הלידה שהפכה לטרגדיה

זריקת אפידורל שגרתית הותירה את היולדת משותקת בפלג גופה התחתון • סבלה כנראה מהמטומה אפידורלית נדירה

צילום: גטי אימג'ס // הליך רפואי נפוץ ושגרתי. זריקת אפידורל

משמחה לטרגדיה: זה היה אמור להיות אחד הרגעים המאושרים ביותר בחייה של אירום ג'טה – כשהניחו עליה את בתה שזה עתה הגיחה אל העולם, היא התמלאה באהבה כמו שרק אמא יודעת לחוות. אך לצערה וללא ידיעתה משהו בדרך השתבש, והאופוריה האמהית התחלפה מהר מאוד בטרגדיה. האם נותרה משותקת לאחר שקיבלה זריקת אפידורל במהלך הלידה.

אירום ג'טה (34) ובעלה אדם (37) ממידלסקס, בריטניה, עדיין מתקשים להבין איך זריקת אפידורל, הנחשבת לפעולה רפואית שגרתית ונפוצה, הובילה לתוצאות כה הרסניות והשאירה את אירום משותקת בפלג גופה התחתון.

אירום ובתה אמילי

"הלידה עצמה הייתה חוויה מדהימה", מספרת ג'טה שילדה את בתה אמילי בשנת 2014. "הרגשתי אופוריה מטורפת, וכשאדם, צעק 'זאת בת!' בכינו שנינו מרוב אושר". שלוש שעות לאחר מכן, כשהתחושה עדיין לא חזרה לרגליה הזעיקה ג'טה את הרופאים. "הם הרגיעו אותי שמדובר בדבר נורמלי, אבל הייתי מאוד לא שקטה". ביום למחרת, כשהמצב נותר בעינו, היא כבר ממש החלה לדאוג, וכך גם הרופאים סביבה.

לאור המצב הקריטי, החליטו בבית החולים כי על ג'טה לעבור בדיקת MRI, שם התגלה כי היולדת סובלת מהמטומה אפידורלית נדירה - זריקת האפידורל גרמה לקריש דם בחוט השדרה של ג'טה, והותיר אותה משותקת. ג'טה הוכנסה לניתוח חירום בניסיון להוריד מהלחץ שהופעל על חוט השדרה, ניתוח שלעצמו נחשב מסכן חיים.

מאמצי הרופאים לא צלחו, וכ-20 חודשים לאחר הניתוח ג'טה עדיין משותקת בפלג גופה התחתון ונעזרת בכיסא גלגלים. חייהם של אירום ובעלה אדם השתנו מאז האירוע ללא היכר. "כמובן שאין לי אפשרות לחזור לעבודתי הקודמת כמדענית במעבדה בה הייתי עומדת על הרגליים כל היום". מספרת ג'טה. "ואדם בעלי גם כן נאלץ לעזוב את עבודתו כדי לטפל בי ובבתנו הקטנה אמילי"

אירום ובעלה אדם לפני הלידה ששינתה את חייהם // צילום מתוך פייסבוק

ג'טה איבדה את עצמאותה ופיתחה תלות מוחלטת לסביבתה. "הפכתי מאישה צעירה ופעילה לתלויה לגמרי בבעלי. לא רק שהוא צריך לדאוג לאמילי, הוא גם התחיל לסעוד אותי", מספרת. "אני לא יכולה לדאוג לבד לאמילי הקטנה. אין לי אפשרות לקלח ולהלביש אותה בעצמי. עולמי חרב עליי והכאב על כך שאני לא מסוגלת לדאוג לבתי הורס אותי. פספסתי המון רגעים של אם ובת ולעולם לא אקבל אותם חזרה. כל פעם שאני רואה ברחוב אימא עם תינוק, אני פורצת בבכי".

ג'טה לא מתכוונת להרים ידיים והמטרה שלה כעת היא לגייס מספיק כסף כדי לנסוע לקליניקה גרמנית, שם תקבל טיפול פיזיותרפי מיוחד שעשוי להיטיב עם מצבה. "עברתי מספר בדיקות והצוות בקליניקה סבור שאצליח לצעוד מעט בעתיד בעזרת הליכון. התקווה שלנו היא זאת שמחזיקה אותנו בחיים עכשיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר