ענקית הספרים והקמעונאות האינטרנטית אמזון פתחה השבוע סניף בעולם האמיתי - לא רחוק מהמטה הראשי של החברה במרכז העיר סיאטל. יותר מ־20 שנה לאחר שהקים את אמזון בתור חנות מקוונת קטנה עם משאית הובלה, החליט ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר החברה - שמעסיקה את מספר העובדים הרב ביותר בתעשיית האינטרנט (154 אלף) ואשר שווי השוק שלה עומד על יותר מ־175 מיליארד דולר - לחזור למקורות ולפתוח מתחם ממשי בין ארבעה קירות, עם מדפים ועליהם ספרים בכריכה קשה ורכה.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
ההחלטה המתוקשרת של אמזון לא הצליחה להפתיע את השחקנים הוותיקים בתחום, אך כרגיל אצל אמזון לוותה במבט ביקורתי. כזכור, אמזון נתונה גם למתקפה ביקורתית על תנאי ההעסקה של העובדים בחברה, ושנים ארוכות מנהלת קרב התשה מול התאגדות של מאות סופרים אמריקנים מובילים, המוחים על תמחור נמוך של ספריהם.
בעניין החנות - אמזון יצרה לעצמה שם של מתלבטת סדרתית. בעבר הספיקה לחזור בה מהקמה של חנות בלב מנהטן, ולסגור חנות זמנית נוספת שפתחה באריזונה. עתה, עם פתיחתה של החנות הרשמית הראשונה, השוק כולו דרוך. מחקר שפורסם לאחרונה הראה שמכירות הספרים המודפסים בארה"ב מתייצבות לעומת הספרים הדיגיטליים - ומתברר כי בירידי הספרים מדברים בשנה האחרונה על הקאמבק של הפרינט. כניסתה של אמזון לשוק החנויות הפיזיות מעלה סימני שאלה בהקשר זה, שהרי מדובר בחברה שמסמנת את המגמות בשוק הספרים העולמי כבר יותר משני עשורים: האם לחנויות הספרים, שהאמינו כל השנים בספר המודפס, יש עתה עוד סיבה לחשוש?
שרון אלמוג, העורכת הראשית של מיזם הספרים הדיגיטלי "בוקסילה" (Booxilla), מסרבת להתחייב. כמי שנמצאת בעין הסערה המקוונת, אלמוג אומרת ש"כשמדובר באמזון, יכול להיות בהחלט שפתיחת החנות היא יריית הפתיחה למקדונלד'ס של הספרים", אבל מייד מסייגת: "קשה להאמין שאמזון יעשו אותה טעות שהובילה לסגירת רשתות ספרים מצליחות בעולם. נראה כי החנות החדשה והמדוברת שלהם היא לא יותר מבלון ניסוי".
ראיות נוספות לכך שמדובר במישוש של דופק השוק מוצאת אלמוג באופי החנות החדשה ובבחירה הלא שגרתית של מיקום החנות. "יש סיבה לכך שאמזון לא פתחו חנות רגילה באמצע הרחוב", היא מסבירה, "החנות החדשה ממוקמת בקמפוס אוניברסיטאי, מקום שיש בו שוק מוגדר וקטן של ספרי עיון וספרים מקצועיים. ההחלטה הזו אינה מקרית. מי כמו אמזון, קמעונאי ענק שמוכר הכל - החל מאייפד וכלה בחיתולים - יודע שחנות ספרים היא לא עסק משתלם במיוחד".
השוק שלנו קטן מדי
בשעה שעיני העולם נשואות אל תוצאות המהלך החדש מבית היוצר של בזוס, השפעתו - אם בכלל - על קהילת הספרים הישראלית עדיין לא ברורה. בשנים האחרונות ניכרת תכונה בשוק הספרים הדיגיטליים בעברית. כמה מיזמים אינטרנטיים המציעים ספרים דיגיטליים בעברית, כגון "בוקסילה", "מנדלי מוכר ספרים" ו"אינדיבוק", רכשו את אמון הקהל המקומי, אחרים התקשו להתרומם. עם זאת, עצם העובדה שלאמזון אין מרכז סחר בישראל מרגיעה את החשש מהשפעה תאגידית על השוק, המוכה ממילא.
האם החנות החדשה של אמזון - שלפחות על הנייר נראית כמו צעד לאחור - נושאת איתה בכל זאת בשורה? והאם חיבור כמו זה שעושה אמזון, בין הפלטפורמה הדיגיטלית לחנויות הפיזיות, יכול להועיל לשוק הישראלי, שסובל מבעיות כמו קהל יעד מצומצם ותחרות מוגבלת?
גם בנושא הזה אלמוג היא לא אשת בשורה. "כהוצאת ספרים דיגיטלית ניסינו פעם למכור ספרים בחנות פיזית ולשלב בין העולמות", היא מספרת מניסיון, "הצבנו בחנות אייפד, עם תכנים בתוכו - וזה לא כל כך הצליח. אחת הבעיות של חנויות הספרים היא שכבר לא רואים בהן הרבה ספרים. אם תסתכל על חלונות הראווה של סטימצקי ושל צומת ספרים, תראה שמה שמוצג בהם זה בעיקר צעצועים ומשחקי קופסה. אז יכול להיות שבשביל אמזון השילוב של דיגיטל וחנות ממשית עובד. אנחנו, בכל אופן, נישאר בדיגיטל".
• • •
מבחן קריאה | ד"ר אריאל אוקסהורן
רקמה אנושית אחת
בשנות ה־60 של המאה ה־20 זכיתי להיות נוכח בכמה פגישות בנושא "גוף ונפש" בביתו הצנוע של פרופ' ישעיהו ליבוביץ בירושלים. לדעתו, אין כל אפשרות להבין את הקשר בין התהליכים הגופניים האובייקטיביים, כגון הליכה או דיבור, לבין התהליכים הסובייקטיביים הנפשיים, כמחשבה או כתחושה ש"אני קיים".
עם המאה ה־21 עבר חקר העולם הגשמי מתחום הפילוסופיה לתחום הפיזיקה. לא מכבר טען המדען סטיבן הוקינג שהפילוסופיה כשלה במעקב אחרי חידושי המדע, בייחוד בפיזיקה של החלקיקים, וכי המדענים הם עתה נושאי הדגל בהבנת העולם.
אבל לפיזיקה אין כלים לפענח את מהות הסובייקט, שאותו מגדיר נועם ויסמן, פילוסוף ומשורר, כ"אני המכיר" או כ"ישות אשר בה קורים האירועים המנטליים". הסובייקט חומק מהגדרה, מאחר שהוא קדם־תבוני, קדם־הכרתי וקדם־מושגי. הדיון במהות הסובייקט העסיק את טובי הפילוסופים במשך דורות.
את מחשבת הגדולים מציג נועם ויסמן בבקיאות ומזכה אותנו בטקסט שהוא גם מובן ומרתק, וגם עשוי לעניין את אנשי המקצוע. אין מדובר בתמצית אנציקלופדית. ויסמן מוסיף מדעותיו, משלים, ואינו ירא להתעמת עם ההוגים הנודעים.
הוא מספר על רנה דקארט שהכיר ב"אני" הנבדל מעולם הדברים, ועל עמנואל קאנט, שטען שאי אפשר להגיע למהות הסובייקט, לא בדרך התבונה ולא באמצעות החושים. הוא גם מתעמק במשנתו של פרידריך ניטשה, המתאר עולם פנימי ועולם חיצוני שזורים זה בזה עד התפוגגות ואיון גמור של הסובייקט.
למרטין בובר שמורה פינה חמה בליבו של נועם ויסמן. בובר האמין בקשר של זיקה אמיתית בין בני אדם. אדם המתייחס רק לחפצים, כתב בובר, חי רק בעבר, מכיוון שעצמים הם דברים שהיו. זיקת אמת "מותחת גשר בין עצמו של אדם לעצמו של הזולת, על פני התהום של אימת העולם".
מהות הזיקה הבין־אישית היא אהבה של אמת, אומר ויסמן, ואם מצליחים להגיע לשלב זה, מתפוגגת החרדה המלווה את עצם הקיום האנושי. הדרך אינה קלה, ויש להשתמש בכל משאבי האישיות.
זהו ספר איכותי שנועד לקריאה איטית, אך שכרו בצידו.

מיהו האדם / נועם ויסמן הקיבוץ המאוחד, 266 עמ'
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
