפעילות טרור ולהברחת אמצעי לחימה, בזכות מיקומה הגיאוגרפי והקהילה המוסלמית המגויסת. המחלקה המטפלת בטורקיה עוסקת גם באזרבייג'ן, בולגריה, ארמניה וגאורגיה. לאיראן ולאזרבייג'ן גבול יבשתי משותף באורך מאות קילומטרים, שדרכו יכולה טהרן להחדיר בקלות מחבלים ואמצעי לחימה לשטח אזרבייג'ן, ומשם לרוסיה, גאורגיה וארמניה. הקשרים הדתיים והתרבותיים בין האוכלוסיות השיעיות והקשרים המשפחתיים ההדוקים בין אזרחים משני עברי הגבול מקילים את הפעילות האיראנית בשטח האזרי.

בראש ההתארגנות עמד בלגרדש דדאשב, שהיה מבוקש על ידי האזרים 18 שנה בגין שורה של מעשי רצח, חטיפות והברחות נשק. דדאשב זכה למקלט בעיר האיראנית ארדביל שליד גבול אזרבייג'ן, בתמורה להענקת שירותי טרור והברחות עבור המודיעין האיראני באזרבייג'ן ובעיראק.

באוגוסט 2011 הוא נפגש עם קרוב משפחה בארדביל והציע לו להתנקש בשני שליחי חב"ד ובשגריר הישראלי תמורת 150 אלף דולר. שכיר החרב אסף מודיעין על האנשים, כולל תצלומים שלהם, של מכוניותיהם, של סביבת עבודתם ושל מבני מגוריהם. באוקטובר האחרון הכין לו דדאשב משלוח של אמצעי לחימה ובו רובה צלפים, שלושה אקדחים, מנגנוני נפץ וחומרי נפץ, אולם ברגע האחרון אותרה החבילה בידי כוחות הביטחון האזריים, חבויה בשולי כביש.

לפני שבועות אחדים נחשפה באזרבייג'ן רשת טרור מקומית נוספת. הרשת גויסה על ידי סוכנים איראנים שפעלו בבירה תחת כיסוי של אנשי סוכנות הידיעות פארס והטלוויזיה האיראנית. מנגנוני החבלה הוברחו לאזרבייג'ן מאיראן; חברי הרשת הונחו לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות בתמורה לעסקאות סמים.

התמנון האיראני לא פוסח על בולגריה. בתחילת ינואר השנה מצאו שירותי הביטחון הבולגריים שלוש מזוודות נפץ, שהוטמנו באוטובוס שהיה אמור להסיע תיירים ישראלים מגבול טורקיה לבירה סופיה, ומשם לאתרי הסקי של בולגריה. נהג האוטובוס טען בחקירתו כי המטענים הוטמנו כנראה ערב הנסיעה, כשהאוטובוס חנה ליד ביתו. העקבות שהותירו המבצעים לא השאירו מקום לספק: מטמיני המטענים פעלו בשירות איראן.

משתמשים גם בשגרירויות

בכל אחת מהערים ששמן נקשר לאחרונה לניסיונות הפיגוע נגד מטרות ישראליות קיים מרכז תרבות איראני. כך באנקרה ובאיסטנבול, כך בטביליסי בירת גאורגיה, כך בניו דלהי ובבנגקוק, וכך גם בקואלה לומפור בירת מלזיה, ששימשה בסיס יציאה ומילוט לחברי הרשת האיראנית בבנגקוק. איראן מפעילה את מרכזי התרבות בחסות השגרירויות והקונסוליות שלה במדינות רבות שבשטחן קהילות איראניות ומוסלמיות, בעיקר לבנוניות ועיראקיות. המרכזים משמשים להפצת עקרונות המהפכה האיסלאמית ולגיוס תומכים מקומיים, אך משמשים גם תשתית לוגיסטית לפעילות מודיעין.

משרדי קישור, הפרוסים במקומות הקדושים לאיסלאם לצורך טיפול בעולי הרגל האיראניים, הם למעשה פלטפורמה לגיוס חברים עבור המודיעין האיראני וארגוני הטרור שבחסותו. משרדים כאלה פועלים בסעודיה, סוריה ועיראק. המשרד החשוב ביותר לגיוס פעילים מנוהל מתוך מלון "דאר אל-תווחיד" שבמכה. בין הסוכנים האיראנים המגייסים אפשר למצוא גם את נביל מחזומה, פלשתיני המוכר לגורמי הביטחון הישראליים, שנמלט לסוריה לאחר שהיה מבוקש בישראל בגין עבירות ביטחון.

הקשר בין שגרירויות איראן לפעילויות המודיעין והטרור שלה מתקיים זה שנים. מי שכיהן כשגריר איראן בעמאן עד 2004, נסראתוללה טאג'יק, עסק במהלך שירותו במימון וגיוס פעילים עבור כוח קודס. כשסיים את שירותו הדיפלומטי עבר לבריטניה ומצא תעסוקה כמרצה למזרחנות באוניברסיטת דורהאם, אלא שגם שם לא נגמר הרומן שלו עם המודיעין האיראני. ב-2006 הוא נעצר במלון בלונדון כשניסה להשלים עיסקה לרכישת אמצעי לחימה והברחתם דרך איראן לחיזבאללה - בלי שידע שה"מוכרים" היו סוכנים אמריקנים.

לפני שנים אחדות גילה מי שהיה אז מפקד הכוחות האמריקניים בעיראק, הגנרל דיוויד פטראוס, כי השגריר האיראני בבגדד, חסן קאזמי-קומי, הוא איש יחידת העילית של משמרות המהפכה, המסייעת למיליציות התוקפות את האמריקנים במדינה. בחריין גירשה לאחרונה את אנשי שגרירות איראן מהבירה מנאמה בעקבות טענות כי השגריר והמזכיר השני עמדו מאחורי הפעלת רשת ריגול במדינה. גם אבו דאבי גירשה שלושה דיפלומטים איראנים בעקבות מעורבותם ברשת ריגול של משמרות המהפכה.

shishabat@israelhayom.co.il

* * *

אוספים מודיעין בפייסבוק

ב-2009 שודרגה יכולת אגף המודיעין של משמרות המהפכה באיראן והוקמה מחלקת סייבר מיוחדת, המעסיקה קרוב ל-2,000 איש. במארס 2010 דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי במסגרת המחלקה החלו האיראנים לפתח שיטות חדשות לאיסוף מודיעין, ובהן גם שימוש בחשבונות פייסבוק מזויפים.

שיטה נוספת היא שימוש בזהויות ישראליות בדויות ברשתות החברתיות והצעת חברות לישראלים עובדי מערכת הביטחון. גיא מזרחי, יועץ לוחמת סייבר, טוען כי זיהה מתחזה בעלת שם ישראלי שהזדהתה כעובדת באלביט, ולאחר בדיקה בפייסבוק וברשת לינקד-אין התברר שהכרטיס שלה נפתח באיראן.

בינתיים כבר רשמה הצעירה בכרטיס שלה שהיא עובדת בתעשייה האווירית, ועד כה יש לה כבר יותר מ-100 חברים ישראלים.

* * *

קודס והטעויות

ראשי כוח קודס לא עוזבים את איראן ללא דרכון דיפלומטי. באמצעות דרכון כזה, למשל, כבר הספיק השנה מפקד הכוח, קאסם סולימאני, לבקר בדמשק ובמדינות נוספות.

אבל לא לכל אנשי כוח קודס יש דרכונים דיפלומטיים. אנשי החוליה שפעלה בבנגקוק היו מצוידים בדרכונים איראניים. בחינה של חותמות המעבר בדרכונים שלהם מלמדת כי תשתית הפיגוע בתאילנד הונחה כבר באפריל 2011, כשסוכנת איראנית נאה ביקרה בבנגקוק ומצאה דירת קרקע מרווחת, במרחק 300 מטרים ממרכז התרבות של שגרירות איראן. מדובר בדרכונים שהונפקו באותו היום, 8 בינואר 2011, ושמספריהם הסידוריים רציפים. עובדה זו עשויה לסייע לשירותי הביון בעולם לאתר חברים נוספים של החוליה.

צילומים: אי.פי, אי.אף.פי, רויטרס

 
 

outbrain-article-desktop-side