המסע לפולין: חשוב או "טיול שנתי"?

סקר חדש מגלה כי בעוד שרוב הציבור סבור כי המסעות חשובים, מחציתם מאמינים שהביצוע שלהם הפך לאווירה של חופש וקניות

בני נוער בכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ // צילום: יוסי זליגר (ארכיון) // בני נוער בכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ // צילום: יוסי זליגר (ארכיון)

בני נוער רבים משתתפים במסעות לפולין במטרה ללמוד עוד על השואה ולראות את המקומות בהם מכונת ההשמדה הנאצית טבחה ביהודים רבים. אך האם מסעות בני הנוער לפולין עדיין יעילים? לקראת יום השואה שיחול ביום חמישי, ערך מכון "עמיטל" להוראת השואה במכללה האקדמית הרצוג סקר הבוחן את התמודדות מערכת החינוך עם נושא לימוד השואה.

מהסקר עולה כי אמנם 85% מהמשיבים לסקר סבורים כי למסעות לפולין ישנה חשיבות, אך קרוב למחצית מהם חושבים כי הביצוע בשנים האחרונות הפך לאווירת "טיול שנתי" בחו"ל הכולל שופינג, בילויים ומועדונים מאשר מסע אמיתי וערכי למחנות ההשמדה עצמם. 15% מהמשיבים סברו כי אין שום חשיבות למסעות אלה והם מיותרים.

84% מהמשיבים לסקר טוענים כי יש לחייב מוסדות חינוך לערוך לתלמידים סיורים במוזיאון "יד ושם" לתולדות השואה. לעומתם, 12% מהמשיבים סברו כי זה נתון לשיקול דעתם של הנהלת בית הספר, המחנך או ועד ההורים.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

קרוב לשליש מהמשיבים טוענים כי על משרד החינוך לקבוע תכנית לימודים מפורטת בנושא, ועליה לכלול הרצאות ומפגשים עם ניצולי שואה וסיורים למוזיאונים ולאתרים המנציחים את האסון הנורא. 24% סוברים שאין מספיק שעות לימוד בנושא.

ראש המכללה האקדמית הרצוג, הרב ד"ר יהודה ברנדס,  מציין שכ-46% מהמרואיינים סבורים כי משרד החינוך צריך לקבוע מסלול לימודים בנושא השואה, אך ללא בחינות, לאור החשש שישנה סכנה שהדורות הבאים כבר לא יזכרו מספיק את תקופת השואה, זאת לעומת 37% מהישראלים סבורים שיש לקבוע מסלול שכזה - כולל בחינות בנושא. 5% היו מעוניינים שלימוד השואה יהיה מקצוע חובה בבגרות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר