זירת הפיגועים // צילום: אי.פי // זירת הפיגועים

דאעש נגד חיזבאללה: עשרות הרוגים ומאות פצועים בלבנון

ארגון הטרור נטל אחריות על שני הפיצוצים שהרעידו את רובע הדאחייה המזוהה עם ארגון הטרור • עשרות הרוגים ויותר מ-200 פצועים בשני פיגועי התאבדות ברובע • מחבל שלישי לא הצליח להפעיל חגורת נפץ

חיזבאללה סופג מכה בבטן הרכה: לפחות 48 בני אדם נהרגו ויותר מ-200 נפצעו בשני פיגועי התאבדות שהתרחשו במקביל, ברובע הדאחייה בבירות, לבנון. ארגון הטרור דאעש נטל אחריות על ביצוע הפיגועים. 

 

 

פיגוע ענק במעוז חזבאללה בפרבר הדרומי של ביירות: שני מחבלים מתאבדים פוצצו את עצמם בשכונת בורג' אל-ברג'אנה, ברובע הדאחיה המפורסם.  שני פיצוצים החרידו בשעות הערב המוקדמות את האיזור, בזמן שהרחובות הומי הומי  אדם, וגרמו למותם של מעל 40 איש ולפציעתם של כ-200 איש. מפגע נוסף חוסל בטרם הספיק לפוצץ את חגורת הנפץ שנשא, כך דווח בלבנון. מדובר בפיגוע הקשה ביותר שידעה המדינה מאז 2013. 

התקשורת בלבנון פרסמה הצהרה מטעם ארגון דאעש שבו נוטל הארגון הסוני הקיצוני אחריות לפיגועים, אך לא ברור אם מדובר בהצהרה אותנטית. בהודעה שפרסמו דאעש הם ציינו כי הפיצוץ הראשון בוצע באמצעות אופנוע תופת. כאשר התקהלו מספר רב של אנשים במוקד הפיצוץ, הגיע מחבל מתאבד ופוצץ את עצמו בקרבתם. מניסוח ההודעה לא ברור אם מדובר בשני מחבלים מתאבדים או רק באחד. הפיצוצים התרחשו בסמוך למרכז קניות וליד מתקן בטחוני המזוהה עם חזבאללה. כמו כן, במסוך למקום קיים מחנה פליטים פלסטיני, שלאחרונה התווספו אליו פליטים סורים רבים שברחו מהקרבות בסוריה.  אם אכן מדובר בדאעש, הרי שככל הנראה מדובר בנקמה על התייצבותו של הארגון השיעי, שנתמך על ידי איראן, לצד משטר בשאר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. מלבד דאעש, ישנם גורמים סוניים בסוריה ובלבנון נוספים הרואים בחיזבאללה כגורם מערער יציבות. החשש הוא כי פעולותיו של חזבאללה יגררו את לבנון את תוך מלחמת האזרחים הסורית. תרחיש זה הוא חלום הבלהות של כל הגורמים בלבנון, לאור השסעים החברתיים הקיימים ממילא במדינה והחשש כי הדבר יחזיר את האזור לימי מלחמת האזרחים העקובה מדם.  

ניסיונותיו של חזבאללה להשפיע על תהליך בחירת הנשיא הלבנוני הובילו למחנאות גוברת ולשיתוק פוליטי במדינה במהלך ה-17 החודשים האחרונים. רק לפני יומיים נשא מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נאום לרגל "יום השאהידים"  שבו גם התייחס למצב הפוליטי הרגיש במדינה ולביקורת שמוטחת על הארגון על רקע הקשיים בהשגת לפיוס לאומי. הפיגוע מתקיים גם יומיים לפני שאמור להתנהל שיחות שלום  בוינה במטרה למצוא פתרון פוליטי למשבר בסוריה. ראש הממשלה הלבנוני תמאם סלאם, המשמש גם כנשיא בפועל, הכריז על יום שישי כיום אבל לאומי לאור הפיגוע. 

לפני כשנה, ב-19 בנובמבר 2013, החרידו את האיזור הזה שני פיצוצים בסמוך למתקן של השגרירות האיראנית. בפיגוע נהרגו מעל 20 בני אדם, ביניהם נספח התרבות האיראני. אז מי שנטל את האחריות למעשה היה ארגון המזוהה עם אל-קאעידה, ששלח שני מחבלים מתאבדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו