בכל שבוע מתפרסמת רשימת השירים המושמעים ביותר ברדיו בישראל של חברת מדיה פורסט. הרשימה שפורסמה השבוע היתה מפתיעה, שכן למקום השני התברג אמן אלמוני, דוד דריי שמו, בשיר "מה נשאר", שהושמע 150 פעמים בשבוע שעבר. השיר היחד שעקף את "מה נשאר" היה שירה של קרן פלס, "רק אלוהים ישפוט אותי", שהושמע 177 פעמים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
חלקכם אולי זוכרים את דריי (18) מהעונה הראשונה של "הכוכב הבא", שבה הגיע העולה החדש מצרפת למקום השישי. השיר "מה נשאר" הוא סינגל שלישי שמוציא דריי מתוך אלבום בכורה. לכאורה מדובר בהצלחה פנומנלית לשיר חדש של אמן לא מוכר, אולם בדיקת "ישראל היום" מגלה כי המיקום של השיר "מה נשאר" ברשימת ההשמעות קשור בפרסומת שמקדמת את האמן ומשמיעה כ־50 שניות מהשיר החדש.

דוד דריי ב"הכוכב הבא" // צילום: קוקו
המערכת של מדיה פורסט היא ממוחשבת, כך שאין לה אפשרות להבחין בין פרסומת להשמעה מוסיקלית רגילה. היא מתוכנתת לנטר כל שיר שמתנגן יותר מ־45 שניות ברצף. מאחר שקטע השיר שמנוגן בפרסומת ארוך יותר מ־45 שניות, המערכת ספרה כל פרסומת כזו כהשמעה של השיר.
מי שאחראית לפרסומת הזו היא מירי ברבי, אשת עסקים שמנהלת את דוד דריי. היא החליטה לקדם את דריי באמצעות פרסומת בתחנות הרדיו קול הים האדום, רדיו לב המדינה ורדיו ללא הפסקה. בכל פעם שמשודרת הפרסומת היא נקלטת במערכת של מדיה פורסט כהשמעה לכל דבר, למרות שנקנתה בכסף.
לדברי ברבי, "מטרת הפרסומת היתה לקדם את עמוד הפייסבוק של דוד, ולא לקנות השמעות ברדיו". אולם גורם בכיר בתחום אומר כי יש כאן בעיה. "גם אם המטרה היא באמת לקדם את השיר בלי קשר לרשימת ההשמעות - בסופו של דבר זו דרך חדשה ומתוחכמת להיכנס לרשימת ההשמעות", הוא אומר, "כל מי שיש לו כסף - יוכל להגיע למקום הראשון ברשימת ההשמעות, בלי שישמיעו אותו אפילו פעם אחת".
עם זאת, יצוין כי השיר הקודם ששיחרר דריי, "את הולכת", הגיע אף הוא לחמישייה הראשונה ברשימת ההשמעות של מדיה פורסט, בלי פרסומת.
ממדיה פורסט נמסר בתגובה: "מדיה פורסט פיתחה את המערכת המתקדמת בעולם בתחום ניטור שידורים. זהו מקרה ראשון בכל עשר שנות פעילותה של החברה שפונים אלינו בסוגיה כזו. חשוב לציין כי בזכות הטכנולוגיה של מדיה פורסט ניתן לבדוק מקרים כאלה בצורה אמינה ומדויקת. נמשיך לחדש ולהוביל עם פתרונות ושירותים מתקדמים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו