למכירה: המשקפת של טרומפלדור

המשקפת של אחד מגדולי הלוחמים הציונים תוצע בחודש הבא למכירה פומבית • המחיר ההתחלתי: 25 אלף דולר • חוקר: "כשהבטתי בה, עבר בי רעד"

המשקפת של טרומפלדור // צילום: אורן בן חקון // המשקפת של טרומפלדור // צילום: אורן בן חקון

פיסת היסטוריה - למכירה פומבית: המשקפת האישית של יוסף טרומפלדור, אחד הגיבורים הבולטים ביותר בתולדות עם ישראל, לוחם ומנהיג ציוני שנהרג בקרב תל חי ב־1920 ודמותו מלווה אותנו עד ימינו, תועמד בתחילת החודש הבא למכירה פומבית בירושלים.

באירוע המיוחד, שיתקיים ב־2 באוגוסט במרכז למכירות פומביות "ירושלים של זהב", תימכר המשקפת תמורת מחיר פתיחה של 25 אלף דולר.

טרומפלדור, שהיה לוחם אמיץ בצבא הרוסי ואיבד את ידו במלחמת רוסיה־יפן, הפך לדמות מופת כריזמטית עוד בחייו. אף שהוצע לו להמשיך בקריירה בצבא הרוסי, הוא החליט להתמקד ביישוב ארץ ישראל. טרומפלדור עבד בפלחה בדגניה, והעובדה שהיה גידם לא מנעה ממנו לעבוד בחריצות ובהתמדה. מאוחר יותר היה ממקימי "גדוד נהגי הפרדות" ונודע במנהיגותו. 

יוסף טרומפלדור ז"ל

במשך שנים פעל יוסף טרומפלדור למען הציונות וארץ ישראל. 

בשלהי 1919 יצא לתל חי כדי להגן על היישוב. הוא הפקיד את בגדיו וחפציו בידי ידידתו פנינה עזריה. ב־1 במארס 1920 נהרג טרומפלדור בקרב. לפני מותו הספיק לומר "טוב למות בעד ארצנו", אמירה שהפכה סמל לגבורה יהודית במאבק להקמת ארץ ישראל וליישובה.

כמעט השריד האחרון

חפציו של טרומפלדור נשארו אצל ידידתו פנינה. המשקפת, ששרדה את כל השנים והשתמרה במצב טוב, הגיעה לידי כלתה. לאחרונה הועברה לידיו של יהודה גליל, החוקר הראשי בבית המכירות הפומביות "ירושלים של זהב", שנדהם מהפריט הנדיר.

"כשהבטתי לראשונה במשקפת של טרומפלדור עבר בי רעד", תיאר גליל בהתרגשות, "ההיסטוריה דילגה מאה שנים והגיעה ממש אלי. היה נדמה לי שדרך המשקפת הזו אני רואה את טרומפלדור עם ידו האחת חורש את אדמת הארץ, והנה הם החלוצים החורשים איתו ומסתכלים עליו בהערצה". 

גליל, שהתעמק בחקר המשקפת ובאופן שבו השתמרה, הוסיף כי "משקפת זו היא השריד היחיד שנותר מעיזבונו של טרומפלדור מלבד נשקו האישי, המצוי בתצוגה בבית השומר. מעולם לא הוצע במכירות פומביות חפץ כלשהו של טרומפלדור. הפריט מספר לנו את ההיסטוריה של העם היהודי במאה השנים האחרונות. זה מדהים ומרגש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר