מחקרים מוכיחים: ילדים הנולדים לאמהות מבוגרות, חכמים יותר

לאחרונה נמצא במחקרים כי הסיכונים שבהיריון מאוחר יחסית זניחים בהשוואה ליתרונות להם זוכים הילדים

ילד לאמא מבוגרת, חכם יותר // ילד לאמא מבוגרת, חכם יותר

הגיל בו נשים יולדות את ילדם הראשון עולה בהתמדה. בין השאר בעקבות עלייה בגיל הנישואין. בשנת 2014 היה גילן הממוצע של נשים ישראליות שילדו את ילדן הראשון 27.5 בהשוואה ל-26.5. בשנת 2004. במדינות מפותחות אחרות גיל המעבר להורות של אישה אף גבוה יותר, וחוצה את ה-30 - ביוון, אוסטרליה, שוויץ, דרום קוריאה, לוקסמבורג, איטליה ויפן. כשמנגד, ניצבות מדינות אפריקאיות שבהן הגיל הממוצע הוא בין 18 ל-20 להבאת ילד ראשון.

נשים רבות, גם בישראל, מביאות את הילד הראשון שלהן אחרי גיל 40. האם בכלל רצוי שנשים יחכו עם הבאת ילדים לעולם עד אחרי גיל 30 ואפילו 40? בעבר הדעה הרווחת הייתה כי, ההשתהות של האישה, עלול לפגוע בילדיה. מחקרים מצאו שנשים שיולדות בגיל מבוגר חושפות את הילד לסיכונים בריאותיים, הפרעות גנטיות, תסמונת דאון, וכשיגדל יהיה מועד יותר לחלות באלצהיימר ובסוכרת. 

אך מחקר אירופאי חדש טוען כי הסיכונים הללו הם פחותים וזניחים בהשוואה לסיכויים הגדולים של הילדים הללו. ישנם יתרונות ברורים להבאת ילדים בגילאים מאוחרים, אפילו אחרי 40. המחקר, שפורסם בכתב העת Population and Development Review ונערך בראשותם של Mikko Myrskyla  ו Kieron Barclay והתבסס על נתונים של 1.5 מיליון אנשים, מצא כי ילדים הנולדים לאימהות מבוגרות הם בריאים, חזקים וגבוהים יותר מאשר ילדים של נשים צעירות. הילדים הללו הם גם חכמים ומשכילים יותר.

בנוסף, הילדים הללו, הם גם בעלי סיכויים גבוהים יותר לזכות בציונים טובים בבית ספר ולהתקבל לאוניברסיטאות. המחקר ערך גם השוואה בין ילדים לאותם הורים ביולוגיים, החולקים 50 אחוז מהגנים וגדלים באותה סביבה ומצא כי ילד שנולד לאם בת 40, היה משכיל יותר מאחיו שנולד כשהאם הייתה בת 20.

יתרונות הגיל המבוגר של האם על פי הערכת החוקרים, הם בעיקר הזמן שחולף. בעידן שלנו, כשההתפתחות הטכנולוגית מואצת, ובכל יום מתקדם המחקר הביולוגי, הרפואי והגנטי, תנאי החיים נעשים טובים יותר ותוחלת החיים עולה. שווה לחכות אפילו כמה שנים כדי להיוולד לתוך עולם מודרני יותר.

הכותבת הינה סוציולוגית ואנתרופולוגית, מרצה בכירה במכללה האקדמית הדסה, מחברת הספרים "זוגיות: מדריך למשתמש" ו"הורות ללא מסכות" 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר