אחרי 4 שנים: הרוג עשירי במשט המרמרה

על רקע הליכי הפיוס בין ישראל לטורקיה: בן 51, שנפצע בתקרית ומאז שהה בתרדמת, מת

המאווי מרמרה // צילום: אי.אף.פי // המאווי מרמרה

שבוע לפני יום השנה לאירועי משט המרמרה, עולה מספר ההרוגים הטורקים בתקרית: שלשום מת אוגור סולימאן סוילמז (51), שנפצע במשט ומאז שהה בתרדמת. 

סוילמז היה בין 28 נוסעי הספינה שנפצעו בתקרית, וראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ביקר אותו באוגוסט 2010. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אירועי המשט אירעו ב־31 במאי 2010. משט של 6 אוניות בראשות האונייה "מאווי מרמרה" ניסה להגיע לחופי עזה כדי לשבור את המצור שהטילה ישראל על הרצועה בעקבות עליית שלטון חמאס שם. כוחות חיל הים ניסו למנוע את הפרת הסדר, ולאחר שבקשותיהם מהספינות לשנות את מסלולן נדחו, החלה השתלטות של לוחמי שייטת 13 ויחידת "קורל". במהלך ההשתלטות על המרמרה החל מאבק בין החיילים לנוסעים, שהסתיים במותם של 9 ובפציעתם של 28 בני אדם.

אירועי המשט הובילו למשבר חמור ביחסי טורקיה־ישראל, שלא שבו לאיתנם עד היום. לאחר מחלוקת דיפלומטית מהותית בין ישראל לטורקיה, עולה בשלב זה כי שני הצדדים עדיין חלוקים על הסכום הסופי של הפיצוי, וההערכה היא כי הוא צפוי להיאמד במיליונים בודדים של דולרים עבור כל אחד מההרוגים. טורקיה מצידה תבטל על פי דרישת ישראל את ההליכים המשפטיים שנקטה נגד חיילי צה"ל וקציניו. 

בתוך כך, לאחר הסערה שפרצה בטורקיה בשבוע שעבר, אחרי שאחד מעוזריו של ראש הממשלה ארדואן תועד בועט במפגין, שמחה נגד הממשל בשל הטיפול הלוקה באסון הכרייה שבו נהרגו יותר מ־300 בני אדם, הודיעו אתמול גורמים רשמיים באנקרה כי היועץ הנאמן פוטר מתפקידו, ובכך בא על עונשו. 

בד בבד פנה אתמול ראש ממשלת טורקיה בנאומו בעיר קלן לטורקים החיים בגרמניה והודה להם על תמיכתם במדינה באסון המכרה. בה בעת, כמה אנשים מקהל הנוכחים שרקו בוז לשמע אזכורה של קנצלרית גרמניה; זאת בעת שארדואן ציין כי ניהל שיחת טלפון עם אנגלה מרקל לאחר האסון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר