המציל, הניצול והמחליף מצוק איתן

הגורל הפגיש בין שלושת השריונרים תחת אש • סג"מ כרמלי נפגע מרסיס, הטען בטנק רב"ט וישליצקי לקח פיקוד , וסגן ביכמן החליף אותו • אתמול התאחדו שוב

מימין: בר ביכמן, יהודה וישליצקי ושגיא כרמלי אתמול // צילום: יצחק ברבי // מימין: בר ביכמן, יהודה וישליצקי ושגיא כרמלי אתמול // צילום: יצחק ברבי

תרגיל צבאי שגרתי שעורכת השבוע יחידתם במרכז הארץ, ובמהלכו מיישמים את לקחי מבצע צוק איתן, זימן אתמול מפגש מרגש ויוצא דופן בין שלושה לוחמים שהגורל הפגיש ביניהם באחד מרגעי האימה של המלחמה ההיא. 

ב־19 ביולי 2014 סמוך לחצות, ביום השני לכניסת כוחות צה"ל לרצועת עזה, נכנס כוח משולב שכלל נגמ"שים של גדוד 13 של חטיבת גולני וטנקים של גדוד 71 מחטיבה 188 של השריון לשכונת סג'עייה שבצפון רצועת עזה, כדי לטהר קיני התנגדות של חמאס. על אחד מטנקי המרכבה פיקד מפקד המחלקה סג"מ שגיא כרמלי (23), והטען בטנק היה רב"ט יהודה וישליצקי (22). 

הכוח נע בחשיכה כשלפתע נתקל באש המחבלים. סג"מ כרמלי נפצע בצווארו מרסיס של פצצת מרגמה שירה חמאס והחל לאבד דם רב. הטנק נעצר, אבל הטען, רב"ט וישליצקי, לא איבד עשתונות, גרר את מפקדו הפצוע לבטן הטנק, הזעיק עזרה ונטל את הפיקוד על הטנק, אף שההוראות קובעות כי הפיקוד צריך לעבור לתותחן ולא לטען. בעת שהטנק המתין תחת אש לצוות רפואה וחילוץ, עקפו שני נגמ"שים את הטנק והמשיכו בדרכם, כאשר דקות ספורות לאחר מכן הפך אחד מהם לנגמ"ש התופת, שבו נהרגו שבעה מלוחמי גדוד 13 של גולני, וגופתו של אחד מהם, סמ"ר אורון שאול ז"ל, נחטפה ומוחזקת עד היום בידי הזרוע הצבאית של חמאס.

צוות של טנק נוסף עם רופא שהגיע לזירה טיפל בסג"מ כרמלי ופינה אותו במצב קשה. הוא הגיע לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם היה מאושפז למשך חודש. 

בינתיים המשיך רב"ט וישליצקי במשימות שהוטלו עליו כמפקד הטנק, והראשונה שבהן היתה לחפות באש על זירת הנגמ"ש השרוף ולמנוע מלוחמי חמאס להתקרב אליו. על כך זכה סמל וישליצקי לצל"ש הרמטכ"ל בני גנץ. 

בחלוף כמה שעות הגיע סגן בר ביכמן (27) ליטול פיקוד על הטנק במקומו של סג"מ כרמלי שנפצע ופונה, ורב"ט וישליצקי חזר לתפקידו כטען.

אתמול, לראשונה מאז אותו לילה, נפגשו השלושה במהלך התרגיל והתרגשו במיוחד. "אחרי מה שקרה, הייתי מאושפז חודש וחזרתי לגדוד", סיפר סגן כרמלי, המשמש כיום חונך פלוגות מילואים בבסיס צאלים, "כל אחד מאיתנו המשיך בדרכו ולא יצא לנו להיפגש מאז". 

סרן ביכמן, מפקד הפלוגה המסייעת בגדוד, סיפר: "המפגש היה מרגש ושמחנו להחליף חוויות, להיזכר במה שקרה ולשמוע מכל אחד מה עבר עליו בשנתיים שחלפו מאז. מעכשיו אקפיד להזמין את וישליצקי לספר את סיפורו ללוחמים הצעירים. סיפורו של וישליצקי מגולל בתוכו את הערכים שעליהם אנחנו מחנכים את הלוחמים, כמו חתירה למגע, אומץ, אחריות ודבקות במטרה. זה מה שנעשה וכך נשמור יותר על קשר".

יהודה וישליצקי, היום איש מילואים המתגורר בקיבוץ מירב בגלבוע, שנישא ונולד לו בן שכבר מלאו לו עשרה חודשים, התרגש מהמפגש: "ממש שמחתי לפגוש את בר ושגיא, ואם אוזמן, מובן שאבוא לספר ללוחמי החטיבה את הסיפור שלי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר