מחקר: המוח הנשי מורכב יותר, ולכן זקוק ליותר שינה

מחקר חדש: נשים הן בעלות מוח מורכב יותר מזה של מגברים, ולכן זקוקות ל־20 דקות שינה יותר, כדי לאפשר למוח להתאושש כיאות • מחבר המחקר: "נשים נוטות לבצע כמה משימות בו בזמן, כך שהן משתמשות במוח יותר מגברים"

אילוסטרציה // צילום: GettyImages // אילוסטרציה

נשים נוטות להזדקק ליותר שעות שינה מגברים, וזאת בגלל המוחות ה"מורכבים" שלהן. כך קובע מחקר חדש שבוצע על מדגם של 210 גברים ונשים בגיל העמידה. המדענים מצאו כי נשים זקוקות ל־20 דקות שינה יותר מגברים, ולדבריהם, כנראה הצורך הזה נובע מכך שהמוח הנשי עובד קשה יותר במהלך שעות הערות. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"אחת הפעולות המרכזיות של השינה היא לאפשר למוח להתאושש ולתקן את עצמו", אומר מחבר המחקר, ג'ים הורן, מומחה לשינה ולשעבר מנהל מרכז חקר השינה באוניברסיטת לובורו בבריטניה. "במהלך השינה העמוקה קליפת המוח, החלק במוח האחראי למחשבות, לזיכרון, לשפה וכדומה, מתנתק מן החושים ועובר למצב של התאוששות". 

לדברי פרופ' הורן, כמות השינה הנחוצה נקבעת על פי המורכבות והאינטנסיביות של פעילות המוח במהלך היום. "ככל שאתה משתמש יותר במוח במהלך היום כך הוא צריך יותר זמן להתאושש, ולכן נחוץ עוד זמן לשינה. נשים נוטות לבצע כמה משימות בו בזמן, הן עושות הרבה דברים בבת אחת והן גמישות, כך שהן משתמשות במוח יותר מאשר הגברים. בגלל זה הצורך שלהן בשינה גדול יותר. בממוצע ההבדל הוא עוד 20 דקות, אבל חלק מהנשים עשויות להזדקק לקצת פחות או לקצת יותר מזה". 

עם זאת, אומר פרופ' הורן, "גבר שעוסק במשימות מורכבות שבהן יש צורך בהרבה החלטות בכל יום ובחשיבה צדדית, עשוי להזדקק ליותר זמן שינה מהגבר הממוצע". 

במחקר התברר עוד כי שינה טרופה אצל נשים קשורה לכמה תופעות לוואי, כגון עלייה ברמה של לחץ נפשי ותחושות רבות יותר של עוינות, דיכאון וכעס - תופעות שהתגלו אצל נשים שלא ישנו די הצורך, אך לא נמצאו אצל גברים שסבלו מחוסר שינה.

מחקר זה עומד בסתירה לממצאי מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב, ואשר לפיו, אין מוח נשי ומוח גברי. החוקרים הצליחו להוכיח, באמצעות סריקות MRI, כי אי אפשר להחיל על מוחות אנושיים את ההגדרות "מוח נשי" או "מוח גברי". 

לדברי ראש צוות המחקר, פרופ' דפנה יואל, "הראינו שהמוח האנושי הוא פסיפס ייחודי של מאפיינים הנפוצים יותר בנשים ומאפיינים הנפוצים יותר בגברים".

"לכל אדם, זכר או נקבה, יש אוסף ייחודי של תכונות גבריות ונשיות, וכך זה גם במוח", אומרת ד"ר יואל, "עד היום הסתפקו המדענים בקביעה שקיימים הבדלים סטטיסטיים בין שני המינים. אנחנו הראינו שהעובדה שיש הבדלים סטטיסטיים בין הקבוצות אין פירושה שקיימים שני סוגים נבדלים של מוחות. במילים אחרות: יש מאפיינים שנפוצים יותר בגברים ויש מאפיינים שנפוצים יותר בנשים, אך בניגוד להבדלים בין איברי המין, אין דבר כזה מוח נקבי ומוח זכרי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר