לאורך ההסטוריה כביש מספר 1 המוביל לירושלים הוא חוויה המשלבת נוף עוצר נשימה וסיפורי מורשת. אלא שככל שמצבת כלי הרכב הנעים בו גדלה, היה צורך לשדרג את הכביש הישן הזה שהפך באחרונה בחלק מקטעיו לסיוט של עומסי תנועה וגם לצערנו לכביש אדום בחלקו.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
לפני שנתיים אישר שר התחבורה ישראל כץ פרויקט לאומי של שדרוג הכביש כדי לקצר את הנסיעה מתל אביב לירושלים ובעיקר כדי לפתור את הבעיות שבו. בהשקעה של כמעט 2.4 מיליארד שקלים החלו העבודות בכביש מספר 1 החדש בהובלה של חברת נתיבי ישראל. הכביש כולו יכלול מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות, בטכנולוגיות המתקדמות בעולם. התוכנית כוללת הקמה ושדרוג של שלושה מחלפים: נווה אילן, חמד והראל.

הגשר שמוקם מעל סיבוב מוצא המסוכן
רגע לפני יום ירושלים, ביום שלישי הקרוב ייפתח הקטע הראשון של השדרוג, בין שורש לחמד, וזאת לאחר שלפני כחודש נפתח המחלף החדש בנווה אילן, שהוא חלק מקטע זה. מדובר בארבעה קילומטרים שהם טעימה ראשונה למה שצפוי לנהגים שעתידים ליהנות מהנסיעה על הכביש החדיש. בעוד כשנה ייפתח החלק המשודרג השני משורש לשער הגיא ובעוד שנתיים בדיוק החלק המזרחי החדש המוביל לכניסות החדשות לירושלים.
התוצאה של הפרויקט העצום הזה היא בין היתר נסיעה רציפה לאורך קילומטרים רבים מתל אביב לירושלים על שלושה נתיבים וללא עומסי תנועה, גישה מהירה בכביש ישיר כמעט ללא פיתולים הכולל גם שתי מנהרות באורך של כמעט קילומטר שנחצבו בהר וגשר תלוי ומרהיב מעל נוף עוצר נשימה, כביש סלול בסטנדרטים בינלאומיים, תוך שמירה על הנוף והסביבה ואפילו גשר אקולוגי באחד הקטעים המאפשר גם לעשרות מיני בעלי חיים השוהים באזור חיים בטוחים.
דגש על שיפור הבטיחות
עבודות השדרוג, בהשתתפות מאות אנשי מקצוע העובדים בשטח משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הערב, ובכמה מקומות גם בלילה, מתבצעות כיום במלוא המרץ, באמצעות חברת נתיבי ישראל, בכל קטעי הכביש שבין שער הגיא לירושלים. במסגרת הפרויקט ההנדסי המורכב, מורחב הכביש לשלושה נתיבים לכל כיוון תוך כדי שיפור הבטיחות לאורך הקטע המשודרג על ידי ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים בצידי הדרך. בעוד פחות משנה ייפתח הקטע הנוסף ובעוד שנתיים יסתיימו העבודות על הקטע השלישי.
מי שרגיל לנסוע לירושלים יכול כבר עתה להבחין בצידי הכביש הישן בעבודות המתקדמות ולשים לב למשל שבסמוך לגשר הראל הישן, שנבנה לפני עשרות שנים ויבוטל בקרוב, נחפרות כעת שתי מנהרות, באורך של כ־800 מטר כל אחת, שיעברו מתחת לרכס הראל. סמוך למחלף החדש יוקם מסוף תחבורה ציבורית שישרת את הנוסעים לירושלים ולתל אביב.
במסגרת התוכנית יבוטל סיבוב מוצא המסוכן ובמקומו הולכים ומוקמים שני גשרים מקבילים, בני שלושה נתיבים, באורך של כ־900 מטרים כל אחד, המתנשאים מעל עמק מוצא. הבטיחות בכביש תשופר בין השאר באמצעות מיתון עקומות ורדיוסים לאורך הכביש, הוספת שוליים רחבים והתקנת מעקות בטיחות מתקדמים.

השר כץ ומנהל מינהלת כביש מס' 1 דוד לנדסמן
גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16 שיצא לפני כשבועיים למכרז. הכביש יהווה כניסה נוספת לדרום הבירה, זאת נוסף על כביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה שתחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן בתוך 28 דקות.
בנוסף לכך, משודרג כיום כביש 38 משער הגיא לבית שמש שיתרום לפיתוח העיר ולקשר שלה עם ירושלים. בעוד כשנתיים וחצי, כביש ירושלים־ תל אביב, יציע לנהג שלוש חלופות מהירות להגיע לירושלים, מגשר מוצא החדש: דרך כביש 16, דרך כביש 9 ודרך מחלף סחרוב, שהקמתו תחל בקרוב ותבטל את הרמזורים בדרך לירושלים.

הצצה לתוך המנהרה
מנהל מינהלת כביש 1, דוד לנדסמן מחברת נתיבי ישראל, אמר: "אנו רואים בבניית הכביש הזה שליחות. ככה אנחנו מתייחסים לזה. הכביש הזה נבנה ברמה גבוהה ביותר תוך מחשבה עמוקה על כל פרט. הן בהיבט הסביבתי, הן בהיבט אתר המורשת והארכיאולוגיה וכמובן בהיבט הבטיחותי. במקביל להתקדמות העבודות יבוצע שיקום נופי מלא, שיכלול העתקה ושימור של הצמחייה הקיימת והחזרתה לשטח בתום העבודות".
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ציין כי מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר: "הרחבת הכביש לשלושה נתיבים וביטול סיבוב מוצא המסוכן יאפשרו לעשרות אלפי הנוסעים לחלוף על הפקקים ולהגיע לירושלים במהירות ובבטיחות".

המנהרה שתעבור מתחת לרכס הראל
עם סיום הפרויקט יהפוך כביש 1 לאחד הכבישים המתקדמים בארץ. השר כץ הינחה את חברת נתיבי ישראל לבחון אפשרות להעלאת מהירות הנסיעה המותרת בכביש ל־110 קמ"ש.
צילומים: דודי ועקניןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו