חצי מהישראלים קונים באינטרנט

בגדים, נעליים, גאדג'טים, מצלמות, טלפונים סלולריים ומוצרי ספורט - הישראלים מזמינים מחו"ל בכמויות הולכות וגדלות - ובקניונים ורשתות השיווק מוטרדים ומחפשים דרכים להתמודד • אבל הנתונים ברורים: המגמה רק תלך ותגדל

איור: שירה זפרני // איור: שירה זפרני

תורים הארוכים בסניפי הדואר והזמן הארוך שאנו נאלצים להמתין לחבילה שהזמנו יכולים להעיד יותר מכל שמשהו קורה פה. משהו משתנה. אם פעם היו אלה מתי מעט שהעזו לגלוש באתרים שונים מחו"ל ולהזמין משם מוצרים - נראה שעכשיו כבר מדובר בשיטפון שעולה על גדותיו. בגדים, נעליים, גאדג'טים, מצלמות, טלפונים סלולריים, מוצרי ספורט - הישראלים כבר לא פוחדים ומזמינים מחו"ל בכמויות הולכות וגדלות. הצרכן הישראלי הפך מתוחכם - הוא גולש, משווה מחירים ומחפש בדיוק את מה שהוא רוצה ובמחיר שנראה לו סביר. 

לדברי ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, סקר שערכה קבוצת גיאוקרטוגרפיה GCKG בדצמבר האחרון בקרב מדגם ארצי של 500 נשאלים מאשש את מה שהרגשנו כולנו: שיעור הישראלים שמבצעים קניות באינטרנט עלה דרמטית בשנים האחרונות. ב־2014 עמד שיעור זה על 49%, כלומר מחצית מהישראלים עשו קניות באינטרנט, זאת לעומת 29% ב־2010 ופחות מ־10% בעשור הקודם.

אחת הסיבות לצמיחה היא ממשק המשתמש שהפך נוח, משלוח חינם ומהיר, אבטחת מידע אשראי וכו' - וחיסכון בזמן שיטוט בחנויות.

היום, כמעט כל מוצר ושירות ניתנים לרכישה באינטרנט. תיירות, כרטיסים להופעות, תורים לרופאים, מסאז'ים ועוד ניתנים לרכישה באתרי הספק או באתרי קופונים, וכל מוצר ניתן לרכישה במגוון אתרים החל מקניונים אינטרנטיים כמו עלי אקספרס ו־ebay, דרך אתרי מכירות ישראליים כמו וואלה שופס ועד אתרי מותגים בארץ ובעולם כמו האתרים של קסטרו, דלתא, נספרסו, סטימצקי, דומינו'ס פיצה ועוד.

ככל שהרכישה באינטרנט צומחת ומתפתחת כך משתנים חוקי המשחק בענף המסחר בארץ. הקטגוריה המובילה בקניות באינטרנט היום היא אופנה - 45% מבין הישראלים שקונים באינטרנט רוכשים מוצרי אופנה כלשהם. נכון שלא כולם קונים הכל באינטרנט, ורכישה ברשת אינה מחליפה סיבוב קניות בקניון עם חבר או חברה, אבל אט אט יש נגיסה גדולה יותר בהכנסות הרשתות, שנובעת מתחרות שונה מכפי שהיה מוכר. תהליכים אלו הובילו רשתות להשיק אתרי סחר, במטרה לצמצם את הזליגה של כוח הקנייה. 

הרכישות של ישראלים הפכו בשנים האחרונות לנתח משמעותי מההכנסות של חלק מאתרי הסחר הבינלאומיים. לפי נתונים שפורסמו בנובמבר האחרון על ידי חברת עליבאבא (עלי אקספרס), ישראל היא המדינה שממנה מבוצעות הכי הרבה הזמנות מהאתר. נשים ישראליות רבות החלו לבצע רכישות באתרים ישראליים וזרים דוגמת ADIKA או ASOS על חשבון רכישה בחנויות מקומיות.

תהליכים אלו מביאים לפגיעה בפדיונות של המסחר המקומי. הצרכנים הישראלים קונים יותר, אבל משלמים לקמעונאי אי שם במזרח הרחוק או בליבה של אירופה.

למרות העלייה ברכישות באינטרנט, ישראל עדיין מפגרת אחרי הכלכלות המובילות באירופה בתחום זה. נכון ל־2013, באיחוד האירופי ובישראל קיים שיעור דומה של לקוחות שביצעו רכישות באינטרנט (49% מהישראלים ו־47% באיחוד האירופי), בשעה שבגרמניה השיעור עמד על 69% ובבריטניה על 77%.

היקף הקנייה ברשת עתיד להמשיך ולצמוח בקצב מהיר יחסית בשנים הקרובות. המצב החדש בענף המסחר חייב את הרשתות להסתגל ולבצע התאמות במודל העסקי. יותר רשתות מפעילות היום אתרי סחר במטרה לשמור על נתח שוק ולשפר את הנגישות ללקוחותיהן, אך חלקן עדיין מתקשות לתמוך מבחינה תפעולית באופרציה החדשה ולשמר לקוחות באמצעות האינטרנט.

השינוי בהרגלי הקנייה של הישראלים ברשת מעלה את הצורך מצד מנהלי הרשתות ומנהלי הקניונים לגבש תוכנית לשימור לקוחותיהם, לחזק את הנאמנות למותג ולרכישה בארץ ולגוון את עוצמת המשיכה למרכז הקניות. עופר שכטר, מנכ"ל חברת פרו־מול המנהלת קניונים ברחבי הארץ, מסרב להתרגש אבל מודע לצורך של הקניונים להתאים את עצמם למציאות העתידית. "כל הקנייה באינטרנט בקרב ישראלים היא כמו מכירה של קניון אחד, וזה זניח כרגע, אבל עושה רושם שהקניות באינטרנט ילכו ויתגברו. אני מניח שהקניונים יצטרכו להתאים את עצמם. אחד מהשינויים הוא שבקניונים יש יותר מסעדות ובתי קפה כי אנשים מגיעים לבילוי - לשבת לקפה ולאכול ארוחה טובה, וזה משהו שאין באינטרנט".

לדבריו, "אנחנו בתקופה של משבר. ב־2014 היו פחות מכירות לעומת 2013. גם 2015 לא הולכת להצטיין כשנה מדהימה, אבל אני לא חושב שהאינטרנט עשה שינוי בכמויות הקנייה. זו מגמה, ואם מסתכלים על מה שקרה בעולם, מגמות גורמות לשינויים: רשת בלוקבסטר בארה"ב עם כ־7,000 חנויות נמחקה. רשת הספרים ברנס אנד נובל הצטמצמה משמעותית. הרשת המתחרה בורדרס, המציעה ספרים ומוסיקה, נמחקה לגמרי. בנקים ישבו בעבר על סניפים של 500 מ"ר והיום על 100 מ"ר. פעם  היה ניתן לקנות משקפיים רק אצל האופטיקאי, היום אפשר לקנות בסופר. כלומר הרשתות צריכות להתאים את עצמן כל הזמן".

לקבל את החבילה מחו"ל בקניון

כדי להתמודד עם המגמה, אחת התוכניות בקניוני עזריאלי היא לספק לוקרים בקניונים שמהם יוכלו לאסוף הצרכנים את החבילות שהגיעו מחו"ל, בשאיפה שאותו צרכן יסתובב ויבלה בקניון. לדברי עופר ירום, מנהל השיווק של קבוצת קניוני עזריאלי, "אנחנו לא יכולים להתחרות עם מותגים בחו"ל שאין בארץ, ולכן נושא הלוקרים הוא דוגמה למענה מתוך שאיפה שאותו צרכן יסתובב בקניון. כרגע הפדיונות שלנו יציבים ואפילו בעלייה בחלק מהקניונים, ואנחנו מניחים שהצרכן הגדיל את סל הקנייה. עם זאת, אנחנו מבינים שבסופו של דבר אם המגמה של הקנייה באינטרנט תימשך תהיה לזה השפעה, ואנחנו מחפשים דרכים להתמודד, למשל פרסום קופונים, פעילויות, מבצעי מכר וכו'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר