"ידיעות" דואג לעניים? טעיתם

"דה מרקר" חשף: כך יקבל "ידיעות אחרונות" 4-2 מיליון שקלים מהיצרנים הגדולים של המשק כדי לשפר את תדמיתם • השיטה: תוכן שיווקי מוסווה כתוכן מערכתי

מאחורי הכותרות ה"דואגות לעניים": עיסקה עם היצרנים. העמודים הראשונים: 07.04.2014 (מימין), 01.01.2014

קוראים לזה בשפה נקייה "תוכן שיווקי", בפועל המשמעות היא: קורא יקר, "ידיעות אחרונות" ו־ynet  עובדים עליך כדי לגרוף כסף לכיסם.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"דה מרקר" גולל ביום חמישי האחרון, 08.05.2014, את הסיפור המוזר של העורכת לשעבר של "ממון" - המוסף הכלכלי של "ידיעות אחרונות" - שבתפקידה החדש כיחצ"נית תשפר את הדימוי הציבורי של חברות המזון מעל דפי העיתון שבו עבדה עד לפני כמה חודשים. לפי הדיווח, עלות ההסכם בין חברות המזון המאוגדות בהתאחדות התעשיינים לבין "ידיעות אחרונות" עשויה להגיע ל־4 מיליון שקלים. הקמפיין, שיכלול תוכן מערכתי בעיתון (ובתרגום לעברית - יהיה קשה להבין שמדובר בתוכן ממומן), אמור לשפר את תדמית חברות המזון וזאת על רקע המחאה נגד יוקר המחיה (ובתרגום לעברית: חשבתם ש"ידיעות" נלחם ביוקר המחיה? כדאי שתחשבו שוב).

נגד הורדת מחירים

"דה מרקר" מדווח כי "כפי שפורסם לאחרונה, איגוד המזון מתכוון להשקיע 4-2 מיליון שקלים בהעלאת קמפיין תדמיתי על רקע המחאה החברתית, שפגעה בתדמית חברות המזון הגדולות, בהן שטראוס, קוקה קולה, אסם, יוניליוור וטרה. החברות מנסות להתמודד עם צעדי הממשלה נגד חברות המזון במטרה להוביל להורדת מחירים, והחליטו לפעול לשינוי המגמה ולהציג את חלקה של הממשלה ביוקר המחיה...

"הפעילות המסחרית תכלול כתבות, טורי דעה וכתבות נוספות... לדברי המקורות, חלק מהקמפיין בא לידי ביטוי כבר בגיליון 'מסלול' שהמליץ על ביקור במרכזי מבקרים של חברות המזון הגדולות... ביום העצמאות הפיץ העיתון מוסף מיוחד בשם 'על הדבש ועל הקרמבו', שכלל כתבות נרחבות ומחמיאות לחברות הגדולות. בשער המוסף נכתב כי הוא נעשה 'בשיתוף איגוד תעשיית המזון בהתאחדות התעשיינים'. המוסף כלל כתבות בנושאי אוכל, בהן מתכונים וראיונות עם שפים... 

"לקוראים לא קל להבחין אילו כתבות הן מטעם התעשיות או בשיתוף עמן, ואילו הן כתבות עיתונאיות... הכתבות המפרגנות הזכירו מותגים וחברות מוכרים, בהם שטראוס, אסם, תלמה, לחם אנג'ל, שוקולד השחר העולה, ופלים מנעמים, גבינת עמק של תנובה, קריסטל, מילקי ובירה נשר. כתבה נוספת כללה ראיונות עם עובדים ותיקים בחברות המזון. בקמפיין נכללו גם תשבצים העוסקים בתעשיית המזון וכן מדור 'הציור לילד...'". 

"ידיעות אחרונות" מרבה לקיים שיתופי פעולה עם גופים מסחריים וציבוריים שמגיעים לידי ביטוי גם בכתבות מערכתיות. 

נוסף על כך, מצוין בכתבה ב"דה מרקר" ש"ידיעות אחרונות" גם מוביל "קו מערכתי שאינו מצדד בביצוע שינויים מבניים במשק הישראלי, כאלה שעלולים לפגוע בחברות הגדולות ובמוקדי הכוח במשק. הפרשן הכלכלי של העיתון, סבר פלוצקר, אף פירסם באחרונה טור פרשנות שעורר הדים רבים, שבו, כמה מוזר, ניסה להסביר כי המחיר אינו הכל, תקף את העיסוק הציבורי הגובר ביוקר המחיה, וטען כי העיסוק בנושא עלול לפגוע ברווחי החברות ובשכר העובדים. התאחדות התעשיינים מסרה כי לא מדובר במהלך של ההתאחדות".

התוכן השיווקי של ynet

רק כמה ימים קודם לכן, ב־28.04.2014, סיפק אתר "העין השביעית" הצצה מאלפת לחיים המתוקים שהם נחלתם של שיתופי פעולה שיווקיים־מסחריים. האתר מצטט את דברי העורך הקודם של ynet, שטען ש"האתר דוהר קדימה בתחום המערכתי ובזירות המסחריות", אך זאת מתוך סוג של שמירה על "האיזונים המסורתיים שבין מערכת למסחר", ומציין שהעורך הנוכחי, שבימים אלה תמלא שנה לכהונתו, לקח את המשפט של עצמו "אני מאפשר מימונים בכל הערוצים האפשריים, חוץ מהחדשות", יותר מדי צעדים קדימה. או לפי דבריו של עובד לשעבר, העורך החדש הפך את ynet ממערכת עיתונאית - למוקד טלמרקטינג.

"... סריקה עכשווית של אתר ynet ממחישה עד כמה התרחבה בשנה האחרונה מכונת התוכן השיווקי של האתר מבית 'ידיעות אחרונות' ועד כמה הופרו 'האיזונים המסורתיים' שעליהם דיבר העורך הקודם", מציין "העין השביעית".

האתר מפרט רשימה ארוכה של כתבות, מדורים, מחלקות, המלצות ושאר ממתקים "אובייקטיביים" המוגשים כ"ידיעות" חדשותיות: "מדור הכלכלה של ynet הפך בשנים האחרונות לאחד ממוקדי הפרסום הסמוי המרכזיים של אתר החדשות. לעתים קרובות, התכנים הפרסומיים משולבים בחומרים המערכתיים של הערוץ ללא גילוי נאות בנוגע לאופיים... תת־מדור בשם 'השקעות וחסכונות', שתכניו מתפרסמים תחת מדור הכלכלה, כולל שיעור גבוה של תכנים שיווקיים המקדמים את בית ההשקעות פסגות...

ממליצים - ומוכרים

"תת־מדור כלכלי אחר ב־ynet מוקדש כולו לשיתוף פעולה פרסומי עם מיזם מסחרי של קבוצת 'ידיעות אחרונות' (ומשקיעים נוספים) - 'המקצוענים', מדריך פרסומי מודפס ומקוון למציאת בעלי מקצוע מומלצים בתחומים שונים, המתבסס על גביית תשלום ממשתתפיו...

"תתי־מדורים אחרים החוסים תחת ערוץ הכלכלה מוגשים לגולשים בשיתוף חברות שבשליטת שרי אריסון: ערוץ 'כלכלה ירוקה וקיימות', שתכניו מתפרסמים בחסות חברת שיכון־ובינוי; ערוץ 'כסף עולמי', המבליט את עצותיהם של 'מומחים' מטעם חברת ההשקעות פעילים מבית בנק הפועלים; וערוץ 'עסקים קטנים', שתכניו נוצרו במסגרת שיתוף פעולה מסחרי של בנק הפועלים וקבוצת 'ידיעות אחרונות'. בארבעת תתי־המדורים טרחו עורכי ynet לציין כי התכנים מובאים בחסות החברות מקבוצת אריסון, אך לא מובהר מהו טיב שיתוף הפעולה בין הצדדים..." 

וזה לא הכל: "...ערוץ שיווקי נוסף הפועל תחת מדור התיירות של ynet, 'מסע שטח נשי', מקדם טיולים מאורגנים לנשים מטעם חברה מסחרית המתמחה בנישה זו... המדור 'צימרים ונופש בארץ', שבו משווקים חבילות נופש לצד המלצות כמו־מערכתיות על צימרים, מתבסס גם הוא על תכנים פרסומיים מטעם גורמים חיצוניים, ללא גילוי נאות באשר לאופיו המסחרי של המידע..." 

וכן הלאה, וכן הלאה. הרשימה ארוכה, ומכסה תחומים רבים נוספים. תוכן שיווקי. הכל מותר, הרוב מוסתר. וזה עוד לפני שהזכרנו את שיתוף הפעולה בין "ידיעות אחרונות" למשרדי ממשלה אוהדים – בתשלום, כמובן.

*   *   *

אכן, פירסומות הן מקור ההכנסה העיקרי של עיתונות, אבל אסור לעבוד על הקורא: תוכן מערכתי הוא עיתונות. פירסומות הן הכנסה לגיטימית. "תוכן שיווקי"? אם עושים כדבר הזה, צריך להבליט כי מדובר בפירסומת, לא בעיתונות. האם ב"ידיעות אחרונות" וב־ynet חצו ברגל גסה את הקו האדום? האם הכוונה היא לגרום לקהל התמים לחשוב שהוא קורא משהו אובייקטיבי בלי להבין שהוא בולע פרסומת? האם זה לא מפריע לשום שר או ח"כ? האם זה העיתון שאתם רוצים לקנות - גם אחרי שכבר שולם מחיר מלא עבור הפרסומת הסמויה שאתם קוראים בו?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר