מחסל בן לאדן נחשף: "לא חשבתי שאשרוד"

לוחם יחידת אריות הים רוברט אוניל: "אני יריתי בבן לאדן; הוא דחף לעברי אישה" • גורמי ביטחון אמריקניים: "לא בטוח שהוא מי שהרג אותו, היו איתו עוד לוחמים"

מימין: אוניל, משמאל: בן לאדן // צילומים: אי.פי, אי.אף.פי // מימין: אוניל משמאל: בן לאדן

המלחמה בטרור היא אף פעם לא פשוטה - וכך גם מלחמת הקרדיטים על חיסולו של אוסאמה בן לאדן. לאחר חרושת שמועות על זהות האדם שביצע את הירי שממנו מת הטרוריסט המפורסם, הצהיר בסוף השבוע לוחם אריות הים רוברט אוניל כי הוא האיש האחרון שבו בהה בן לאדן ברגעיו האחרונים, בטרם צנח אל מותו.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

זהות היורה נשמרת בסוד זה שלוש שנים וחצי מאז חיסולו של הארכי־טרוריסט. אוניל בן ה־38 סיפר ל"וושינגטון פוסט" כי הוא שירה את הירייה הקטלנית.

אוניל השתתף בפעולות רבות אחרות במהלך 15 שנות השירות שלו עד לפשיטה באבוטבאד, אבל הודה כי חשש שמשימה זו תהיה הקשה מכולן. "לא חשבתי שאשרוד", אמר בראיון. את הרגע המותח ביותר הוא מתאר כרגע המפגש: "שנייה בטרם נורה בן לאדן, הוא שם את ידיו על כתפי אישה ודחף אותה קדימה". זאת, ככל הנראה, כדי להתחמק מפגיעה.

לדברי אוניל, בפעולה היו מעורבים לוחמים נוספים מיחידת העילית האמריקנית, ובהם מארק ביסונט, שזכה לפרסום רב עת כתב על החיסול באוטוביוגרפיה שחיבר. ביסונט מצידו הרחיב את היריעה על מלחמת הגרסאות ואמר כי "שני אנשים שונים מספרים שני סיפורים שונים מסיבות שונות. אני לא רוצה להתייחס לגירסה שלו".

בסרט תיעודי שישודר השבוע בפוקס ניוז, אמורה להופיע גרסתו המלאה של אוניל לאירוע המרתק. בראיון קודם למגזין "אסקווייר" סיפר כי "הלוחם הראשון שירה לעבר בן לאדן פיספס", וכי הוא ירה שתי יריות שפגעו בטרוריסט ושהביאו למותו. אוניל סיפר כי לאחר שחשף כי הוא שחיסל את הטרוריסט, זכה לחיבוק חם ממשפחות קורבנות אסון התאומים, שאף אמרו לו כי מדובר בלא פחות מ"סגירת מעגל עבורן".

גורמי ביטחון אמריקניים לא אהבו, בלשון המעטה, את החלטתו של אוניל להתראיין. לא מעט מהם טענו כי לא ברור כלל כי אוניל הוא אכן המחסל, הואיל ובאותו החדר שבו שהה בן לאדן היו לפחות עוד שני לוחמים, וכי פתיחת האש בוצעה כמעט בו בזמן.

"היורה האמיתי לעולם לא ידון בכך בפומבי, כך שיש סבירות גבוהה שאוניל אינו דובר אמת", מסר גורם באריות הים ל"דיילי מייל". כנראה לעולם לא נדע את זהות היורה בוודאות: כידוע, לא בוצעה נתיחה שלאחר המוות בגופה, ונוסף על כך - לא בוצע תיעוד כלשהו של רגע הירי. מה שבטוח הוא שחיסולו של בן לאדן ימשיך להצית את דמיונם של האמריקנים עוד שנים רבות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר