קיבלתם דו”ח מצלמה? אל תמהרו לשלם – יש מה לעשות

לאחרונה אנו עדים לאכיפה משמעותית ביותר של עבירות תעבורה באמצעות מצלמות אלקטרוניות משוכללות שהוצבו בנקודות רבות בכבישי ישראל. חשוב לדעת שבהמון מקרים על אף העובדה שמדובר במצלמות אלקטרוניות משוכללות, ניתן לתקוף את הדו"ח שהתקבל בבית המשפט

צילום: חזי כהן עורך דין // חזי כהן עורך דין

הכתבה מאת עורך דין חזי כהן

חזי כהן עורך דין
חזי כהן עורך דין

מהן העבירות הנאכפות באמצעות מצלמות אלקטרוניות?

החוק מסווג את עבירות המהירות למספר קטגוריות, כאשר כל קטגוריה נושאת בצדה ענישה התואמת את חומרת העבירה:

המהירות המותרת בדרך עירונית היא עד 50 קמ"ש, זאת אם אין תמרור המורה אחרת. מהירות העולה עד 20 קמ”ש מעל המותר בדרך עירונית תגרור בצידה קנס כספי בסך 250 שקלים ללא נקודות חובה.

מהירות בין 20 עד 30 קמ”ש מעל המותר בדרך עירונית תגרור בצדה קנס כספי בסך 750 שקלים בתוספת 8 נקודות חובה. מהירות העולה על 30 קמ”ש מהמותר בדרך עירונית תגרור הזמנה לבית משפט ותישא בצדה 10 נקודות חובה.

המהירות המותרת בדרך בין עירונית היא עד 80 קמ"ש אם אין גדר הפרדה ו- 90 קמ”ש אם יש גדר הפרדה, זאת כשאין תמרור המורה אחרת, בדרך מהירה המהירות המותרת היא עד 110 קמ”ש, אלא אם יש תמרור המורה על מהירות מותרת אחרת.

בדרך בין עירונית ובדרך מהירה מהירות העולה עד 25 קמ”ש מעל המותר תגרור בצדה קנס כספי בסך 250 שקלים ללא נקודות חובה. מהירות בין 25 עד 40 קמ”ש מעל המותר בדרך עירונית תגרור בצדה קנס כספי בסך 750 שקלים, בתוספת 8 נקודות חובה. מהירות העולה על 40 קמ”ש מהמותר בדרך עירונית תגרור הזמנה לבית משפט ותישא בצדה 10 נקודות חובה.

מעבר בצומת, כאשר בצומת דולק אור אדום מלא פחות מחמש שניות, היא עבירה הגוררת בצדה קנס בסך 1000 שקלים, בתוספת 10 נקודות חובה. מעבר בצומת כאשר בצומת דולק אור אדום מלא יותר מחמש שניות היא עבירה הגוררת בצדה הזמנה לבית משפט, בתוספת 10 נקודות חובה.

חזקת הבעלות ברכב

כדי להתמודד עם מצבים שבהם לא ניתן לאתר את מבצע העבירה, קבע המחוקק “חזקת בעלות”, קרי, חזקה לפיה הבעלים הרשום של הרכב אחראי לכל עבירה או דו”ח שהתקבל על הרכב הנמצא בבעלותו, אלה אם יוכח שלא הוא זה שנהג ברכב.

אדם שיש ברשותו רכב הרשום בבעלותו חייב לנקוט משנה זהירות ולדעת כל הזמן בחזקת מי נמצא הרכב, שכן בהחלט יכול להיווצר מצב שאדם אחר נוהג ברכב, מבצע עבירות שונות, ובסופו של יום מי שיצבור לחובתו הרשעות, פסילות, קנסות ונקודות חובה במשרד הרישוי, יהיה הבעלים של הרכב וזאת על לא עוול בכפו.

נקודות חובה במשרד הרישוי

החשיבות של צבירת נקודות חובה במשרד הרישוי משמעותית ובעלת השלכות חמורות. נהג שצובר לחובתו 12 עד 22 נקודות תקפות, יקבל הודעה מרשות הרישוי על צורך בביצוע קורס בסיסי בנהיגה נכונה בן 12 שעות לימוד ובסופו מבחן.

נהג שצובר לחובתו 24 עד 34 נקודות תקפות יקבל הודעה מרשות הרישוי על צורך בביצוע קורס מתקדם (ייעודי) בנהיגה נכונה (12 שעות לימוד) ובסופו מבחן.

נהג שצובר לחובתו 36 נקודות תקפות ומעלה יקבל מרשות הרישוי הודעה על פסילת רישיון נהיגה ל-3 חודשים ועמידה במבחן נהיגה עיוני (תאוריה).

נהג שצובר לחובתו 36 נקודות תקפות פעם שנייה בתוך 6 שנים או צבר לחובתו 72 נקודות תקפות יקבל מרשות הרישוי הודעה על פסילת רישיון נהיגה ל-9 חודשים, עמידה בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עמידה במבחן נהיגה עיוני (תאוריה) ועמידה במבחן נהיגה מעשי (טסט).

הנקודות תקפות החל מיום ביצוע העבירה למשך שנתיים למי שצבר עד 20 נקודות ולמשך 4 שנים למי שצבר 22 נקודות או יותר, ובכל מקרה הנקודות יישארו תקפות כל עוד לא בוצעו אמצעי התיקון שהוטלו.

עורך דין תעבורה

בשנים האחרונות ישנה מגמת החמרה משמעותית כלפי עברייני תעבורה, פניה לעו”ד תעבורה יכולה להוביל לזיכוי ולכל הפחות למזעור נזקים משמעותי ביותר, הן מבחינת פסילת רישיון, פסילות על תנאי וקנסות, והן מבחינת מזעור נקודות החובה במשרד הרישוי, שיש בהן כשלעצמן לגרום לנהג נזק משמעותי, היכול להגיע עד כדי התליית רישיון הנהיגה לצמיתות.

הכתבה מאת עו”ד חזי כהן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר