על בורות ורשעות עיתונאית

הרב קרים כבר התייחס במפורש לסוגיית סירוב פקודה • בפסיקותיו נחשב לרב מקל, אולי אפילו ליברלי • איך צויר מפקד סיירת צנחנים לשעבר, אחד הרבנים המוערכים, כאויב הציבור? התשובה היא בורות, ומעל הכל - רשעות עיתונאית

הרב אייל קרים. "דלתי פתוחה בפני כל חייל וחיילת" // צילומים: דובר צה"ל // הרב אייל קרים. "דלתי פתוחה בפני כל חייל וחיילת" // צילומים: דובר צה"ל

76 עמודים של תשובות הלכתיות סיפק הרב אייל קרים לאתר "כיפה" שממנו נשלפו אמירותיו "מעוררות הסערה". בכל עמוד יש 20 שאלות, בסך הכל 1,340 תשובות הלכתיות, וזה מבלי להזכיר את חמשת ספריו ואינספור השיעורים שהעביר. כמעט כולן תשובות בנאליות ומוכרות לכל חובש כיפה בישראל: האם מותר לחלל שבת? לא, אלא אם כן יש צרכים מבצעיים. האם מותר לעשות הפלה? לא, אלא אם כן מדובר בפיקוח נפש. 

בין כתביו של הרב קרים יש טקסטים ציוניים ממלכתיים חד־משמעיים. בראיון לעמוס הראל ב"הארץ" נשאל קרים במפורש בסוגיית סירוב פקודה והשיב: "אני אומר בכל מחיר - לא לסרב". גם בשאלה אם מותר להכות שב"חים ערבים, השיב בצורה הכי ממלכתית ש"מה שמותר על פי החוק במדינת ישראל, מותר על פי ההלכה".

בין תשובותיו נמצאות גם לא מעט תשובות מקלות, יש שיאמרו אפילו ליברליות מדי עבור אדם שגדל בישיבה שמרנית ועטור בזקן לבן, כך, למשל, כאשר נשאל מה דינו של אדם שהחליף את מינו לעניין מצוות שחלות על גברים? הרב קרים לא זעק "געוואלד" או דחה בשאט נפש את התופעה שלא מזוהה עם עולמו, כפי שאולי אחרים היו עושים, אלא התפלפל בשאלה מה מהאיברים נשאר, וביקש לקבל מידע רפואי לפני שישיב. 

איך צויר מפקד סיירת צנחנים לשעבר, אחד הרבנים המוערכים, כאויב הציבור? התשובה היא בורות, ומעל הכל - רשעות עיתונאית. 

כמה בורות יש במחשבה שפלפול הלכתי בן כ־3,000 שנה הוא אמירה מעשית של רב לחייליו. האם מישהו מעלה על דעתו שבמהלך השתלטות של חיילינו על קיני טרור בסג'עייה יעצרו ויתדיינו אם מותר להם "לקחת גויה יפת תואר"?! זה כמו לחשוב שהציווי לסקול באבנים מחללי שבת יהיה רלוונטי לימינו, וכל רוכש ירקות במהלך השבת יהפוך לסרטון סנאף של דאעש יהודי. 

מעל הכל יש פה רשעות עיתונאית - מה עושה עיתון שטעה בכותרתו הראשית? שהמציא את המילים "גויות טובות מראה בניגוד לרצונן", שלא נאמרו מעולם? האם הוא מתנצל? מודה בטעותו? לא ב"ידיעות אחרונות". שם מעדיפים לכתת רגליים בין אלפי התשובות, למצוא עוד איזה ציטוט שאפשר לפרש ולכסות על הפדיחה שלהם.

•  •  •

הכרעה בשיקול דעת

הרמטכ"ל לא נזקק לעזרתם של פרשנים חיצוניים • זימן את הרב אל"מ אייל קרים לשיחת בירור - והכריע: ימונה לרב הצבאי הראשי • עם זאת, איזנקוט הדגיש: "מסתייג מהדברים שאמר כשהיה אזרח" • הרב קרים התנצל: "מביע צער עמוק אם חייל או חיילת נפגעו" • הבהיר: "מכיר במגוון הקיים בצה"ל, ללא קשר לנטייה המינית, לעדה או ללאום"

לילך שובל, גדעון אלון

 

מהלכה למעשה: הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט זימן אתמול לשיחת בירור את הרב הצבאי הראשי המיועד, אל"מ אייל קרים, בעקבות התבטאויותיו השנויות במחלוקת מהעבר. 

בתום הפגישה קבע הרמטכ"ל כי "הרב אייל קרים הוא הרב הצבאי הנבחר" וכי הוא עומד מאחורי המינוי. עם זאת, הדגיש הרמטכ"ל כי הוא מסתייג וכי אינו מסכים עם ניסוח של דבריו של אל"מ קרים, כפי שפורסמו בשנים שבהן היה אזרח, וציין כי "דברים אלו אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה"ל והאופן שבו אני רואה את צה"ל תחת פיקודי".

הרמטכ"ל איזנקוט. "דברי קרים בעבר אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה"ל" // צילום: דובר צה"ל

בהודעת דובר צה"ל שפורסמה לאחר השיחה בין הרמטכ"ל לרבצ"ר המיועד, נמסר כי השניים דנו "ארוכות בסוגיות העולות בכתיבתו של הרב קרים כפי שפורסמה". על פי ההודעה, קרים התחייב כי הוא באופן אישי והרבנות בראשותו "יכבדו כל אדם באשר הוא אדם ללא הבדלי דת, גזע והעדפה מינית", וכי "הוא רואה בצה"ל את צבא העם הקולט לתוכו את כל המתגייסים והמתגייסות באשר הם". 

כמו כן, נמסר כי אל"מ קרים "הבהיר מעל לכל ספק כי הוא וכלל חיילי צה"ל כפופים באופן מלא לפקודות הצבא ולרוח צה"ל", וכי הוא "רואה חובה וצורך בגיוס נשים לצה"ל". 

במהלך השיחה עם הרמטכ"ל התנצל קרים על דבריו ואמר כי "גם במרחק הזמן, במידה וחייל או חיילת נפגעו אני מביע על כך צער עמוק. פניי לעתיד כדי לתרום לחיזוק ייעודו של צה"ל להגנת המדינה, הבטחת קיומה והשגת ניצחון במלחמה". 

בתום הפגישה עם איזנקוט הפיץ הרב קרים איגרת לכללי חיילי צה"ל שבה הגיב לביקורת. "בימים האחרונים התעוררה 'סערה' סביב תשובות קצרות שפירסמתי באינטרנט לפני 12 שנים ויותר, בהיותי אזרח", כתב באיגרת, והוסיף: "הרב הראשי לצה"ל, כמו כלל חיילי צה"ל ומפקדיו, כפופים לרמטכ"ל ולהיררכיה הצבאית. לא יעלה על הדעת שחייל או מפקד יפעל בניגוד לפקודות. הדברים נכונים בשיגרה ובלחימה כאחת. בשירותי הצבאי הייתי לוחם ומפקד בסיירת הצנחנים ובסיירת מטכ"ל. בתפקידים אלה שיננתי לעצמי ולפקודיי את ההכרח והצורך לציית לפקודות. בנושא זה אין כל מקום לדיון או לפרשנות אישית". 

 

"הרבנות היא של כולם"

לדברי קרים, "הרבנות הצבאית הראשית היא רבנות של כלל חיילי צה"ל ומפקדיו. אני מכיר בשונות ובמגוון הקיים בין חיילי צה"ל ובתרומה החשובה של כל חייל וחיילת המשרתים בצה"ל, ללא קשר לנטייתו המינית או לעדה והלאום שאליהם הוא משתייך. צה"ל קולט לתוכו את החברה הישראלית על כל גווניה. ככל קצין, אני תומך בשירות משמעותי לכל חייל וחיילת, ורואה את עצמי מחויב לתת מענה הולם לכולם. דלתי פתוחה בפני כל חייל וחיילת". 

כזכור, קרים ספג בימים האחרונים ביקורת בנוגע לדבריו שלפיהם השתמע כי מותר לכאורה לאנוס נשות אויב בעת מלחמה, וכן על דבריו בנוגע לגיוס נשים לצה"ל. קרים קבע בעבר שיש להרוג מחבלים מתאבדים שנפצעו, שנשים אינן יכולות להעיד בבית משפט מפני שאופיין ה"סנטימנטלי" אינו מאפשר זאת ושהיחס להומואים צריך להיות כאל "חולים בעלי מום". על שירת נשים בטקסים צבאיים אמר כי "ראוי להביא זמר במקום זמרת". בסוגיה הרגישה של סירוב פקודה אמר בעבר הרב קרים כי "לפעמים ישנן שאלות הקשורות למוסר המלחמה המעוגנות בעולמה של הלכה, ופקודה המנוגדת להלכה - אין לקיימה".

מכל מקום, במערכת הפוליטית עדיין סערו אתמול הרוחות בעקבות חשיפת ההתבטאויות האמורות. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה כי "יש לשים קץ בדחיפות לפרשייה המוזרה והמביכה של הרב קרים ולהודיע לאלתר כי לא ישמש הרב הראשי. שורת ההתבטאויות המוזרות והמצמררות שלו אינה עולה בקנה אחד עם ערכי המדינה ועם ערכי צה"ל, וכהרף עין גם תהפוך לפרשייה שתכתים את שמה של ישראל בעולם".

 

"פחד עמוק מ'הדתה'"

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) סיפר שהוא מכיר את אייל קרים עוד מלפני שהיה לרב. לדבריו, "היינו קצינים באותה תקופה בצנחנים והוא היה קצין מצוין, אבל את מינויו לרב הצבאי הראשי צריך לבטל, ומייד".

ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד), המשמש יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם בוועדת החוץ והביטחון, אמר שבכוונתו לזמן דיון בוועדה בנושא זה. לדבריו, "בחיים האזרחיים כל אחד יכול לעשות לו רב, אבל בצבא אין לחיילות בחירה, ולכך יש משמעויות". 

ח"כ שולי מועלם־רפאלי (הבית היהודי) אמרה כי "הקמפיין האגרסיבי והפוליטי נגד הרב קרים נובע מבורות מפחידה ומחרדה עמוקה מאותה 'הדתה' שמשתלטת לטענתם של המפחידים - על צה"ל. כל מינוי של חובש כיפה לתפקיד בכיר נתפס בעיניהם כמי ש'לקח להם את המדינה'". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר