זהירות: כפפות לטקס

במחקר שנערך בהדסה עין כרם, נמצא כי שכיחות האלרגיה ללטקס עולה במהלך ההריון ומסכנת חיים בעת ניתוחים קיסריים • הפתרון: שימוש בכפפות ללא לטקס

צילום: GettyImages //

כפפות הלטקס המשמשות לניתוחים בבתיה"ח של הדסה בירושלים יוחלפו לכפפות נטולות לטקס, לאחר שנמצא כי שכיחות האלרגיה ללטקס עולה במהלך ההריון, כמו גם ששאלונים לזיהוי נשים בסיכון לא מצליחים לחזות את התופעה המסוכנת.

על פי הידוע, אחת מכל 300 נשים הרות מפתחת אלרגיה ללטקס, לעומת פחות מאדם אחד מכל 10,000 איש בכלל האוכלוסייה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

ההחלטה על החלפת הכפפות התקבלה בעקבות מחקר שנערך על ידי מומחים להרדמה ולאלרגיה בהדסה עין כרם, שבו נמצא כי לא פחות מ־14 יולדות פיתחו תגובות אלרגיות מסכנות חיים במהלך ניתוחים קיסריים. עוד נמצא כי שכיחות המקרים ירדה מ־2.4% כאשר הרופאים לא נעזרו בשאלון מפורט העשוי להעיד על אלרגיה, ל־0.6% כאשר כן נעשה שימוש בשאלון. עם זאת, שלושה מקרים דווחו גם כאשר הרופאים ניסו לאתר באופן ספציפי אלרגיה ללטקס.

"הבנו שהדרך היחידה למנוע תגובה אלרגית חריפה במגע עם לטקס היא להשתמש בכפפות ללא לטקס בעת ניתוח קיסרי", אומרת ד"ר קרולין וייניגר, מומחית להרדמה ואחראית לשירותי הרדמת נשים בהדסה עין כרם, ומוסיפה כי תגובה אלרגית יכולה לסכן חיים. הטיפול המקובל הוא טיפול תומך על ידי מתן אדרנלין וסטרואידים, הנשמה והעברה לטיפול נמרץ. באחד המקרים במחקר הרופאים אף ביצעו החייאה ביולדת. מניעת התופעות האלרגיות חשובה במיוחד במהלך לידה, בין השאר בגלל סיבוכים נוספים העשויים לקרות כדוגמת תסחיף מי שפיר. 

הסיבה לכך ששכיחות האלרגיה ללטקס גבוהה יותר אצל נשים הרות אינה ברורה לגמרי. אחת ההשערות היא כי במהלך ההריון נשים עוברות מספר רב של בדיקות כאשר הצוות עוטה כפפות לטקס, והחשיפה החוזרת מעוררת את התגובה האלרגית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר