"מה עושה סרט לישראלי?"

"הגבעה", סרטו העלילתי הראשון של יוסי אבירם (44), קופרודוקציה ישראלית־צרפתית, עלה בסוף השבוע באיחור בבתי הקולנוע בארץ

אשכנזי ב"הגבעה" // צילום: Mathieu Bertholet // אשכנזי ב"הגבעה"

כבר לפני שלוש שנים זכה סרטו של יוסי אבירם, "הגבעה", בפסטיבל חיפה בפרס לסרט ביכורים. מאז הספיק לעלות לאקרנים בצרפת, לזכות לשבחי הביקורת באירופה ובארה"ב ולהשתתף בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם. רק עכשיו מגיע תורו של הקהל הישראלי לראות את הסרט, שעלה בסוף השבוע בבתי הקולנוע בארץ.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

עלילת הסרט מתפצלת לכמה סיפורים. הראשון עוסק בגבר חסר הכרה (ליאור אשכנזי) שנמצא על חוף שומם בצרפת על ידי אישה בהריון. השני מתמקד בחוקר משטרה בגמלאות, הומוסקסואל שמגיע לפאריס כדי לפענח תעלומה ומגלה שהסיפור ישנה את חייו. 

אבירם, במאי וצלם, בוגר בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, התחיל את דרכו בקולנוע הדוקומנטרי. "הגבעה" הוא סרטו העלילתי הארוך הראשון, והוא קופרודוקציה ישראלית־צרפתית. בסרט משחקים שחקנים ישראלים כגון ליאור אשכנזי, מוני מושונוב ודנה עדיני, ושחקנים צרפתים כגון נילס ארסטרופ, מתייה אמרליק וגי מרשאן.

"הסרט יצא בצרפת כבר ביולי 2014, והיה עיכוב עם היציאה שלו בארץ", אומר אבירם (44). "אני מאוד שמח שהוא יוצא עכשיו בארץ". 

הבמאי אבירם  //  צילום: רז שמרת אבירם

לדבריו, הסרט מבוסס על סרט דוקומנטרי שעשה בעבר ששמו "כל ערב". "זה היה על דוד שלי שחי בפאריס עם גבר איטלקי 30 שנה ורוצה לחזור לארץ. זה סרט על זוגיות הומוסקסואלית בפאריס, ועל זה מבוסס הרעיון של 'הגבעה'", אומר אבירם. 

"חייתי בצרפת שנתיים, אני דובר צרפתית ותמיד הייתי מאוד קשור לקולנוע הצרפתי. אחרי שכתבתי את התסריט התחלתי לעבוד עליו בארץ עם 'למה הפקות', קיבלנו פה מימון ובשלב מסוים פנינו למפיקה ישראלית שחיה בפאריס ששמה יעל פוגל. היא זו שהשיגה שם את המימון וככה זה נהיה קופרודוקציה". 

את השחקנים הצרפתים הכרת?

"כן, הם מאוד מוכרים בצרפת. גי הוא זמר מפורסם שעשה הרבה שנים סידרת טלוויזיה, ונילס הוא שחקן שעשה 50 סרטים כולל סרטים של שפילברג. הוא שיחק בסרט 'הנביא'". 

היה קל ללהק את ליאור אשכנזי לתפקיד הראשי?

"ליאור אהב את התסריט. בהתחלה חשבתי על מישהו יותר דיכאוני, אבל אחרי שפגשתי אותו - הוא פשוט הקסים אותי. אי אפשר שלא להתאהב בו. ישבתי איתו ואמרתי לעצמי 'אני רוצה רק אותו'. נורא שמחתי שהוא הסכים. הוא שחקן נהדר ואיש נדיב ומקסים".

נתקלת בתגובות לא נעימות כששמעו שאתה מישראל?

"לא נתקלתי בשום תגובות אנטישמיות. ממש לא. מה גם שהסרט מוצג בחו"ל כחצי צרפתי. אני אפילו לא יודע איך להגדיר אותו. חצי צרפתי? חצי ישראלי? מה עושה סרט לישראלי? העובדה שאני ישראלי? אני חושב שהוא גם וגם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר