זרים סביב לה

ירושלים על מגוון דמויותיה עומדת בלב "אתה שוטר בירושלים", הרומן החדש של בן פול המסתורי * למרות שהוא מציג עלילה סוערת ורוקנרולית, סגנונו של הספר עלול גם לתסכל קוראים לא מעטים

צילום: משה שי // ירושלים, 2008

נניח לשאלה מי עומד מאחורי הסופר הפועל תחת הפסבדונים בן פול – הסוגיה הזו, עושה רושם, מיצתה את עצמה. נחזור אחורה. "אתה שוטר בירושלים" מתפרסם בדיוק כשנה וחצי אחרי ספרו הראשון "מלך, בלש" - רומן מושך ומרתיע, כריזמטי ומעיק. במרכז "אתה שוטר בירושלים", הנדמה בקריאה ראשונה כממשיך את קווי המתאר שלח קודמו, ניצב מרסל קדוש, קצין משטרה בכיר, אך לא בכיר מדי בירושלים, איש בודד. משפחתו הפנתה לו עורף. גם בעבודתו הוא נחשב לעוף מוזר, וחבריו המעטים לאט מתרחקים ממנו. 

קדוש מתבקש לחקור את מותה של קשישה באחת ממאות החצרות הצפופות והמלוכלכות של ירושלים, לכאורה חקירה סתמית למדי. אך בחצר שמכילה חסידים ואתיופים, תככים היסטוריים עתיקים ופוטנציאל נדל"ני מסעיר, נאמני הר הבית לצד שב"חים מתחזים, נרקומן מרושע וילדה אחת מהסוג שלא סופרים - נחבא גם נזיר שבורח מעברו המסתורי. 

המפגש עם הנזיר מבהיר לקדוש שאם דעתו לא נטרפה עליו, אותה חקירה זעירה אינה אלא ספו של תוהו ובוהו. שכוחות גדולים – קנאים דתיים, עורכי דין נכלוליים, פוליטיקאים נפסדים, קבלנים רודפי בצע ואפילו משפחת מלוכה מרוחקת בוחשים בקלחת וקשורים באלפי קשרים עקיפים, מסועפים וסמויים לאותה קשישה, שנמצאה מתה כשאחת מנעליה חסרה. בדרך לא דרך הם שולחים ידיים ארוכות גם לאותו נזיר, טיפוס מפוקפק ובאותה מידה חינני, משעשע ואפילו מכמיר לב. בין החוקר לנחקר מתפתחת מערכת יחסים מורכבת, שיש בה כוחנות ועדנה, תוקפנות ורעות, מועקה וקרבה. מערכת יחסים שמשקפת לא אחת את יחסיו של קדוש עם בנו המנוכר ומעמתת אותו עם השדים שבתוכו. ברובד עמוק יותר מהדהד סיפור מקראי טראגי ורב עוצמה ששרידיו עוד מוטלים בירושלים. 

וכמו ברומנים רבים המתרחשים בבירה, ירושלים עצמה הולכת ומסתברת, למעשה משלב מוקדם למדי, כדמות הראשית בעלילה. הניגוד המתעתע בין העזובה, הקרתנות, דמויות השוליים שנשאבות למרכז העלילה, לבין הדחפים הרצחניים, האינטרסים והאינטריגות שרוטטים מתחת לפני השטח משעתקים את מנהגה של העיר עצמה להתעורר מרבצה ולהטיח את תושביה אלה באלה. והם, במקום להימלט מהמרחב המסוכן והממגנט שבים ונשבעים לה אמונים. 

כמו בלשים רבים אנחנו פוגשים בקדוש בעיצומו של תהליך ממושך של התפרקות. הוא פורש מהשירות ושואף להמיר את החקירה בכתיבת ספר, דרכו יוכל להוציא את האמת לאור. אם "מלך, בלש" מורכב משתי נובלות וסיפור קצר שהתחברו יחדיו לכדי מעין כתב חידה, הרי "אתה שוטר בירושלים" אף הוא מורכב משלושה ניסיונות לספר בווריאציות שונות, בדיעבד, מתוך דרגות שונות של דחיפות, את אותו סיפור, לפתור את כתב החידה, הקושרת בין מחסן מט לנפול, בית בדמי מפתח לבין ה-בית, הר הבית והשיגעון המסוכן, הנפיץ, שסובב אותו.

כריכת הספר (הוצ' כתר)

אלא שבניגוד לתבנית הקלאסית של הרומן הבלשי, בדמות תעלומה ופתרון בסופה, "אתה שוטר בירושלים" מבקש מתחילתו להתחקות אחרי כרוניקה של כישלון. לא רק הכישלון לפתור את החידה עד תומה, להוציא את האמת לאור, לעצור את האסון, לאזוק את הפושעים ו"לעשות סדר".

למרות, ואולי דווקא משום שלב התעלומה נעוץ בנושא כל כך דרמטי, והשלכותיו כה הרות אסון, מעניין שהכישלון העומד במרכזו של הרומן הוא כישלון אישי המתחולל בעקבות סיפור צדדי, מיותר אפילו. כישלונו של אדם שכל ישותו מתמצית בהגדרה "שוטר, בירושלים", איש בודד שמוצא בנחקר בן שיח. שרגיל לפלוש לעולמם של אנשים ויודע שהפעם חצה את הגבול. שנתקע על חקירה שולית שכבר נסגרה באופן רשמי ובכל זאת ממשיך לנבור בה, בקנאות לא פחותה מזו המאפיינת את אלה שלהם הוא בז, אגב. 

והחריגה, העודפות הזו מתוך הגבולות עליהם הקפיד תמיד לשמור, מובילה לכאוס, מקבילה מיניאטורית לזה שעליו יתריע: איש החוק והנחקר חורגים כל אחד מתחומיהם; חוקר הופך למוציא לפועל, נחקר לשופט רחום וחנון, ושניהם צועדים בויה דולורוזה משלהם בערב חג המולד, כרוכים, מבלי יכולת להתנתק זה מזה. 

הניסיון החוזר ונשנה לגולל את פתרון החידה, סיפור שכולו כתב אשמה חריף כלפי אותן ידיים עלומות, יותר ופחות, הבוחשות בגורלו של הר הבית ומכאן בגורלה של ירושלים וכל אותם תושבים הנטועים בה וסביב לה, חשופים לזעם הרצחני, הקנאי, הנובע ממנה, הוא באותה מידה וידוי, בקשת מחילה. אין זהו האלמנט הנוצרי היחיד בעלילה, שבה נזיר, שייתכן ואינו אלא פושע מסוכן, ואולי סתם דג רקק, מתחזה עלוב, עשוי להתברר כגרסה עכשווית לצלוב. ישו פרטי בחליפה זולה, עם מבטא איטלקי ועברית מצויצת בעיר מלאה לוקים בסינדרום ירושלים, או שמא הדבר האמיתי, שעומס על גבו הדק את העוונות של כולנו ושוטף אותם מעלינו ללא תלונה. 

הניסיון החוזר ונשנה לגולל את העלילה מוביל לרובד נוסף, של עיסוק בכתיבה עצמה ובאפשרות הגאולה הטמונה בה, אך דווקא רובד זה, שמבליח מפעם לפעם, חלש וצפוי יותר לעומת הברק שמאפיין את העלילה ההולכת ומתפתלת, התעלומה, על הנדבכים המתווספים לה, לבנה ועוד לבנה, ושני הגיבורים, כשאי הסדר המפורר את האחד נדבק ומתחיל לקנן ולהתפשט במוחו ונפשו של האחר. 

היות שהעלילה נמסרת בדיעבד, במקוטע, באי סדר, כמו ב"מלך, בלש" דורש פול מקוראיו ללכת אחריו דרך ממושכת באפלה, כשהוא זורק פיתיונות ורמזים ומפריח תאריכים וציוני דרך, המתבררים במלואם ומסתדרים במקומם רק בקריאה שנייה ושלישית. לפרקים יש בכך עודפות מייגעת וכוחנית, למרות ואולי בגלל שהיא באה לצד סצנות פנורמיות ותנועה בין גוף ראשון לשני לשלישי לזרם תודעה. 

מנגד, יש רוקנרול בכתיבה נטולת עכבות מעין זו, שלא חוששת להתפלש בתוך עצמה ולא אכפת לה להביך את הקורא לפעמים. רוקנרול מהסבנטיז אם עלי להמר. כמו הנזיר, שרצה לשנן קינה מספר קוהלת לזכר המנוחה, אך ממעמקיו עולה קולו של ג'ים מוריסון ומצווה-מתחנן – Light My Fire. 

אתה שוטר בירושלים / בן פול

כתר, 312 עמ'

 

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר