לימודי העשרה במתמטיקה. לא במקום הראשון | צילום: ללא קרדיט

עוד הוכחה שתלמידי ישראל לא אוהבים מתמטיקה

שיעור הנבחנים בבגרות ברמת 4 ו-5 יחידות ירד ב-11.1% מאז 1998 • בין הסיבות שמנו מחברי הסקר: פחד מכישלון, קושי להיקלט בפקולטות מדעים ומתמטיקה וחשש כי זה "מקצוע של לחנונים"

צילום ארכיון: רוני דלמאי, קריינות: חנן פישר

האם ישראל, הנחשבת למעצמת הייטק עולמית, בדרך לאבד את היתרון האיכותי שלה? על פי סקר מיוחד שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתברר, כי תלמידי ישראל לא אוהבים מתמטיקה ואף נחשב למקצוע השנוא ביותר בתיכונים.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

לפי הנתונים המעודכנים ביותר לשנת 2012, שיעור הנבחנים בבגרות במתמטיקה מוגברת ברמה של 4 ו-5 יחידות בחינוך העברי הידרדר מהשיא של 56.6% בשנת 1998 ל-45.5% בלבד בשנת 2012. בחינוך הערבי שיעור הנבחנים בבגרות במתמטיקה מוגברת נפל בתקופה זו מהשיא של 59.9% ל-44%. שיעור הנבחנים בקרב הבנות במתמטיקה מוגברת נפל מ-47.7% ל-43.3%. 

מחברי הסקר מונים חמש סיבות מרכזיות לחוסר הפופולריות של מקצוע המתמטיקה בקרב תלמידי ישראל:

• פחד להיכשל בבחינת הבגרות

• זה מקצוע שמזוהה עם חנונים

• מחסור במורים טובים למתמטיקה

• שינויים תכופים מדי בשיטות הלימוד

• קושי להיקלט בפקולטות למדעים טכנולוגיים –מדעיים באוניברסיטאות.

פחות בנות ממשיכות במקצוע גם באוניברסיטה

ואמנם, לפי הנתונים, לא מעט מהנבחנים במתמטיקה שנאלצו להיבחן מספר פעמים רב לשיפור הציון עולה מדי שנה, כשיש נבחנים שעשו זאת שמונה פעמים. כמו כן  שיעור הממשיכים בלימודי מתמטיקה באוניברסיטאות נחתך בחצי - רק אחד משניים נבחנים במתמטיקה מוגברת המשיך בלימודים גבוהים באוניברסיטאות, כשמספר המשתלבים בלימודים גבוהים באוניברסיטאות בקרב הערבים וגם בקרב הבנות נמוך מאד.

נקודות האור: בקרב הבנים בחינוך העברי נבלמה מגמת הירידה בשיעור הנבחנים במתמטיקה מוגברת ומסתמנת עלייה בשיעור הבנות הנבחנות במקצוע המתמטיקה. ועוד נתון חיובי: רוב הנבחנים במתמטיקה מוגברת נבחנים בבגרות מוגברת לפחות עוד בשני מקצועות טכנולוגיים-מדעים ברמה של 4 ו-5 יחידות. מדובר בין השאר בפיסיקה, ביולוגיה, מדעי המחשב ואלקטרוניקה. ואלה שממשיכים בלימודים באוניברסיטה בדרך כלל מצטיינים בלימודים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו