הולך בדרכו

לא עושה רוטציות בסגל • דורש משחקניו לשחק בקצב גבוה, מאמין שהקבוצה צריכה לבדר את הקהל ועדיין לא הצדיק את תדמית ה"עצבני" שממנה חששו בקרית שלום • פיטר בוס סוגר 75 ימים במכבי ת"א, והערב (20:55, ערוץ 1) יתמודד עם המבחן האמיתי הראשון שלו מול הפועל ב"ש

צילום: עמי שומן // פיטר בוס. נוסע בכל שבוע לצפות ביריבות של הצהובים

 ימים עברו מאז פיטר בוס החל לעבוד כמאמנה של מכבי ת"א. הנתונים שלו עד כה מצוינים: 12 ניצחונות ו־2 תוצאות תיקו בליגה ובגביע. אבל הערב בטרנר, במשחק העונה נגד הפועל ב"ש, המאמן ההולנדי יעמוד למבחן האמיתי הראשון שלו בישראל.

כמה שעות לפני המשחק אולי הכי חשוב של בוס והצהובים העונה, בדקנו מה השינויים שהביא המאמן שסירב ליורדי קרויף ארבע פעמים, עד שהשתכנע לנחות בקריית שלום. מה היחס שלו לשחקנים? את מי ההולנדי מזכיר לאנשי המועדון? והאם פיטר בוס שהכרנו בחודשיים וחצי האחרונים הוא אותו המאמן שכולם דיברו עליו בהולנד? התשובות מייד.

"דמות שהולכים אחריה"

לשחקני מכבי ת"א לקח קצת זמן להתרגל לשיטה של בוס - לחץ לאורך כל המגרש. ההגנה, שכתוצאה מכך משחקת גבוה, גם ספגה שערים עקב השיטה המדוברת, אבל במחזורים האחרונים, במיוחד עם התוספת של מדוניאנין ואורלנדו סה, העסק מתחיל לתקתק כמו שעון שוויצרי. סליחה, הולנדי.

המאמן, שבדומה לקודמיו בתפקיד התחיל לשחק תחילה במערך של 4-3-3, לא היסס לאחרונה להוריד את אחד הקשרים האחוריים לטובת חיזוק ההתקפה. אגב, יש הטוענים במכבי כי ערן זהבי שיחק במשחקים הללו מתחת לחלוץ, ולמעשה היה כגיבוי לקשר השלישי. 

ההולנדי לא מתחזק את שיטת הרוטציות; יש לו כ־9 שחקנים די קבועים בהרכב. ואם ה־11 היו מספיק טובים, אז בשבוע שלאחר מכן הוא עשוי להציב הרכב זהה, אך מנגד אין לו כעת את אירופה על הראש. בוס, שהמאמן האהוב עליו הוא פפ גווארדיולה, דוגל כידוע בחוק 5 השניות (לנסות לחטוף כמה שיותר מהר את הכדור אחרי איבוד), אך יש לו דרישות נוספות מהשחקנים. למשל לשחק תמיד בקצב גבוה, להחזיק בכדור יותר מהיריבה, למקם שחקני התקפה בצדדים, ולרוב מיכה ובן חיים יסייעו לקישור האחורי.

בראיונות שהעניק הבהיר ההולנדי כי הוא רוצה שהקבוצה תשחק בצורה אטרקטיבית ו"תבדר את הקהל". 

שחקן במכבי אמר בנושא: "לא צריך להיות גאון כדורגל כדי לראות איך אנחנו משחקים היום ואיך שיחקנו לפני. אנחנו משחקים הרבה יותר התקפי, ושיטת המשחק הזו מאוד מתאימה לנו". שחקן אחר הוסיף: "כולם נהנים, הקהל נהנה, זה עולם אחר לגמרי מסלבישה יוקאנוביץ'".

ואם הזכרנו את הסרבי, שאחרי קמפיין האלופות עזב לליגת המשנה באנגליה, אז בניגוד אליו, המאמן הנוכחי נוסע כמעט כל שבוע לצפות ביריבות של מכבי, ושם יותר דגש על הפן המנטלי. "לפני משחקים הוא מדבר באסיפות איך צריך לבוא למשחק מהבחינה המנטלית, ומנסה יותר להגיע אלינו", העיד שחקן במכבי.

שחקני מכבי. מודים שהם משחקים הרבה יותר התקפי תחת בוס // צילום: עמי שומן

באימונים, כך טוענים השחקנים, בוס רוב הזמן משדר רוגע, אך כשצריך הוא יודע לעמוד על שלו. 

"פה ושם הוא מאיים, אבל הוא מאוד קול", סיפר שחקן בקבוצה, שם טוענים כי לשחקנים יש גישה ישירה אליו, אך למרות זאת יש סוג של דיסטנס בינו לבין חניכיו. גורם שעבד עם המאמן בהולנד סיפר השבוע בעניין כי "פיטר הוא מאמן קשוח וקפדן, אבל הוא דמות שאנשים הולכים אחריה".

חשוב להזכיר שכאשר המאמן הגיע לישראל דווח עליו כהרבה יותר עצבני ומשתולל על הקווים, ואף הורחק בהולנד לארבעה משחקים לאחר שסירב לרדת למגרש. אלא שבינתיים המאמן ההולנדי רחוק מהסטיגמה. 

מזכיר את סוזה

במכבי סיפרו השבוע כי המאמן הנוכחי מאוד מזכיר להם את פאולו סוזה. "מבין כל המאמנים שהיו כאן תחת קרויף, בוס הכי דומה לסוזה. שניהם מאוד מנוסים, ממוקדים, ולמרות שפאולו מדי פעם היה מתחרפן, גם הוא לרוב היה שקט ורגוע", אמרו במועדון, "אולי באמוציות הם עכשיו לא דומים, אבל גם זה יכול להשתנות".

הפורטוגלי, למי שהספיק לשכוח, הגיע למכבי מהונגריה, ואילו בוס נחת פה אחרי שכבר היה מאמן מצליח בהולנד, כך שעל פניו הוא הגיע לאלופה מנקודה קצת יותר גבוהה בקריירה. עם זאת, אין ספק שהוא היה חולם ללכת בדרכו של סוזה, שאחרי מכבי עבר לבאזל ומשם לפיורנטינה. כדי להגיע בעתיד למקומות האלה, בוס צריך להוביל את הצהובים לאליפות נוספת ולהצלחה בזירה האירופית. הדרך לשם מתחילה היום מול הפועל ב"ש, כך שמבחינת בוס, הפסד הערב כלל וכלל לא בא בחשבון.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר