ניר חזר הביתה: "יש שופטים בי-ם"

ניר סומך, שהורשע שירה למוות בשכנו בן טל, יצא הבוקר מהכלא לאחר שהעליון זיכה אותו • "מקווה להתחיל חיים חדשים, בית המשפט שם קץ לעוול"

ניר סומך בכניסה לביתו // צילום: Newsenders //

לאחר שבית המשפט הורה לשחררו לאלתר, הגיב לראשונה ניר סומך לכלי התקשורת ואמר "אני רוצה להודות לבית המשפט שהשכיל סוף סוף לשים קץ לעוול הנוראי שעברתי למעלה משש שנים. למשפחתי היקרה, לאשתי ולכל מי שליווה אותי ותמכו בי ללא קץ. אני מוסר את תנחומיי למשפחת המנוח, ומצר על העובדה שלמעלה משש שנים השלו אתכם בנוגע לנסיבות האירוע". 

סומך חזר לביתו ושוחח עם עיתונאים. "חוזר לביתי, לנסות להשלים שנים אבודות. מקווה שזה יהיה מאחורי. בית המשפט הוכיח שיש שופטים בירושלים. הם ידעו לקחת ולעשות את הצדק שהרבה מאוד אנשים חיכו לו, לא רק אני". 

בית המשפט העליון החליט לזכות מחמת הספק את קצין מג"ב ניר סומך, שהורשע בהריגת שכנו בן טל לפני כשבע שנים. בעקבות החלטת בית המשפט סומך צפוי להשתחרר לאחר שריצה כשנתיים וחצי מאסר מתוך 14 שנים שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. סומך ירה בטל למוות בקיבוץ זיקים בספטמבר 2009. 

Newsenders

השופטים, יצחק עמית, נעם סולברג וענת ברון זיכו את סומך מחמת הספק. ניר, המרצה את עונשו בכלא גלבוע ושוחרר היום (חמישי) לביתו, היה נרגש מאוד ופרץ בבכי באולם בית המשפט, כאשר הוקרא פסק הדין בערעורו. 

החזיק בתמונות עירום של בת 12 - וסחט את הוריה

בינואר 2013 זוכה סומך בבית המשפט המחוזי בבאר שבע  מעבירת רצח, בשל קינטור, אולם הורשע בהריגה  ונידון ל-14 שנות מאסר בפועל. 

במשפטו טען כי בן טל היה כפייתי והטריד אותו ואת אשתו עד שנאלצו להעתיק את מקום מגוריהם יחד עם ילדיהם למושב לכיש. לדבריו, ירה בטל לפני כשבע שנים, כדי להגן על עצמו לאחר שבא לביתו החדש לפני כשבע שנים חמוש במוט ברזל.

בית המשפט המחוזי קבע אז כי "הנאשם ירה במנוח שלוש יריות לפחות. ירייה אחת לחזה שלא פגעה ושתי יריות לראשו. אחת פגעה בראשו והשנייה בצווארו. מדובר בירי לחזה ולראש שעלול להיות קטלני... לאחר שמיעת הראיות נראה לנו שלא זו בלבד שהנאשם לא הצליח לעורר ספק באשר להגנה עצמית, הנאשם גרם למות המנוח מתוך כוונה להמיתו".

במהלך הדיון בערעורו של ניר סומך בבית המשפט העליון, הציעו השופטים להפחית את עונש המאסר שנגזר עליו בחמש שנים, אולם הפרקליטות סירבה. היום זיכה אותו בית המשפט העליון והוא ישוחרר בקרוב ממאסרו. 

בפסק הדין כתב אחד משופטי ההרכב כי "לנוכח נסיבותיו הייחודיות והחריגות של המקרה, גם אני באתי לכלל דעה כי אין לומר שתגובתו של ניר הייתה בלתי סבירה או בלתי מידתית. ניר הוא אמנם קצין מג"ב מנוסה, המתורגל בשימוש בנשק ואולי אף במצבים של סכנת חיים. ואולם דבר לא הכינו ולא הכשירו להתמודדות בסיטואציה שבה לא רק שקיים איום ממשי ומידי על חייו – אלא גם על רעייתו הנמצאת אף היא בזירה, בקרבת ביתם, בשעה שבנותיו שוהות בתוכו, והמאיים הוא מי שהיה בן בית שהפך אויב מבית".

עו"ד יאיר גולן, אשר ייצג את ניר שוחט, יחד עם עוה"ד אבי חימי, נחשון שוחט ומשה וייס, מסר בתגובה. "התחושה היא של הקלה עצומה. ניהלנו כאן מאבק משפטי ארוך ומורכב. בית המשפט קיבל את טענתנו שניר סומך היה נתון במצב של הגנה עצמית. הוא פעל במצוקה כאשר מוט ברזל היה מונף כלפיו. אנחנו שמחים על התוצאה שמחזירה לחיים תקינים קצין משטרה מוסרי וערכי שהיה נתון בסיטואציה בלתי אפשרית".  

עו"ד אבי חימי הוסיף.  "מדובר בפסק דין תקדימי יוצא דופן שעוסק בסוגיית ההגנה העצמית. מדובר בהישג משפטי. אנחנו תקווה שניר יוכל לחזור למסכת חייו. איננו שוכחים לרגע. את המנוח ואת משפחתו ומקווים שכל הצדדים לטרגדיה הזאת יפסעו לחיים חדשים. ניר מאד נרגש, ופרץ בבכי באולם בית המשפט, כאשר ניתן פסק הדין בערעורו". 

ליטל סומך, אחותו של ניר, הגיבה באושר בראיון לגל"צ: "מחכים שהוא יבוא הביתה לבנות שלו, לחיים שלו. הוא יושב בכלא שנתיים וחצי. זה חלום שמתגשם, שהאמת יצאה לאור. האמין לאורך כלך הדרך בסיכוי שלו. הוא יכול לנשום לרווחה שרואים את האמת שלו. הוא לא עשה דברים כדי לפגוע. תמיד האמנו שהאמת תצא לאור".

"ניר כל הזמן אמר שאם לא היה עושה מה שהיה עושה הוא היה מתחת לאבן. אנחנו כואבים על כל הסיטואציה, אבל אח שלי חי. יש לו הרבה חרטה על הירי. הסיפור התגלגל ונהיה לא נעים לכל הצדדים. הוא כואב מידי רגע על הסיטואציה. אחי זה בן אדם עם לב שאין דברים כאלה", אמרה האחות. 

במאי 2013 בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר 14 שנות מאסר על קצין מג"ב, ניר סומך, שירה בשכנו בן טל בשנת 2009. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, ירה למוות בטל לאחר שזה הגיע לקיבוץ זיקים כדי לפגוש את אשתו. סומך הואשם ברצח אך זוכה מחמת הזהירות והספק, והורשע בהריגה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק  

בזמן הדיונים המשפטיים טען סומך, כי הוא פעל מהגנה עצמית. את הטענה הזאת דחו השופטים באופן נחרץ והצביעו על כך כשהרשיעו את סומך בהכרעת הדין. ניר וטלי, אשתו, עברו לקיבוץ זיקים, מאחר שטל לא פסק מלהטריד אותם עד שנאלצו לעבור להתגורר בישוב אחר.

בגזר הדין כתבו השופטים, כי סומך לקח את חייו של טל בשלוש יריות ופגע בערך אוניברסלי עתיק, קדושת החיים. "המדובר במעשה חמור בנסיבות ביצוע קשות. המדובר בירי שלא הייתה בו כל הצדקה כאשר הנאשם לא היה בסכנת חיים כפי שטען". השופטים דחו את טענתו של סומך כי טל ניסה לתקוף אותו במוט ברזל, וכי כיוון אל מרכז גופו. יחד עם זאת ציינו כי לקחו בחשבון את אישיותו החיובית של סומך. "יש לזקוף לזכותו שהוא אדם נורמטיבי נעדר כל עבר פלילי".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר