היום שאחרי הקייטנה

החופש הגדול בעיצומו, ואתם כבר אובדי עצות? • נצלו את הזמן לבילוי משותף ולשיחה אמיתית עם הילדים • תנו להם להציע רעיונות לפעילויות - גם בתוך הבית • ואל תשכחו: גם בחופשה אפשר ללמוד

הקיץ בעיצומו והחופש הגדול רחוק מלהסתיים. בנקודת הזמן הזו, שבה הקייטנות, התערוכות, הבריכה והקניון כבר מיצו את עצמם - אפשר לעשות שני דברים: להתפלל שייגמר כבר החודש או לקרוא את הכתבה הבאה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

ראשית, מומחים לענייני משפחה מבטיחים כי "אפשר לבלות נהדר גם בבית בלי שהילדים יהיו כל היום מול הטלוויזיה או המחשב". נגה בירן, מדריכת הורים ומנחת קבוצות הורים מהמרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים, מציעה קודם כל לשבת עם הילדים לשיחה משפחתית ולתכנן יחד מראש פעילויות לחופש הגדול. "תנו להם להעלות רעיונות והצעות, רישמו הכל ואז תראו מה אפשר באמת ליישם", מציעה בירן.

לדוגמה, מסבירה בירן, "את ימי הבית שלכם אפשר לתכנן בחלוקה לנושאים - לעשות יום בישול או אפייה משותף, כשהילדים משתתפים בתכנון, בקניות ובהכנות. אפשר, לדוגמה, להכין יחד עוגיות בצורות של אותיות ולהרכיב איתן מילים ומשפטים".

עוד מציעה מדריכת ההורים לעשות יום מסעדה, שבו הילדים מתחפשים למלצרים ומכינים תפריט כתוב, מגישים לשולחן ועורכים אותו. אפשר גם לשלב את הילדים בעבודות הבית באופן חווייתי וכיפי: תחרות מיון גרביים לפי צבעים, סידור משותף של הארונות והחדרים, מבצע ניקיון שבו כל אחד מקבל משימות ועוד. אפשר גם לנפח בריכה בחצר או במרפסת, ולשחק עם רובה מים או בועות סבון.

חזקו את הקשר עם הילדים

בירן מציעה לקיים גם יום משפחה, שבו כל אחד מכין מצגת על מה שהוא אוהב במשפחה, חידונים משותפים עם שאלות ידע על בני המשפחה, ציורים משפחתיים ועוד.

"חופשת הקיץ היא הזדמנות, גם בסדר יום עמוס של ההורים, למצוא זמן לשחק עם הילדים משחק משותף אשר מחזק את הקשר בין הורים וילדים", אומרת דולב בן ארצי, מנהלת תחום חדשנות משחקים באלפיט טויס. "רצוי לבחור משחקים אשר חוויית המשחק תהיה כזו שמעודדת יצירתיות, פיתוח חשיבה, יכולות פיזיות, חברתיות ורגשיות. כדאי לבחור משחקים עם קופסה נישאת - שניתן לקחת בקלות למקרה שהולכים לסבא וסבתא או לחברים", היא מוסיפה. 

יוסי גרף, סמנכ"ל שיווק בחברת משחקי יצירה, מוסיף כי יש להביא בחשבון את מספר המשתתפים והגילים. "מפח הנפש של ילד אשר ינסה להרכיב משחק מסובך מדי יהיה רב. כמו כן, אם נרכוש משחק שלא מתאים למספר משתתפים גבוה מדי עלולים להישאר ילדים שלא ישחקו ויתאכזבו", מבהיר גרף ומוסיף, "אל תשאירו ילדים קטנים ליד ערכות הכנה המכילות חרוזים, דיסקיות או מוצרים המכילים חלקים קטנים העלולים לגרום לסכנת חנק. התאימו את הפעילות לגיל הילד ושימרו על אזור הפעילות, כך שיהיה קל לארוז את המשחק בסיום הפעילות".

והדבר הכי חשוב? נצלו את הזמן הזה כדי לשוחח עם הילדים שלכם. "במהלך השנה הילדים וההורים עסוקים בשיעורי בית, חוגים, מורים פרטיים ואין הרבה זמן לשיחה על הדברים שמעסיקים ומטרידים את הילד. חופשה היא הזדמנות לפתח דיאלוג ולחזק את הקשר בין ההורה לילד, כדאי שתנצלו זאת".

גם בחופש, הקפידו על גבולות

שרית לוי־קדמן, פסיכולוגית קלינית המתמחה בטיפול בילדים ונוער בת.ל.מ. באשקלון, מבהירה כי למרות אווירת החופש, חשוב לשמור על מסגרת של שעות מוגדרות לשינה, לצפייה בטלוויזיה ולבילוי מול מחשב או עם חברים. "כשמדובר בילדים מתבגרים אמנם נותנים גמישות לזמני יציאה וחזרה מבילוי עם חברים, אך חשוב לדאוג לקבוע שעת חזרה מוגדרת. גם בנושא כספים יש לתת סכום שבועי ולא לחרוג ממנו. אפשר לתכנן מראש את ההוצאות הצפויות בכל שבוע וכך ללמד את עקרונות תכנון התקציב", מוסיפה לוי־קדמן.

כמו כן, המומחים ממליצים להקדיש זמן ללמידה גם בקיץ. אפשר לרכוש חוברות עבודה בעברית ובחשבון, להוריד דפי עבודה באינטרנט, ולהקפיד שהילדים ימצאו זמן לקריאת ספר ולמשחקי קופסה משותפים. 

1. ערכה להכנת צמידים מחוטי רקמה (משחקי יצירה) 

מחיר: 70 שקלים

להשיג ברשתות הצעצועים

2. ספר "אני ואמא יוצרים" (הוצאת דני ספרים) 

מחיר: 58 שקלים

להשיג בחנויות הספרים ובאתר siman-kria.co.il

3. חשבון פלוס - ערכה ללימוד חשבון (קודקוד) 

מחיר: 129 שקלים

להשיג ברשתות הצעצועים ומכשירי הכתיבה

4. ערכת יצירה מבצק Plastelino (גטר קונסיומר)  

מחיר: 60-54 שקלים

להשיג ברשתות הצעצועים

5. "פשוט לשתף", משחק קופסה לכל המשפחה

מחיר: 119 שקלים

להשיג באתר pashutleshatef.co.il

ובטל': 054-4338067

6. ערכת אוריגמי ספארי 

מחיר: 69 שקלים

להשיג דרך האתר mekupelet.co.il

7. ערכת אפייה פטיסרי לילדים (נעמן)  

מחיר: 79.90 שקלים

להשיג בחנויות המותג

8. ערכת פעילות והכנה לכיתה א' (תמנון) 

מחיר: 69 שקלים

להשיג ברשתות הספרים, רשת קרביץ ובאתר ההוצאה

9. מארז "לעצב עם מדבקות" (פלפוט)

מחיר: 17 שקלים

להשיג ברשתות הצעצועים ובחנויות מכשירי הכתיבה

•   •   •

משחק ביתי ללא מאמץ

באולינג בקבוקים

הפילו את המדוזות

מתי לאחרונה שיחקתם באולינג עם מדוזות? הנה רעיון למשחק יפהפה שאפשר להכין באמצעות בקבוקי שתייה. 

חומרי היצירה:

10 בקבוקי שתייה מפלסטיק (1.5 ליטר)

נייר דבק רחב

דבק פלסטי

מספריים

צבע גואש בגוון ורוד־אפרסק

מכחול ומים

נייר קרפ או לבד בשחור ולבן 

כדור

שלוש־ארבע לעבודה:

ערבבו מעט צבע גואש עם מים. היחס בין הצבע למים הוא 2 ל־1. שיפכו את הצבע לתוך הבקבוקים, סיגרו היטב את הפקקים ונערו חזק את הבקבוקים, כדי שהצבע יתערבב היטב ויכסה את כל הדפנות מבפנים. 

פיתחו את הבקבוקים והמתינו עד שהצבע יתייבש. חיתכו את הבקבוקים לרוחבם בשני מקומות: בשליש התחתון שלהם ובשליש העליון. את החלק האמצעי שמתקבל אפשר לזרוק או לשמור ליצירה עתידית. חברו מחדש את שני חלקי הבקבוק באמצעות נייר דבק.

גיזרו מנייר הקרפ או מהלבד עיגולים שחורים. גיזרו גם עיגולים לבנים, גדולים קצת יותר. העיגולים ישמשו עיניים: הדביקו אותם, שחור על גבי לבן, בשני מקומות בחזית הבקבוק. ציבעו את הפקק בגוון הוורוד של הבקבוק.

קיבלתם עשר מדוזות עם רגליים קטנטנות שמחכות שהמשחק יתחיל. 

העמידו אותן במבנה של פירמידה: אחת בשורה הראשונה, שתיים מאחוריה, שלוש בשורה הבאה וארבע בשורה האחרונה. קחו כדור וגלגלו אותו אל להקת המדוזות החמודות. 

משחק מהנה!

באדיבות תאגיד מיחזור האריזות בישראל - תמיר

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר