שלושה מהרקדנים בצילום מ־1990. במרכז: גבריאל טרופין, שמת מאיידס ב־1995. משמאל: קווין סטיאה, שיגיע לארץ לדוקאביב // צילום: Lisa Guarnieri // שלושה מהרקדנים בצילום מ־1990. במרכז: גבריאל טרופין, שמת מאיידס ב־1995. משמאל: קווין סטיאה, שיגיע לארץ לדוקאביב

להיות הרקדנים של מדונה

ב־1991 יצא הסרט "במיטה עם מדונה" • שני עשורים מאוחר יותר החליט עורך חדשות הולנדי לאתר את הרקדנים שכיכבו בסרט ולראות מה עלה בגורלם • התוצאה היא הסרט "Strike a Pose", שיוקרן במסגרת פסטיבל דוקאביב, שנפתח היום

הסרט התיעודי המצליח "במיטה עם מדונה" חולל לא מעט פרובוקציות כאשר יצא למסכים ב־1991. אבל בדיוק זו היתה הכוונה של סופרסטארית הפופ, שהיתה אז בשיא כוחה. 

הסרט, שהתחקה אחר סיבוב ההופעות הבינלאומי שאליו יצאה הזמרת שנה קודם לכן, שילב בין נאמברים מוסיקליים סוחפים ונוטפי מיניות לבין קטעי מאחורי הקלעים מפתיעים בכנותם, שבהם נצפתה מדונה מבצעת מין אוראלי בבקבוק, משגעת את וורן בייטי, שהיה בן הזוג שלה באותה תקופה, ומסתחבקת/מתמזמזת עם שבעת הרקדנים הצעירים והחטובים שלה (ששישה מתוכם היו הומוסקסואלים).

כעת, 25 שנה מאוחר יותר, מגיע הסרט ההולנדי "Strike a Pose" (שיוקרן במסגרת פסטיבל דוקאביב, שנפתח היום, ובהמשך יוקרן בערוץ 8 של הוט), ששם זרקור דווקא על הרקדנים הללו שליוו את מדונה.

הרעיון עלה במוחו של רייר זוואן, עורך במהדורת חדשות טלוויזיונית בהולנד, והוא החליט לאתר אותם ולראות מה עלה בגורלם. "זה חלום ישן שלי", מספר זוואן בשיחת טלפון מביתו באמסטרדם, "ראיתי את 'במיטה עם מדונה' בפעם הראשונה כשהייתי בן 11, והבחורים האלה ריתקו אותי. אז עוד לא ידעתי שאני הומו, אבל החיים של מדונה והרקדנים שלה נראו כל כך גדולים מהחיים וכיפיים. הסרט הזה סיפק לי את הרשמים הראשונים של תרבות גאה, ולרשמים האלה לא היה כל קשר לחולי ולמוות. אז במובן הזה, בהחלט אפשר לומר שמדובר בסרט פורץ דרך. מדונה דחפה את הנערים המשוחררים והצבעוניים האלה לפרצוף של השמרנים".

מכיוון שלזוואן לא היה רקע קודם בעשייה קולנועית, הוא גייס לעזרתו את חברתו הבמאית אסתר גולד, ויחד החלו השניים בעבודת התחקיר. "מהר מאוד מצאנו ברשת אנשים נוספים ששאלו את עצמם מה עלה בגורלם של הרקדנים", הוא מספר, "גילינו שאחד הרקדנים נפטר מאיידס, וששלושה מתוכם תבעו את מדונה, ומייד הבנו שיש כאן סיפור. כמה מהרקדנים הסכימו מייד להשתתף בסרט, אבל חלק קצת חששו שהסרט יהיה על מדונה, ולא עליהם. לא היה להם כוח לשאלות בסגנון 'איך היה לעבוד עם מדונה?' ו'איך היא במציאות?'".

הפרידה בין מדונה לבין חלק מהרקדנים לא היתה ברוח טובה. אבל בכל זאת היא איפשרה לכם לעשות שימוש בקטעים מהסרט שלה. מפתיע, לא?

"כן. שלושה מהרקדנים תבעו אותה בסוף סיבוב ההופעות, ומערכות היחסים שלה עם יתר הרקדנים הסתיימו עם הזמן. אבל אף שחלפו כל כך הרבה שנים, אני יודע שעדיין אכפת לה מהחבר'ה האלה. הם היו משפחה".

הסרט "Strike a Pose" יוקרן בשבת ב־17:30 בסינמטק ת"א. כמו כן הוא יוקרן ב־27 במאי ב־21:15 וב־28 במאי ב־20:15. בשתי ההקרנות האחרונות תתקיים גם שיחה עם שניים מהרקדנים שיגיעו לארץ כאורחי פסטיבל דוקאביב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו