לראות את העור

האגודה למלחמה בסרטן מציינת את שבוע המודעות למניעת סרטן העור • הסיכון הגדול: חשיפה בלתי מבוקרת לשמש • כך תיהנו מהאור ומהחום הקיצי – וגם תשמרו על עצמכם בשעות השיא

שבוע המודעות למניעת סרטן העור // צילום: GettyImages (אילוסטרציה) // שבוע המודעות למניעת סרטן העור

הימים כבר חמימים והשמש שמתחילה לקפוח עלינו היא אמנם מקור האור, החום והחיים, אולם צריך לזכור שחשיפה בלתי מבוקרת אליה עלולה לגרום לנזקים בריאותיים ואסתטיים, ואף לסכנת חיים. 

בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת בעולם, וגם בישראל, המגמה של שימוש בבגדים העשויים בדים חוסמי קרינה. מכון התקנים הישראלי אישר תקן שקובע את שיעור מקדם ההגנה מקרינה על סגולית של בדים, בגדים ופריטי לבוש אישיים אחרים, הנלבשים קרוב לגוף ומגינים עליו מהשמש. 

מקדם ההגנה לגבי בגדים נקרא UPF (Ultraviolet Protection Factor) והוא מקביל למקדם הגנה של קרם הגנה (SPF). דרגת ההגנה המירבית של בדים היא +50 UPF. נתון זה מבטיח כי הבד חוסם יותר מ־97.5% מקרני השמש המסוכנות לעור. 

 כיום אפשר לרכוש בישראל מגוון מוצרים, כגון: חולצות ים וחולצות לשימוש יומיומי, בגדי ים חוסמי קרינה, כובעי לגיונר הכוללים מצחייה קדמית רחבה ותוספת בד להגנה של אזור הצוואר, האוזניים, העורף וצידי הפנים, שרוולונים להגנת הזרועות החשופות בזמן נהיגה ועוד.

באגודה למלחמה בסרטן פותחים היום את שבוע המודעות למניעת סרטן העור. במהלך השבוע יתקיימו בדיקות חינם בקופות החולים ברחבי הארץ. 

באגודה ממליצים לכל מי ששוהה בשמש להתלבש בביגוד ארוך, למרות החום, גם אם לא מדובר בבד עשוי מחומר חוסם קרינה. "מומלץ ללבוש חולצה עם שרוולים המכסה את הכתפיים והזרועות ומכנסיים עד הברכיים לפחות", מבהירה מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, "מומלץ לבחור בגד עם אריגה צפופה, לא נמתח ובצבע כהה, שמציע הגנה טובה יותר מבד בהיר". 

הבדיקות - בחינם

ד"ר דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום בריאות בשירותי בריאות כללית, ממליצה לציבור ללכת להיבדק: "מודעות לבריאות העור ומעקב אחר השינויים המתחוללים בעור, כולל נגעים, הם בעלי חשיבות באיתור מוקדם ובמניעה של סרטן העור. במקרה של הופעת שלפוחיות על הגוף, סימני התייבשות (חום גבוה/כאבי ראש), ובכל מקרה של הופעת שומות או נגעי עור חדשים, שומות קיימות המשנות את צבען או צורתן ופצע שאינו נרפא - יש לפנות לרופא". 

בכללית ממליצים להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש בשעות 10:00 עד 16:00, להקפיד על חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, לבוש מתאים ושימוש בתכשירים עם מקדם הגנה 30 ומעלה. 

קמפיין אינטנסיבי

לקראת הקיץ ותחילת עונת הרחצה בים תצא האגודה למלחמה בסרטן במהלך הסברתי ייחודי, ששמו "אל תיחשפו לצד האפל של השמש". המהלך ההסברתי יופיע כמסר על מסכי הטלפונים הניידים של השוהים בחוף הים בשעות 16:00-10:00, השעות שבהן הקרינה חזקה והן אינן מומלצות לשהייה בשמש. נוסח המסר: "אם ראית את המודעה הזו - סימן שנחשפת לצד האפל של השמש. לא מבלים בים בשעות 16:00-10:00".

גם סופר־פארם והמותג לייף נרתמים להגברת המודעות. סופר־פארם תתרום שקל אחד ממכירת כל מוצר הגנה מהשמש של המותג Life לטובת פעילות של האגודה למלחמה בסרטן במאבק בסרטן העור וקידום הדרכים למניעתו ולאבחונו המוקדם. 

ברשת גם יופצו עלוני הסברה שהוכנו על ידי האגודה, בשיתוף אגף הרוקחות במשרד הבריאות ומומחים בתחום, ואשר נועדו להדריך את הציבור לשימוש נכון בתכשירי הגנה מהשמש. נוסף על כך, יועברו תשדירים באמצעי התקשורת, ובהם מודעה המזהירה מפני הסכנה שבשימוש במיטות שיזוף, אשר אינה פחותה מהסכנה של החשיפה לשמש. 

פרופ' אסתר עזיזי, פרופסור לרפואת עור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובעלת קליניקה לאבחון מוקדם לסרטן עור ולנזקי שמש, המשמשת יועצת לאגודה למלחמה בסרטן, מסכמת: "הצעירים עדיין לא הפנימו שמיטות שיזוף, נוסף על גרימתן להזדקנות מוקדמת של העור, ממש מזמינות את הסרטן. אני עדיין רואה ילדים משחקים בחצר כשהם לבושים גופיות, ללא כובע ואמצעי הגנה. אני קוראת להורים ולאנשי חינוך - שימרו על הילדים מנזקי השמש".

•   •   •

אנשים בסיכון גבוה להיפגע מהשמש

• בעלי שיער, עיניים ועור בהירים ובעלי נמשים

• בעלי מספר רב של נקודות חן (יותר מ־20)

• אנשים שמתוקף עיסוקם נמצאים זמן ממושך בשמש (שליחים, ימאים וחקלאים)

• צוללנים, גולשים, שחיינים ועוסקים בספורט ימי

• אנשים הנוטלים תרופות המגבירות את רגישות העור לקרינת השמש

• אנשים שעברו השתלת איברים

• אנשים שקרובי משפחתם חלו בסרטן העור

מגבת פונצ'ו לילדים של מותג OUTDOOR לילדים Little life. מחיר: 159 ש', להשיג בחנויות הקמפינג

בגד ים לילדים אנטי סאן של SunWay. מחיר: חולצה החל מ־99 ש', מכנסיים החל מ־49 ש', להשיג בחנות המותג

סידרת קרם הגנה לפנים ולגוף עם מקדם הגנה SPF 50 – של אולטרסול FREE, מבית ד"ר פישר. מחיר: החל מ־54.90 ש'

אוהל צילייה הכולל הגנה UPF 50 של GURO. מחיר: 359 ש', להשיג ברשת למטייל

חולצת אנטי סאן לנשים של קולומביה. מחיר: 229.90 ש', להשיג בחנויות קולומביה

++חולצת אנטי סאן לילדים של אושקוש. מחיר: 59.90 ש', להשיג בחנויות המותג וברשת H&O

כובע מצחייה של OUTDOOR. מחיר: 155 ש', להשיג בריקושט ובלמטייל

מייק אפ לנשים הכולל מקדם הגנה +50 של HL. מחיר: 165 ש', להשיג אצל קוסמטיקאיות מורשות HL 

חולצת אנטי סאן לגבר של BROOKS. מחיר: 149 ש', להשיג בחנויות הרשת

צילומים: נמרוד משיח, סטודיו BROOKS, ירון גרין, טל טרי, דנאל גנץ, אורי גרון ו־Guroטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר