לפני שהסוללה תתרוקן

הקופסאות השחורות של המטוס המלזי האבוד צפויות להפסיק לשדר אותות בכל רגע • ספינה סינית איתרה אות שני שעשוי להגיע מהמטוס

משחררים למים מכשיר לאיתור אותות צילום: רויטרס // משחררים למים מכשיר לאיתור אותות

הספינה הסינית "היישון 01", שמשתתפת בחיפושים אחר הבואינג המלזי האבוד, הצליחה אתמול לשמוע שוב אות בתדר 37.5 הרץ, שהוא התדר שנשלח מקופסאות שחורות, בדרום האוקיינוס ההודי. מחר ימלא חודש להיעלמות, והסוללה המפעילה את האותות בקופסאות השחורות עלולה להתרוקן בכל רגע, כך שהמירוץ נגד הזמן בניסיון למצוא את מקור האותות לחוץ מתמיד. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

האות החדש נשמע כיממה לאחר שנשמע האות הראשון, במרחק של כשני קילומטרים מהמקום. מרכז החיפוש הימי של סין הודיע אתמול כי טרם נקבע אם האותות שנקלטו קשורים למטוס. המפקד לשעבר של חיל האוויר האוסטרלי, אנגס יוסטון, אישר אתמול את הדיווח ואמר כי עדיין אין אימות לכך ששני האותות האלקטרוניים שנקלטו מקורם בקופסאות השחורות של המטוס הנעלם. 

מטוס אוסטרלי ממריא לחיפושים, אתמול         צילומים: רויטרס

דובר משרד ההגנה הבריטי אישר אמש כי הספינה HMS Echo כבר הגיעה למקום שבו נשמעו האותות על ידי הספינה הסינית. על סיפון האקו יש ציוד האזנה משוכלל, שיוכל לאתר את מקור האותות, אם וכאשר יישמעו שוב באזור. טווח השידור של האותות אינו עולה על שלושה קילומטרים ועומק האוקיינוס ההודי באזור זה מגיע לשבעה קילומטרים, אולם העובדה שהאותות נשמעו פעמיים מעלה את התקווה שהמטוס לא צלל לעומק גדול. 

צוללת גרעינית בריטית עם ציוד סונאר משוכלל וספינות נוספות עם ציוד מעקב אמריקני עושות את דרכן לאזור ואמורות להגיע לשם היום. מקורבים לחקירה אומרים כי עד עכשיו היה סיכוי של אחד למיליארד למצוא את המטוס, אולם בזכות האותות השתפרו הסיכויים באופן משמעותי.

ההיעלמות של המטוס המלזי הגבירה את הקריאה בענף התעופה לשדרג את מערכת המעקב אחר תנועות המטוסים, כך שיהיה אפשר לתעד בזמן אמת את המסלולים של כל המטוסים וליצור מערכת שתתריע על כל סטייה מנתיב מתוכנן. מערכת כזו היתה מאתרת את הסטייה של המטוס ומתריעה עליה בתוך דקות, והיא לא היתה מתגלה רק שבע שעות לאחר מכן, כשעה לאחר מועד הנחיתה המתוכנן של המטוס בבייג'ין. 

לפי מומחים בתחום התעופה, יש היום טכנולוגיות זמינות שיאפשרו לבצע מעקב לווייני בזמן אמת בעלות של כמיליארד דולרים, אולם הבעיה המרכזית היא לא רק עלות ההקמה אלא עלות התפעול והמעקב אחרי יותר מ־100 אלף טיסות סדירות בכל יממה. חברת בואינג, בשיתוף Inmarsat, מתכננת עתה מערכת כזו שתהיה מוכנה לפעולה בעוד כמה שנים. בינתיים, מתבצע המעקב באמצעות ציוד מיושן הכולל לוויינים עם מודמים איטיים משנת 1990, שאינם יכולים לטפל בכמויות מידע שישודרו ממטוסים אם יתחילו בדיווח קבוע בזמן אמת לאורך כל הטיסה.

המתנגדים להקמת מערכת כזו טוענים כי היעלמות של מטוסים היא תופעה נדירה מאוד, ולכן אין הצדקה כלכלית להקים מערכת מעקב כזו. בראיון לרשת בלומברג אמר אתמול מנכ"ל ג'ט בלו, דייב ברגר, כי "לחלוטין לא מקובל בעידן של היום שלא לדעת היכן נמצא מטוס". ממשלת מלזיה חזרה אתמול על מחויבותה להמשיך בחיפושים עד שהמטוס יימצא. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר