קצין בכיר: חמאס מפתח את היחידות המיוחדות שלו

בניסיון להיערך לסבב הלחימה הבא עם ישראל, הארגון מפתח את כוחותיו המיוחדים המונים אלפי פעילים • חמאס מתמקד בנשק תלול-מסלול לטווח קצר, ומנסה לפתח גם חביות נפץ עם ראשי קרב של עד 250 ק"ג • הארגון מנסה להילחם בירי אל ישראל ועוצר את היורים

אנשי גדודי אל-קסאם בעזה , צילום: רויטרס (ארכיון)

חמאס הגדיל את היקף הכוחות המיוחדים שלו בניסיון להיערך לסבב הלחימה הבא עם ישראל, כך אמר קצין בכיר בפיקוד הדרום. לדברי הקצין, הכוחות המיוחדים של חמאס הנקראים "נוחבא", מונים 5,000 פעילים, כרבע מכלל הכוח הצבאי של הארגון ברצועה.

הוא הוסיף כי חמאס מנסה לשקם גם את הכוח הימי שלו, שמונה כיום כמאות צוללנים, ומפתח יכולות כלי-טיס בלתי מאוישים. לפי הבכיר, חמאס מנסה לפתח גם את יכולות האש שלו, אך לא הצליח להגיע ליכולותיו טרם מבצע "צוק איתן", בעיקר בשל הקושי להברחת אמצעי לחימה לרצועה. 

הארגון מתמקד בעיקר בנשק תלול-מסלול קצר טווח, שהיה אפקטיבי יותר במבצע משום שמערכת "כיפת ברזל" אינה יכולה ליירטו, ומנסה להגדיל את ראשי הנפץ של הפגזים. בנוסף, הארגון מנסה לפתח מעין חביות נפץ עם ראשי קרב של 150 עד 250 ק"ג.

הבכיר ציין עוד כי כחלק ממאמצי ההתעצמות שלו, הארגון מכין את השטח הבנוי להגנה ולהתקפה. "הם רוצים להעביר לשטחנו כוחות מיוחדים", אמר הבכיר.

הוא הוסיף כי חמאס בדריכות גבוהה. "הם חוששים שנתקוף אותם", אמר הקצין והוסיף כי הארגון מאוכזב מהתייצבות המצב הביטחוני ביהודה ושומרון. "חמאס מוכן לקחת סיכון להידרדרות ברצועה אבל לא לוותר על אכוונת הפיגועים ביהודה ושומרון", ציין הבכיר.

 

חמאס פועל למניעת ירי אל ישראל

מאז מבצע "צוק איתן" היו מעט מאוד אירועי פח"ע מרצועת עזה לכיוון ישראל, ובפיקוד הדרום מסבירים זאת בכך ש"חמאס מורתע". בתקופה האחרונה הקים חמאס גוף שנקרא "מגיני הספר", ובנה קו מוצבים לאורך הגבול עם ישראל. "חמאס הבין שהוא צריך למנוע פיגועים נגד ישראל. הוא מונע פיגועים וירי תלול מסלול נגד ישראל, וכשיש ירי כזה, זה קורה מתחת לאף שלו. הוא עוצר את היורים לאחר מכן", אמר הבכיר. מאז צוק איתן נורו לעבר ישראל 35 רקטות מרצועת עזה, 8 מהן מאז תחילת 2016.

הקצין הבכיר ציין כי לאחרונה הזרוע הצבאית של חמאס מתחזקת לעומת הזרוע המדינית של הארגון, ואף נוקטת בפעולות מבלי לעדכן את הזרוע המדינית. שלוש הדמויות הדומיננטיות בזרוע הצבאית הן מוחמד דף, שמשמש כרמטכ"ל של הזרוע הצבאית, יחיא סינוואר, ממשוחררי שליט שמשמש כמעין שר ביטחון של הזרוע, ומרוואן עיסא המקשר בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

על העימות הבא עם חמאס, אמר הבכיר כי "הכרעה תושג בהתקפה ולא בהגנה". עם זאת, הקצין הוסיף כי  צה"ל חיזק בצורה משמעותית את מרכיבי ההגנה שלו סביב אוגדת עזה.

 

בקשר עם דאעש למרות חילוקי הדעות

לפי הקצין הבכיר, הזרוע הצבאית של חמאס מקיימת קשר ישיר עם מחוז סיני, ארגון שנשבע אמונים לדאעש, והברחות אמצעי הלחימה העיקריות לרצועה מתבצעות על ידי הארגון. אחוז מסוים של המשלוח לרצועה נשאר בידי מחוז סיני כ״תשלום״. בין השאר, ישנם ניסיונות להבריח לרצועה טילים נגד טנקים ונגד מטוסים. רבים מהניסיונות הללו נבלמים הודות לפעילות מצרית אפקטיבית למניעת הברחות. מרבית ההברחות מגיעות לרצועת עזה מלוב, אך ישנו ניסיון להברחה גם דרך תימן. 

רצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן" // צילום: רויטרס (ארכיון)

הבכיר ציין כי חמאס מעביר כסף למחוז סיני, בין השאר מתוך אינטרס של חמאס שבמערכה הבאה מול  ישראל יפעל הארגון נגד ישראל מתוך שטח סיני. 

למרות שיתוף הפעולה בין הארגונים, חשוב לזכור שבין שני הגופים יש יריבות אידיאולוגית, וחמאס פועל נגד תאים התומכים בדאעש בתוך רצועת עזה. לפי הבכיר, מי שמתחזק את הקשר של חמאס עם מחוז סיני היא הזרוע הצבאית של הארגון, ואילו הזרוע המדינית מתנגדת לכך. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר