את הכתבה הזו צריך להתחיל דווקא עם התגובה, זו שבדרך כלל מופיעה בסוף, ובמסגרתה הנאשם, או במקרה הזה מי שאצלו התגלו הליקויים, מנסה להסביר ולתרץ איך קרה מה שקרה. אלא שהפעם, בחלק הזה של הסיפור, משהו השתנה. נראה שהשאלות קשות (ורבות) כל כך, עד שיו"ר מחלקת הבחינות ברבנות הראשית לישראל, הרב רפאל מזרחי, נשאר כמעט ללא מילים. "אולי אתה צודק", הוא אמר, "אני לא יודע איך זה קרה... אני אדרוש בדיקה".
לאחרונה פירסם "ישראל היום" בסידרת חשיפות, ליקויים מטרידים סביב סוגיית בחינות ההסמכה לרבנות הראשית לישראל. מרגע הפרסום ועד היום המשיכו להגיע לידי המערכת תלונות רבות בנדון, עדויות כואבות, שמעלות את החשש הסביר אפילו למעשים שהגיעו לכדי פלילים בכל הקשור לבחינות המדוברות.
החשדות מגוונים, חלקם נראים קלים, חלקם כבדים. מאוד. זה מתחיל עם קריטריונים שאינם מסודרים, ממשיך בלחצים שמפעילים מקורבים על בודקי הבחינות והאחראים במחלקה של מזרחי, ואף מגיע לידי גניבת מחברות בחינה והשתלה של מחברות אחרות במקומן. הכל עדיין בגדר חשדות בלבד. לא את כולם אפשר לאמת, לחלקם יש עדים שמספרים את שראו עיניהם בתקופת הבחינות, אך אין להם הוכחה ברורה. עיקרם מבקשים רק דבר אחד - להביא לניקוי אורוות. לטענתם, הליך זה הוזנח יתר על המידה זה שנים ארוכות, והפך את השטח המדובר למקום, שבמקרה הטוב אינו טהור ובמקרה הרע פורץ את הנהלים ואת החוק.
לצורך הכנת כתבה זו שוחחנו עם רבנים בעלי שיעור קומה. מדובר במי שלומדים תורה והלכה בחרדת קודש, מבוקר ועד לילה, בין 10 ל־20 שנה. אולי אף יותר.
הם אינם יכולים להיחשף בשמם, כי הם מבינים שיש מישהו שאחראי לקידומם ולשיבוצם ברחבי הארץ. הם גם אינם רוצים לזכות בתואר הלא מחמיא, ה"מויסר" - המלשין היהודי המושמץ. עם זאת, הם לא מסוגלים לשתוק יותר על מה שנראה להם כחילול השם.
גאונים לא סבירים
הבחינות לרבנות הראשית הן הדרך היחידה כיום לקבל באופן רשמי את התואר "רב" בישראל. עד לפני כמה שנים היה אפשר לקבל את התואר גם על ידי סעיף שקבע כי המועמד מוכר ציבורית כ"גדול בתורה" על ידי כמה רבנים. גם במקרה כזה התואר היה רשמי, אך הליך זה נפסל - היעדר קריטריונים מדויקים יצר סביבו מהומה ברבנות.
לצורך קבלת התואר הרשמי הבסיסי ביותר, הנקרא "יורה יורה", נדרשים המועמדים לעבור שש בחינות בנושאים הלכתיים. כדי לקבל את ה"כושר" להיות רב עיר, יש לעבור שש בחינות נוספות. מדובר במבחנים קשים, שהלימודים וההכנה לקראתם עורכים חמש־שש שנים, לפעמים אף יותר.
החשיפה התחילה עם מכתב חמור ששלח היועץ המשפטי של הרבנות, עו"ד הראל גולדברג, לפרקליטות המדינה. במכתב הוא מתריע על חשדות ולפיהם אנשים המקורבים לתנועת ש"ס עברו את המבחנים בדרך מהירה מדי. אחד החשדות כיוון לאחד הרבנים שאחראים לראיונות שעוברים הנבחנים, שלכאורה קיצר תהליך עבור אחד הנבחנים. היועץ המשפטי ביטל הליך זה.
לזה הצטרף מסמך שנחשף, ובו נכתב כי מי שעברו את המבחנים נחלקים לשתי קבוצות: אלה שפשוט עברו, ואלה ש"עברו באישור הרב מזרחי". מסמך זה העלה תהיות רבות, ובעקבותיו החליט היועץ המשפטי של הרבנות, גולדברג, שמעתה והלאה ייקבעו קריטריונים מסודרים לעניין.

שלושה מבחנים ביום אחד. תוצאות מבחני שניים מהמבחנים, שמעלות תהיות לגבי כשרות הבחינות
שלושת החשדות האלה אינם הסוף. תחקיר "ישראל השבוע" מגלה כי כמה מהנבחנים עברו כמה מבחנים בצורה מהירה ומעוררת חשד. נבחנים רבים, יחד עם אנשי הרבנות עצמם, מעידים כי מדובר במבחנים קשים, חלקם קשים במיוחד, שאין זה סביר לעשות, גם אם את חלקם, במועד אחד.
גם הרב מזרחי הודה שאין זה הגיוני כי היו נבחנים שעברו במועד אחד שלושה־ארבעה מבחנים, כשנתון חשוד זה נחשף על פי הציונים שפורסמו באתר הרבנות הראשית. לדוגמה, מתוצאות המבחנים שנערכו בחודש תמוז תשע"ד (יולי 2014) עולה כי נבחן מסוים עבר במועד אחד שלושה מבחנים, ובהם השניים הנחשבים לקשים ביותר.
במקרה אחר, לפני כחצי שנה, נראה נבחן אחד שביצע לא פחות מארבעה מבחנים במועד אחד, ולא רק שהצליח לעבור את כולם, מסמכי הרבנות מלמדים שעשה זאת בהצטיינות. לא היה זה המועד היחיד שבו נבחן אחד עבר ארבעה מבחנים במועד אחד. נתונים אלו עוררו חשד גדול.
"יש מכונים שמלמדים לתואר הרבנות, ועל פי ההמלצה שלהם למבחן אחד, לדוגמה 'שבת', לומדים 24 חודשים. למבחן אחד בנושא 'איסור והיתר' לומדים 15 חודשים. כל מי שהצליח לעשות את המבחנים האלה בפחות זמן הוא גאון עצום", אומר רב ותיק.
רב אחר טוען: "הזוי שאדם יעשה כל כך הרבה מבחנים (במועד אחד) ויעבור בהצטיינות. מוזר שמעולם לא שמעתי על הגאון הזה. מי שעשה זאת, לעבור ארבעה מבחנים ביום או יומיים הוא צדיק יסוד עולם, מקובל אלוקי. זה משהו שאפילו הרב עובדיה לא היה יכול לעבור. יש כמה אפשרויות להצלחה שכזו. או שהנבחן עשה השוואת קולמוס כמו משה רבנו, שכתב 13 ספרי תורה וחז"ל ואומרים שהעט כתב לבד, או שהוא 'שלח שליחים' - יש דרשה שאומרת ש'שלוחו של אדם כמותו', אז אולי הנבחן באמת שלח שליחים לכמה חדרים שונים, שהרי קל מאוד להיראות כמו מישהו עם מגבעת, זקן וחולצה לבנה. ואולי פשוט מישהו מהקודקודים עשה לו ג'סטה".
גם אחד מאנשי הרבנות, שראה את הציונים, אמר: "משהו מוזר מאוד. את המבחנים הקשים עוברים בקושי 60-70 אחוז מכלל הנבחנים, ופה רואים שהם עשו יותר מבחנים ואפילו עברו בהצטיינות. קשה לראות איך עושים שלושה־ארבעה מבחנים במועד אחד, כשכל אחד מהם הוא חמש שעות וחצי. זה כמעט בלתי אפשרי".
מזרחי, כאמור יו"ר מחלקת הבחינות, הופתע כשקיבל לידיו את הרשימות. לאחר ששיחרר אנחה גדולה אמר: "זה לא נשמע לי הגיוני. אי אפשר לעבור את המבחנים ככה, ועוד בהצטיינות. יש לי חשש לדליפת מבחנים, כמו שקורה במשרד החינוך. אני אבדוק את עצמי עוד פעם. יכול להיות שמישהו השתלט על המחשבים יום קודם. הכל יכול להיות".
אינטרס ההחלפה
חבריו של הרב מזרחי מעידים עליו שאינו מושחת. כשביקשו להגן עליו, אמרו בכירים ברבנות בראשית: "הוא אולי לא מצליח לנהל כמו שצריך, אך זה לא בזדון".
למרות דבר הסנגוריה, החשדות שעלו בין אנשי הרבנות הראשית עדיין קיימים, ובשבועות האחרונים מדברים שם על שחיתות הגובלת בפלילים. ההערכה המרכזית היא כי לאחר קיום המבחנים, מועברות מחברות הבחינה לשמירה במשרדי הרבנות, ושם, כך נטען, יש נגישות למחברות ויש מי שיכול להחליפן במחברות שהוכנו מראש, עם התשובות הנכונות.
"המבחנים לא נמצאים בחדר סגור. מסתובבים במקום מאכערים, ויותר מסביר שהם מוציאים מחברות מסוימות ומכניסים מחברות אחרות", טוען גורם ברבנות, "עוברים כמה ימים מאז איסוף מחברות הבחינה ועד שהן מופצות אל בודק הבחינות. בשלב זה הן נגישות. למי שיש אינטרס יכול לבוא ולשחק בהן. אולי זה מישהו מתוך המערכת".
מה שהדליק אצל לא מעט אנשים ברבנות את הנורות האדומות לגבי האפשרות שמחברות הבחינה עוברות "טיפול" הוא העובדה שבממשלה הקודמת ביקשו אנשי הבית היהודי, ששלטו במשרד הדתות, להוציא את הבחינות מידי הרבנות ולהעבירן לחברה חיצונית.
המכרז של רעיון זה כבר יצא לדרך, אלא שאז הוקדמו הבחירות, ובקדנציה החדשה, הנוכחית, שבה שבו המפלגות החרדיות לשלוט במשרד, הגיעה הוראה חדשה, שקראה לשנות את המכרז כך שאיסוף המחברות יישאר בידי הרבנות הראשית.
גורם ברבנות מבהיר: "היתה חברה שזכתה במכרז, ותפקידה היה לעשות הכל. פתאום באים ואומרים לה מהרבנות, כביכול מטוב לב, 'נשאיר את הבחינות אצלנו'. זה מדליק המון נורות אדומות. למה שנרצה ברבנות לעשות לעצמנו עוד עבודה? למה להתעקש ולהשאיר את השלב שבין איסוף הבחינות להעברתן לבדיקה בידי הרבנות? נראה שיש למישהו אינטרס להשאיר את הליך האיסוף בידי הרבנות וצריך לבדוק למה זה נעשה".
אחד המעורבים בבחינות, מרגע הפצתן ועד העברתן לבוחנים, מספר: "הקומבינה יכולה לעבוד כך - נבחן רואה את השאלות במבחן עצמו וממלא מחברת. אחר כך הוא מקבל מחברת נוספת, ממלא אותה בנפרד, וכבר יש מי שדואג לשלוף את המחברת הישנה ולהשתיל את המחברת החדשה".
"אני לא עושה פרוטקציות"
כאמור, הממצאים המטרידים לא נעלמים מעיניהם של רבנים מוכרים. אלה, באופן טבעי, חוששים לתקוף את מקור פרנסתם, אך גם אינם מסוגלים עוד לשתוק. "העם היושב בציון צריך להיות מוטרד. יש אנשים, שכנראה בגלל כבוד במקרה הטוב, או בצע כסף וקבלת משרה רשמית במקרה הרע, עושים מעשים נוראיים", אומר אחד מהם.
הוא מוסיף: "העם צריך להיות מוטרד שיש כאלה שחובשים כובע של רב, אבל הם בעצם פושעים שמקבלים גושפנקה ציבורית ממלכתית. זה חילול השם גדול. בגלל כוח ושררה מוציאים לעז על כל הרבנים. כמו כן, יש גם חוסר צדק שזועק לשמיים - יש אלפי נבחנים שהולכים בדרך הישר, קורעים עצמם כדי לקבל תעודה, ואז בא נבחן אחד ובדרך מפוקפקת מקבל את התואר".
בשלב זה מנסה הרב מזרחי לשוב ולספק הסברים. לגבי מבחני המעבר, שחלקם מוגדרים כ"עבר באישור הרב מזרחי", הוא אומר: "זו פאשלה של אחת המזכירות, שפירסמה מסמך פנימי. נבחן עובר שתי בדיקות. אם אחד הבוחנים נותן ציון 70 ואחר 50, אני רוצה לבדוק למה יש כזה הבדל. אם ההפרש לא מתאים, אני מעביר לבדיקה נוספת, וזה מה שנקרא 'באישור הרב מזרחי'. אני לא חותמת גומי".
אלא שלרב מזרחי אין הסבר לפי מה הוא קובע איזה מבחן דורש בדיקה נוספת. הוא אינו מספר מה הקריטריונים. "אני קובע לפי אמות מידה שלי, לא בגלל שלוחצים עלי. אבל כבר פניתי ליועץ המשפטי שיקבע קריטריון מסודר, מתי אני יכול להעביר לבדיקה נוספת ומתי לא".
עוד מתגונן הרב מזרחי: "אני לא עושה פרוטקציות. אני לא מזוהה פוליטית עם ש"ס. גם כשהבית היהודי שלטו כאן וביקשו לראות אם אני יכול לעזור, עשיתי כמיטב יכולתי. זה לא עניין של פוליטיקה". לגבי הפעמים שבהן, לפחות לפי הנתונים, היו נבחנים שעשו כמה מבחנים באותו מועד, אומר מזרחי: "יכול להיות שאדם גאון עשה שתי בחינות ביום. יש מבחנים קלים, כך שניתן לעשות שניים ביום. אם יש מישהו שעשה ארבעה מבחנים במועד אחד, שאחד מהם קשה, זה באמת מוזר. זה בלתי אפשרי ואני אצטרך לבדוק את זה".
על השינויים במכרז הוא אומר: "עד היום אנחנו היינו אוספים את המחברות, אבל מעוד שבועיים זה כבר ייעשה על ידי חברה (חיצונית). האם מישהו נכנס לחדר ונגע במחברות? הכל יכול להיות. גם במשרד החינוך יש המון בעיות. חששנו ממקרה כזה ודיברנו וסיכמנו שהחברה החדשה תקבל את האחריות על עצמה".
כשנשאל הרב מזרחי למה ממילא רצו במחלקה להשאיר אצלם את איסוף הבחינות, אמר באי שקט: "משהו צריך להישאר בידי הרבנות. אולי פשוט יפריטו הכל ולא יצטרכו רבנות בכלל?! יש הרבה דברים שחברות חיצוניות לא יודעות לעשות. אם זה אחרת, אז כל משרד ממשלתי היה אפשר לסגור ולהעביר לחברה חיצונית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו