הסוכרייה של חולי הסוכרת

אינסולין מהדור החדש, שהושק לפני כחודש וחצי בישראל, מצליח לאזן טוב יותר את רמות הסוכר ולהפחית את אירועי ההיפוגליקמיה בקרב חולי סוכרת • המחקרים מעודדים, התוצאות מרשימות והמומחים אופטימיים

הטוג'או. זמין גם בסל התרופות // הטוג'או. זמין גם בסל התרופות

טוג'או (Toujeo), אינסולין חדש שהושק לאחרונה בישראל, מצליח לאזן טוב יותר את רמות הסוכר ולהפחית את אירועי ההיפוגליקמיה, המעיבים על חייהם של הסוכרתיים, ונותן מענה לחולים שעד כה לא היו מאוזנים. כמו כן, משך הפעילות של האינסולין מהדור החדש מגיע ל־36 שעות, לעומת 24 שעות פעילות באינסולין הקיים, אפקט שמאפשר גמישות מסוימת לעובדי משמרות או לאנשים שאורח חייהם לא מאפשר הזרקה במועד קבוע בכל יום, בהתאם להמלצות רפואיות. האינסולין החדש הוא הדור החדש של האינסולין הוותיק לנטוס (האינסולין הנמכר ביותר בישראל). הוא זמין בסל התרופות לסוכרת מסוג 1 ("נעורים") ו־2.

איזון של חולי סוכרת הוא אתגר גדול לרופאים ולמטופלים. מנתונים של כלל קופות החולים עולה כי כמחצית מחולי הסוכרת אינם מאוזנים. חולה סוכרת סוג 2 ישראלי מתחיל ליטול אינסולין רק עשר שנים מזמן אבחון המחלה. חולים רבים חוששים מהמעבר לזריקה, הן בשל אלמנט ההזרקה עצמו ואם משום שהיא מסמלת עבורם את התקדמות המחלה.

האיזון השתפר

מחקר שהוצג בכנס האגודה האמריקנית לסוכרת (ADA) ובחן את התוצאות לאחר שנה ראשונה של שימוש בטוג'או, מצא כי חולי סוכרת שהשתמשו באינסולין מהדור הקודם ועברו לטוג'או שיפרו את איזון המחלה וסבלו פחות מאירועי היפוגליקמיה.

בקרב 267 מטופלים שהתחילו את השימוש בטוג'או כשרמת ההמוגלובין המסוכרר בגופם HbA1C (מדד המעיד על איזון רמות הסוכר לאורך זמן) היא 8.97%, נרשם אחרי חצי שנת שימוש איזון של 8.16%. כל ירידה של אחוז אחד במדד זה קשורה לירידה של עשרות אחוזים בסיבוכי סוכרת, ובהם עיוורון, פגיעות גפיים ופגיעה בכליות.

כמו כן, נרשמה ירידה של 0.9% באירועי ההיפוגליקמיה בקרב כ־500 חולים, והעלייה במשקל היתה קטנה יותר (במקום ק"ג אחד בחצי שנה ראשונה לשימוש - העלו כחצי ק"ג). החוקרים סיכמו: "טוג'או מביא לאיזון גליקמי כמו לנטוס, אך לצד סיכון נמוך יותר לאירועי היפוגליקמיה במהלך הלילה וכן במהלך כל שעות היממה".

במחקרים שקדמו לאישור האינסולין נמצא ששימוש בטוג'או הפחית את אירועי ההיפוגליקמיה ב־21% במהלך היום וב־%48 במהלך הלילה.

זריקה אחת ביום

ד"ר יבגני מושקוביץ, מומחה לאנדוקרינולוגיה ולרפואה פנימית, מנהל מרפאת סוכרת מחוזית בשירותי בריאות כללית, אומר: "אף כי אינסולין הוא הטיפול היעיל ביותר להפחתת רמת הסוכר בדם, כיום רק כ־21% מחולי סוכרת מסוג 2 בישראל מטופלים באינסולין. מדובר בשיעור נמוך ביחס לעולם המערבי. יש יתרונות רבים להתחלת טיפול מוקדמת באינסולין, והוא עשוי למנוע התפתחות סיבוכים או מוות ככל שהטיפול ניתן בשלב מוקדם יותר. טוג'או מציע לחולים שאינם מאוזנים כיום אופציה טיפולית חדשה, יעילה ובטוחה, המאפשרת התחלת טיפול בטוחה וחלקה יותר באינסולין".

ד"ר ריקרדו פרפטי, ראש חטיבת הסוכרת העולמית בסאנופי, יצרנית הטוג'או, אמר: "השקת טוג'או היא צעד חשוב קדימה בניהול הטיפול באינסולין. למדנו במשך 15 שנים של התנסות עם לנטוס שמטופלים זכו לחיים קלים יותר - זריקה אחת ביום ופחות אירועי היפוגליקמיה. זה היה טוב לרבים אך לא לכולם, בשלב זה". 

לדבריו, "השאלה היתה אם נוכל לפתח טיפול שייתן מענה לצרכים של יותר מטופלים. לפורמולה המרוכזת יש השפעה אחרת בזרם הדם של המטופלים והפעילות שלה ארוכה יותר, וזה מענה לצרכים של מטופלים שלא היו מאוזנים".

לדברי ד"ר פרפטי, "יש מטופלים שהשתמשו בלנטוס ולא נהנו מכיסוי של 24 שעות ביממה, בעיקר מטופלים עם סוכרת מסוג 1. ייתכן שזה עונה על הצורך הזה. יש מטופלים שעדיין חווים היפוגליקמיה, ואנחנו רואים עוד הפחתה באירועי היפוגליקמיה אצלם".

על הכיוון העתידי לטיפול במגפת הסוכרת, שבה יש כ־450 אלף חולים בישראל ועוד מספר דומה של אנשים שמוגדרים במצב של "טרם סוכרת", אומר פרפטי: "האבולוציה תצטרך להיות תרופות שיש להן תועלת לא רק באיזון סוכרת, אלא גם בהפחתת משקל, ובכך אנו מתרכזים".

הכותבת היתה אורחת חברת התרופות סאנופי בכנס האיגוד האמריקני לסוכרת (ADA) בניו אורלינס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר