מבחן פיז"ה: ישראל במקום ה-34

חלקו השני של המחקר פורסם • פערים בין מצטיינים למתקשים

תוצאות מבחן פיז"ה. צילום: יהושע יוסף (ארכיון) // פיזור הציונים בישראל הוא הגדול ביותר מבין המדינות המשתתפות

ישראל דורגה במקום ה-34 בחלקן השני של תוצאות מבחן פיז"ה לשנת 2012 שפורסמו היום. הנתונים שפורסמו העלו תמונה עגומה בנוגע לפערים על רקע חברתי-תרבותי-כלכלי, המשפיעים על תלמידי ישראל. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

הפרק שפורסם היום נקרא פתרון בעיות, והוא דרש מהתלמידים לפתור בעיות מחיי היומיום. הציון הממוצע של ישראל בפרק זה הוא 454 נקודות - ציון הנמוך מממוצע מדינות ה-OECD  ב-46 נקודות. על פי ציון זה, ישראל נמצאת במקום ה-34 במדרג 43 המדינות שהשתתפו. ציון הדומה למדינות כגון קרואטיה, הונגריה, טורקיה, צ'ילה וקפריסין.

הנתונים מראים, כי 9% מתלמידי ישראל נחשבים למצטיינים, לעומת 11% בממוצע מדינות ה-OECD. כמעט כל התלמידים המצטיינים הם דוברי עברית (99%). בנוסף לכך, כ-66% מהם הם בנים, כ-70% מהם לומדים בפיקוח הממלכתי, וכ-60% הם בעלי רקע חברתי-תרבותי-כלכלי גבוה.

39% נחשבים למתקשים

לצד שיעור גבוה יחסית של תלמידים מצטיינים, הנתונים מראים, כי 39% מתלמידי ישראל נחשבים למתקשים, וזאת לעומת 21% בממוצע מדינות ה-OECD.

בהשוואה בין דוברי עברית לדוברי ערבית, דוברי העברית משיגים ציונים גבוהים ב-133 נקודות בממוצע מציוני דוברי הערבית. ממוצע הציונים של דוברי העברית הוא 483 נקודות – פער של 17 נקודות בלבד מממוצע ה-OECD, בעוד שממוצע הציונים של דוברי הערבית הוא 350 נקודות – פער של 150 נקודות מממוצע ה-OECD. פערים אלו באים לידי ביטוי גם ברמות הבקיאות: בקרב דוברי העברית, שיעור התלמידים המצטיינים הוא 12%, ואילו בקרב דוברי ערבית פחות מ-1%. לעומת זאת, שיעור התלמידים המתקשים הוא 28% בקרב דוברי עברית ו-77% בקרב דוברי ערבית.

הפערים הגדולים ביותר ב-OECD

ישראל בולטת בגודל השונות בהישגים בתחום פתרון בעיות. פיזור הציונים בישראל הוא הגדול ביותר מבין המדינות המשתתפות, והוא גדול במידה ניכרת מן הפיזור ביתר המדינות. פיזור זה עומד על 405 נקודות –91 נקודות יותר מן הפיזור הממוצע במדינות ה-OECD.

בישראל ישנם פערים ניכרים בהישגים בין תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי. ככלל, ככל שרקע זה גבוה יותר כך הישגי התלמידים גבוהים יותר. תופעה זו מתקיימת בכל המדינות, אך המידה בה היא מתקיימת שונה ממדינה למדינה. 

בישראל הפערים בהישגים על פי הרקע החברתי-תרבותי-כלכלי גדולים יותר בקרב דוברי העברית מאשר בקרב דוברי ערבית. הציון הממוצע של תלמידים מרקע חברתי גבוה, בקרב דוברי עברית, הוא 532 נקודות ושל תלמידים מרקע נמוך הוא 432 נקודות. בקרב דוברי הערבית, הציון הממוצע של תלמידים מרקע גבוה הוא 377 נקודות, ושל תלמידים מרקע חת"כ נמוך 341 נקודות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר