פס לייצור שקרים

תלמה אוכלת את הדייסה שבישלה • במשך לא פחות מ־8 שעות בדקה משלחת של משרד הבריאות את קו ייצור הקורנפלקס במפעל החברה בערד • מקור הזיהום לא התגלה, אך המסקנה היתה חד־משמעית: "רצף טעויות רשלני" • העונש: נשלל הרישיון המאפשר לחברה לפקח בעצמה על הייצור

יוניליוור מבצעת חקירה בסיוע משרד חקירות חיצוני // צילום: יהושע יוסף // יוניליוור מבצעת חקירה בסיוע משרד חקירות חיצוני // צילום: יהושע יוסף

במשך לא פחות משמונה שעות חיפשו אתמול מומחי משרד הבריאות את החיידק שגרם לזיהום בקו הייצור של מפעל תלמה בערד. אלא שלאור התנהלות החברה בימים האחרונים, נדמה כי אין צורך במיקרוסקופ כדי לזהות את הסיבה למחדל הקורנפלקס שהיקפו זועק לשמיים: מדובר בחיידק שהולך על שתיים. 

ואכן, בתום הביקורת קבעו מומחי משרד הבריאות כי התרשמו שהתנהלות החברה התאפיינה ב"רצף טעויות רשלני" אך ללא כוונת זדון מצד הנהלת החברה ומערך האיכות.

בעקבות כך, משרד הבריאות שלל אתמול מהחברה את הרישיון המעיד על תנאי ייצור נאותים (GMP) ומאפשר לה לפקח על פס הייצור של המזון בעצמה. המשמעות: מעתה ואילך משרד הבריאות יפקח באופן יומיומי על ייצור המזון במפעל החברה בערד. 

יצוין כי בעקבות הגעת מוצרים נגועים בסלמונלה לרשתות השיווק, מבצעת יוניליוור חקירה בסיוע משרד חקירות חיצוני.

מי שערך את הביקורת מטעם משרד הבריאות היה צוות בראשות ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' איתמר גרוטו, ומנהל שירות המזון הארצי, אלי גורדון.

במשרד הבריאות ציינו כי "החברה שיתפה פעולה עם הבדיקה באופן מלא". במהלך הבדיקה נלקחו דגימות מקווי הייצור, נבדקו תהליכי הייצור ונוהלי בקרת האיכות.

מקור הזיהום לא אותר, וייתכן שיעבור זמן עד שיאותר או שלא יתגלה כלל. במשרד הבריאות ציינו שייתכן שהוא נובע מתחלואת עובד או מזיהום משני (למשל, צואת יונים שחדרו למפעל). משרד הבריאות המליץ לבצע בדיקות מעבדה לעובדים, על מנת לנסות להשלים את החקירה.

עוד נמסר כי "בעקבות הביקורת שערך משרד הבריאות לפני שבוע, נקט המפעל שורת פעולות מתקנות. משרד הבריאות יורה על הנחיות נוספות כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, כגון הגברת תדירות הדיגום באופן שיבוצע מדי יום, עד להודעה חדשה. משרד הבריאות ימשיך בניטור ובמעקב, כולל אחר תוצאות בדיקות המעבדה שנלקחו מהמפעל ומדרכי השיווק וידווח באופן שוטף לציבור".

מיוניליוור נמסר כי "אנו פועלים בתיאום מלא עם משרד הבריאות וניישם את כל המסקנות וההמלצות של המשרד. החברה ממשיכה בתהליך בדיקה יסודי של האירוע". ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור: "צריך שתעשיית המזון כולה תפיק לקחים מהאירוע הזה ותעמיד בראש מעייניה את בריאות הציבור ולא אינטרסים אחרים. האירועים הוכיחו שצדקנו ושיש צורך לעדכן את החקיקה הנוכחית בתחום הפיקוח על המזון, כך שהדיווח על מוצר שלא יצא לשיווק לא יהיה לשיקול דעת החברה". אגב, הדיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה שהיה אמור להיערך מחר, נדחה ליום חמישי.

בינתיים נראה שהצרכנים לא ממש חיכו לתוצאות הבדיקה: הביקוש לדגני קורנפלקס תלמה מסוג "אלופים" ו"קוקומן" הפך להיות אפסי בימים האחרונים. בהתאם לכך רשתות המזון ערכו אתמול הערכת מצב חדשה שבעקבותיה הן שוקלות להוריד מהמדפים את דגני קורנפלקס תלמה מסוג "אלופים" ו"קוקומן".

"אף אחד לא קונה את המוצרים האלה, וגם את מותגי הדגנים האחרים קונים פחות למרות המבצעים והורדת מחירים", אמר אתמול מנהל רשת מזון. 

על פי נתוני רשתות המזון, מדובר בצניחה של כ־80-70 אחוזים במכירות מוצרי הדגנים של יוניליוור החל מיום שישי, בהשוואה לממוצע שלושת השבועות שקדמו לתחילת האירוע. נתח השוק של יוניליוור ברשתות בקטגוריית הדגנים מאז תחילת המשבר הוא כ־35%, אסם נסטלה 39% ומותגים פרטיים כ־10%, והיתר - 16%. ברוב רשתות המזון התקבלו מאות החזרות של מוצרי תלמה במהלך סוף השבוע ואתמול. כך, למשל, היקף החזרות המוצרים עד כה לשופרסל על ידי לקוחות עומד על 1,400 (פתוחים וסגורים כאחד). 

"אנחנו מבצעים החזר כספי מלא למחזירים, או מעניקים להם מוצר חלופי על פי בחירתם", מסרו אתמול בשופרסל. גם ברשת סופר פארם ובבתי המרקחת הפרטיים המחזיקים בעיקר חטיפי בריאות של תלמה, ולא דגני קורנפלקס, נרשמה ירידה משמעותית במכירות. "הציבור פוחד שגם במארז של חטיפי בריאות יש זיהום", אומר בכיר בסופר פארם, "הציבור חש נבגד ולא מאמין יותר לתלמה". בניו פארם דווקא ציינו אתמול כי "אצלנו לא חלה ירידה במכירות מארזי חטיפי בריאות של תלמה".

קמעונאי אחר אומר כי "הם שיקרו גם לנו, בעלי הרשתות. הם נתנו לנו לשים שלטים שהכל בסדר ובטוח. האמנתי להם, ולמעשה אני עומד מול הצרכנים בשטח ולא נעים לי לומר להם שלא ידעתי. חלק מהצרכנים אפילו שואלים אותי: 'אתם באמת לא ידעתם או ידעתם ושתקתם?' מרגיז אותי שאנחנו, בלי לרצות בכך, הופכים להיות חלק מהסיפור".

לדברים אלו מצטרף קמעונאי אחר שאומר כי "במכירות של כל מוצרי תלמה חלה ירידה דרסטית. הציבור הפסיק ממש להאמין לכל מה שהחברה אומרת ולא שם יד על מוצרי תלמה. הקונים חוששים וכועסים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר